Поправянето на счупената "Зелена карта": сблъсък между застрахователи и МФ

Предложените законови поправки бяха приети на първо четене от депутатите в икономическа комисия, но с уговорки за работна група и ремонт

Предложените мерки трябва да действат занапред и няма да решат висящите проблеми от 2017-2018 г.
Предложените мерки трябва да действат занапред и няма да решат висящите проблеми от 2017-2018 г.
Предложените мерки трябва да действат занапред и няма да решат висящите проблеми от 2017-2018 г.    ©  Георги Кожухаров
Предложените мерки трябва да действат занапред и няма да решат висящите проблеми от 2017-2018 г.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Проблемът не е нов. Заради натрупани неизплатени претенции по "Гражданска отговорност" срещу български застрахователи (и най-вече срещу лидера в сегмента "Лев инс") по претенции срещу произшествия на техни клиенти в чужбина страната първо беше предупредена, а после поставена под специален мониторинг и дори се развяваше като плашило полиците на страната да станат невалидни в ЕС и другите страни от системата "Зелена карта". А също така справянето с проблема се оказа един от ангажиментите на България за влизането й в еврозоната.

Водено именно от последната цел, финансовото министерство предложи кръпка в Кодекса за застраховане, която да реши законодателно проблема и да гарантира, че секторът и Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) ще се придържат към основния принцип, заложен в "Зелена карта", за да функционира гладко - "първо плащаш, после оспорваш". Застрахователите обаче са притеснени, че предложените текстове може да ги направят още по-изложени на измами - нещо, което е и основната причина за откази да се плаща.

Така като крайно на 20 декември след около час дебат на първо четене в парламентарната икономическа комисия проектът беше приет, но с уговорката да се създаде работна група, която да стигне до по-балансирани и работещи текстове, които да не допуснат източване на ресурс на застрахователите. За решението гласуваха 12 депутати, а 5 (БСП и "Възраждане") бяха против, като Румен Гечев от левицата обясни отрицателния вот с това, че искат текстът да бъде върнат за преработване на МФ, а не това да става между четенията.

Предложението

Цялата редакция, предложена от МФ, е добавянето на един нов член в кодекса, озаглавен "Гарантиране изпълнението на задълженията на бюрото и неговите членове". В него се предвижда буквално автоматизмът на функциониране на "Зелена карта" да залегне в българския закон - НББАЗ да "гарантира изпълнението на задълженията на своите членове" и да "заплаща безусловно и в сроковете по вътрешните правила на Съвета на бюрата по искания за гаранционни плащания, предявени от други национални бюра във връзка със задължения на негови членове". Същевременно се предвижда българското бюро в седемдневен срок да си поиска регресно плащанията от застрахователите и те веднага да му ги възстановят, независимо дали оспорват, или обжалват нещо, като ако откажат, то ще може да усвои сумите банкови гаранции в негова полза.

"Проблемите се състоят в това, че отделни застрахователи в България оспорват основателността на исканията за възстановяване на платени обезщетения от кореспонденти и национални бюра в други държави членки поради твърдени несъответствия в документалната обосновка на тези искания и възпрепятстват функцията на НББАЗ да гарантира извършването на плащанията в съответствие с изискванията на Вътрешните правила на Съвета на бюрата", се казва в мотивите към проекта на МФ.

Темата за пръв път започна да ескалира през 2018 г., като в един момент висящите суми бяха от порядъка на 20 млн. евро, като тогава проблемът беше концентриран в "Лев инс" и "ДаллБогг: живот и здраве". Затова и страната беше поставена под мониторинг, а от НББАЗ беше изискано да поддържа банкова гаранция в белгийската банка KBC, с която да се гарантира, че при нужда другите национални бюра ще могат да се удовлетворят. По информация от НББАЗ в него е постъпило уведомление от Съвета на бюрата "Зелена карта" за предстоящо трето усвояване на гаранцията с приложен списък от 1739 искания за гаранция, като по значителен брой от тях не са изпълнени нужните условия за плащане.

По уверения от сектора в последните години проблемът постепенно се изчиства, което се потвърждава и от думите на служебния финансов министър Росица Велкова, която обясни пред журналисти, че към момента имаме към 10 млн. лв. неизплатени задължения към италианското бюро. Аналогично число казва и НББАЗ, но с уговорката, че се оспорват съдебно и че 2 млн. от тях са начислени лихви.

Така че законодателната инициатива идва не защото проблемът ескалира, а по-скоро защото от Брюксел изискват някаква гаранция, за да не се допусне ново натрупване на забавени плащания занапред. Текстовете реално не адресират старите проблеми, а биха важали занапред.

Критиката

Негативни становища към предложения от МФ текст изпращат както от НББАЗ, така и от браншовата Асоциация на българските застрахователи (АБЗ). Една от основните им критики е заложеният тотален автоматизъм на плащанията. "Предвижданото безусловно задължение за плащане от страна на НББАЗ на претенции, които не са окомплектовани с необходимите документи съгласно изискванията на Вътрешните правила на Съвета на бюрата, е неприемливо и в нарушение на редица фундаментални правни принципи. То противоречи и на самите регулации на системата "Зелена карта", пише в позицията на бюрото.

