Жълт картон за "Зелена карта"

Изненадващо застрахователният еврорегулатор се поинтересува от проблема с плащанията по катастрофи в чужбина, в дъното на който е казус с "Лев инс"

Около 50 служители на "Лев инс", предвождани от изпълнителния си директор Павел Димитров и трима адвокати, излязоха на протест пред редакцията на "Капитал" в сряда сутрин. Те бяха следвани от камерите на "Пик", "Канал 3" и други медии от орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски
Около 50 служители на "Лев инс", предвождани от изпълнителния си директор Павел Димитров и трима адвокати, излязоха на протест пред редакцията на "Капитал" в сряда сутрин. Те бяха следвани от камерите на "Пик", "Канал 3" и други медии от орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски
Около 50 служители на "Лев инс", предвождани от изпълнителния си директор Павел Димитров и трима адвокати, излязоха на протест пред редакцията на "Капитал" в сряда сутрин. Те бяха следвани от камерите на "Пик", "Канал 3" и други медии от орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски    ©  Надежда Чипева
Около 50 служители на "Лев инс", предвождани от изпълнителния си директор Павел Димитров и трима адвокати, излязоха на протест пред редакцията на "Капитал" в сряда сутрин. Те бяха следвани от камерите на "Пик", "Канал 3" и други медии от орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Две седмици след като Министерството на финансите отчете като изпълнени всички ангажименти за влизане в еврото, една от отметнатите задачи се оказа нерешена - проблемът на небанковия финансов сектор в застраховането и по-конкретно - отказът на най-големия в автомобилното застраховане "Лев инс" да плати щети по системата "Зелена карта" за катастрофи в чужбина. Той не е нов, на повече от две години е и дори и след като доведе до срамна за България мониторингова процедура, очевидно продължава да стои нерешен. С това вече застрашава не само стабилността на застрахователния сектор и интересите на компаниите и хората, които пътуват с автомобили зад граница в държавите извън ЕС, но и пътя ни към еврото.

От съобщение на КФН миналия петък стана ясно, че в София е проведена среща с председателя на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) Габриел Бернардино. Поводът - да се обсъдят спешни мерки в небанковия финансов сектор, нужни за присъединяването на България към ERM II (т.нар. чакалня за еврозоната). Предвид това, че КФН отдавна е отметнала като изпълнени своите ангажименти в процеса, публичното обяснение за визита от такъв ранг изглежда неубедително. Още повече че EIOPA има роля в решението на европейските власти за приемането на България. Органът дава становище пред ЕК преди одобрението на кандидатурата ни за членство във валутния механизъм.

Казусът "Лев инс"

По информация на "Капитал" истинският повод за срещата в София е било остро писмо на европейския регулатор по проблема със "Зелена карта". Той идва от там, че най-големият автомобилен застраховател "Лев инс" отказва да плати по някои щети в чужбина, тъй като се смята за източван от свои кореспонденти. От компанията не отговориха на писмените въпроси на "Капитал". Неясна е и точната сума на въпросните щети. След първоначалното публикуване на тази информация в "Капитал" пред офиса на компанията издател беше организиран протест от служители на застрахователя. Техни представители казаха, че не те са в основата на проблема със "Зелена карта", а кореспондентите им в чужбина, които ги източват и с това изтича национален капитал и се застрашава финансовата система на България. Вижте позицията на "Капитал" на стр. 6

Правилата на системата обаче са такива, че дори и да има спорове, застрахователят е длъжен първо да плати обезщетенията и после да отстоява корпоративния си интерес. "Лев инс" обаче твърди, че при измама не трябва да плаща.

Висящите щети преди месеци доведоха до мониторингова процедура за българския пазар, която включва и задължение за сключване на общ презастрахователен договор. Той трябва да се подпише до 1 септември. В противен случай страната рискува допълнителни наказателни мерки и дори изключване от системата "Зелена карта".

Източници от застрахователните среди коментират, че срокът за презастрахователния договор най-вероятно няма да бъде спазен заради несъгласие между компаниите за това как да се разпредели разходът за този договор. Засега обсъжданият подход е на база поет застрахователен риск, което значи, че заедно с още две дружества "Лев инс" ще трябва да плати около 80% от сумата.

Договорът се очаква да струва около 13 млн. евро, като влияние за цената оказва и схемата на присъединяване към него - първоначално се планираше всяко дружество да се включва към него поетапно, когато му изтече индивидуалният презастрахователен договор. Консенсусът по този въпрос обаче се е променил и най-вероятно включването ще е едновременно, което дава негативно отражение в цената.

Нова заплаха

Според експерти, ако срокът не бъде спазен, има риск България да бъде извадена от системата "Зелена карта", а това ще означава, че още тази есен шофьорите може да се сблъскат с проблем при пътуванията си в чужбина, особено в трети страни като Сърбия, Македония или Турция.

По-очаквано е обаче друго наказание - да се наложи глоба на пазара за всеки месец закъснение от сключването на презастрахователен договор. Причината е, че изключване на страна - членка на ЕС, би било прецедент и в самата централа на Съвета на бюрата "Зелена карта" имат опасения за евентуалните поражения от мярката. Освен това финансовата тежест на една глоба е много по-лесна за разпределяне между компаниите.

Време за държавна намеса

Срещата на EIOPA в София е сигнал, че европейският орган иска от КФН да се намеси решително за изчистване на проблема. Досега регулаторът странеше от вземане на мерки, тъй като според отчетеното "Лев инс" няма проблемни показатели за платежоспособност, ликвидност или недостатъчност на техническите резерви. С това КФН бе оставила местното бюро "Зелена карта" да се справя само. Дори и след смяната в ръководството му обаче то не отчита успех. Неофициалното обяснение за пасивността е, че няма политическа воля и преценка на това е кое е по-ценното - интересът на Алексей Петров, който стои зад "Лев инс", или интересът на България да е по-тясно интегрирана в европейската общност.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    vasilangelov avatar :-|
    Vasil Angelov
    • + 2

    Не че нещо, ама някак не им вярвам.
    От 10 кладенеца вода мъкнат ,само и само да се покажат като някакви "жертви на измама"
    Е как пък, само те са жертви?
    И в крайна сметка, какво от това?

    Заради тяхният проблем в момента удар понася цялата ни държава.
    Да се самозакриват там, и кой от къде е.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 4

    Логиката подсказва, че сега протестите трябва да се изместят пред КФН. Или?

    Нередност?
  • 4
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • + 2

    До коментар [#3] от "cinik":

    Пред офиса на бибитко. Той е в дъното на всички скандали. Те се генерират от ГЕРБ, заради партийните обвързаности и липсата на законност, ред и реална работа на институциите. Всеки чака да чуе какво ще каже бибитко и тогава започва да работи, съобразно указанията му. Бибитко е целия в бяло, а страната, ех нея кучетата я яли.

    бибитко- Б. Х.

    Нередност?
Нов коментар