От асоциацията също изказват критика в сходна посока: "Цялата конструкция на предложения в проекта нов чл. 506а презумира на законово ниво, че претендиращият кореспондент/чуждестранно бюро винаги има основателна претенция и по тази причина НББАЗ следва безусловно да извършва плащанията." Председателят на регулатора КФН Бойко Атанасов също подкрепи предложенията на асоциацията като основа за по-балансирано решение.

МФ още преди гласуването прие частично забележките и премахна спорната дума "безусловно", като козметично редактира текста. Те обаче отново не са по вкуса на застрахователите. "Ако четете проекта, тази безусловност е изразена, но с различни думи", каза Константин Велев, председател на АБЗ и главен изпълнителен директор на "Армеец", по време на дебатите в парламента.

Същевременно обаче МФ отхвърли повечето други обструкции - според министерството "необходимостта от законодателни промени като крайна мярка за отстраняване на установените слабости занапред е достатъчно добре обоснована", а "наличният инструментариум на КФН за предприемане на надзорни мерки с оглед решаване на установените слабости е упражнен, без това да е довело до съществени положителни резултати".

По време на дебатите в парламента обаче зам.-министър Людмила Петкова беше доста по-диалогична, като обрисува проекта не като нещо финално, а като основа за търсене на решение на проблема.

Проблемът

Представители на бранша наистина виждат проблем с организирани схеми за застрахователни измами и той е силно концентриран в Южна Италия, откъдето са и огромна част от проблемните искания. Типичен пример е да се намери българин, работещ там, на когото да се плати сума от няколкостотин евро на ръка, за да се сключи на негово име застраховка и впоследствие да се заведе щета, понякога дори и фиктивна, за хиляди евро, за която да се отправи искане към българската компания. По думите на генералния секретар на българското бюро Стефан Софиянски (който е и бивш изпълнителен директор на "Лев инс") за тези измами са сезирани българската, италианската и европейската прокуратура.

Той разказва за случаи, в които "виновният" български водач изобщо не е бил на територията на чуждата държава, откъдето идва претенцията. Или пък "потърпевшият" никога не е участвал в катастрофа. Според председателя на НББАЗ Борислав Богоев пък дори има масова практика автомобили да се докарват с автовози от Италия в България, да се регистрират у нас, защото застраховката е по-евтина, и после се използват в чужбина.

Директор в един от големите играчи на пазара обясни пред "Капитал", че този тип измами са насочени предимно към България, от една страна, защото страната е под мониторинг и в слаба позиция, а от друга, заради липсата на функционираща система "бонус-малус" в страната. Ако имаше такава, шофьорите, участващи в измами, бързо щяха да получават санкция чрез по-големи премийни вноски и нямаше да са толкова склонни да участват.

Именно защото проблемът е локализиран и не е масов обаче, трудно може да се прокара някакво решение и закърпване на пробойните на ниво Съвета на бюрата. В своята позиция НББАЗ е доста критично към колегите си от италианското бюро UCI, което "не изпълнява задължението си да контролира всички искове [...] и да открива тези нередности с цел предотвратяване на нерегламентирани искания за плащане". По думите на Богоев обаче Италия е много влиятелна в Съвета на бюрата, защото е сред учредителите му и има право на вето.

В България полиците "Гражданска отговорност" се доминират почти изцяло от застрахователните компании с местни собственици (близо 80%) за разлика от "Каско", където доминират дружествата от чуждестранни групи (60%). Въпреки това последните също проявяват разбиране към проблема с презграничните измами и темата не е солова акция на местните играчи.

Паниката

Запознати с разговорите по темата обясняват, че в администрацията си дават сметка, че такива законови текстове няма в други държави, но отчитат, че и такива проблеми няма. Затова и са отворени да се мисли за прецизиране на текста, така че хем ЕК и EIOPA (европейският регулатор) да са доволни, хем българските застрахователи да не станат обект на масирани измами.

Ден преди обсъждането в парламента обаче ситуацията далеч не изглеждаше толкова диалогична. Ръководството на НББАЗ и представители на сектора решиха да атакуват промяната челно, като на своя пресконференция в понеделник обрисуваха евентуалното приемане на проекта като едва ли не застрахователен апокалипсис - ударно поскъпване на полиците, източване на ресурс от българските компании и дори фалити. В неофициални разговори обаче хора от бранша признават, че не виждат потенциал за съществени катаклизми.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 2

    Да си кажем какъв е проблема. А именно той е в това, че има няколко компании с едно минало свързани с едни СИК и ВИС. Тези компании не плащат навреме или въобще при инцидет в чужбина, бидейки с СИК и ВИС мислене. Заради тях и хора като тях принципно сега всички ще трябва да плащаме повече.

    Нередност?
  • 2
    kpetrinski avatar :-|
    kpetrinski
    • + 1

    Решението на проблема е в ръцете на самите застрахователи и е написано в текста на статията:

    "Заради липсата на функционираща система "бонус-малус" в страната. Ако имаше такава, шофьорите, участващи в измами, бързо щяха да получават санкция чрез по-големи премийни вноски и нямаше да са толкова склонни да участват."

    Нередност?
Нов коментар