И застраховането вече се оказа проблем за чакалнята на еврозоната
КФН обяви, че е обсъждала с EIOPA "спешни мерки". Според източници на "Капитал" темите са били "Зелена карта" и "Лев инс"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
КФН обяви, че е обсъдила с Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) "спешни мерки" за влизането на България в механизма ERM II. Срещата се е състояла в София, а по информация на "Капитал", поводът за нея е изпратено преди няколко седмици остро писмо на международния регулатор, с което се иска разрешаване на проблемите със системата "Зелена карта" и по-конкретно отказът на "Лев инс" да изплати претенции по щети в чужбина.
Това означава, че при липса на политическа воля за изчистването му проблемът в застрахователния сектор може да се превърне в пречка по пътя на страната към еврото, тъй като EIOPA е институция, чието становище ще се вземе предвид от Европейската комисия при окончателното решение за приемане на България във валутния механизъм.
Изненадваща спешност
След като в четвъртък "Капитал" изпрати въпроси до КФН, с които поиска да разбере какви мерки е предприел надзорът в застрахователния сектор по проблема "Зелена карта", още повече, че източници съобщиха за изпратено остро писмо на EIOPA по темата, в петък следобед от ведомството на Бойко Атанасов изпратиха прессъобщение до медиите, с което информираха за провела се през седмицата среща с председателя на организацията Габриел Бернандино. Официално поводът е бил обсъждане на спешни мерки в небанковия сектор, нужни за присъединяването на България към Валутния механизъм II (ERM II).
Това е изненадващо доколкото мерките в полето на КФН по плана за влизането във валутния механизъм отдавна са отчетени като изпълнени. По информация на "Капитал" срещата е била предизвикана от писмото на EIOPA по конкретен казус. А именно продължаващото неплащане по щети в системата "Зелена карта" за застраховката Гражданска отговорност от българския застраховател "Лев инс". Казусът не е нов, като за него се разбра преди две години, но заради липса на действия той ескалира до мониторинг европейското бюро "Зелена карта" и наложен общ презастрахователен договор за целия български пазар. Според източници на "Капитал" EIOPA е искала конкретни и бързи мерки, като от тона в писмото се е разбирало, че без такива може да последва негативно становище за пред Европейската комисия, която трябва да оцени изпълнението на ангажиментите на България.
В съобщението на КФН не се споменават конкретни проблеми, като не е ясно дали се е стигнато до някакво решение, но се цитират високи взаимни оценки от двете страни и надежди за добра съвместна работа. "За да защити българския потребител, EIOPA ще бъде безкомпромисна, като от близко ще наблюдава нарушаващите правилата поднадзорни лица – застрахователни и пенсионни компании, и ако се наложи ще приложи и надзорните си инструменти. Важно е, обаче, за да има силен надзор, както КФН поема отговорност, така и всички останалите страни, участващи в процеса, да го направят", е заявил Бернардино.
Какъв е казусът
През ноември 2017 г. Съветът на бюрата "Зелена карта" посочи два български застрахователя - "ДаллБогг: живот и здраве" и "Лев инс", като некоректни заради бавене или неизплащане на заведени щети по катастрофи със застраховани от тях автомобили в чужбина. Последваха мерки от страна на местното бюро под формата на усвояване на средствата от депозитните парични гаранции, които участниците в системата правят. С времето "ДаллБогг" изплати всички висящи претенции, но другият застраховател продължи да настоява, че няма да плати по щети, с които според него е източван от злонамерени партньори-кореспонденти в чужбина. Това наложи вдигането на депозитната му гаранция до максималните 5 млн. евро, а впоследствие и до налагането на обща гаранция за застрахователния пазар в България и изискване за сключване на общ презастрахователен договор за целия пазар.
Последният ангажимент е част от мониторингова процедура, наложена на България от страна на международната система. По информация на "Капитал" презастрахователният консорциум е вече избран, текстовете по договора с него са уточнени, като цената ще бъде около 13 млн. евро годишно. Договорът трябва да бъде сключен до 1 септември, но за да стане това застрахователните дружества трябва да се разберат помежду си за разпределението на финансовия разход по него. Според източници от сектора най-справедливият вариант е на база поетият от дружествата риск, който е най-голям при застрахователите на тежкотоварния транспортен сектор. Това означава грубо три дружества, сред които и "Лев Инс", да платят близо 80% от целия разход за бъдещия презастрахователен договор. Това е причината да има забавяне на процеса и реален риск след 1 септември България да се окаже изключена от системата "Зелена карта". За шофьорите това означава да не могат да пътуват в чужбина. Според източник от сектора сключването на договора до началото на септември би било равносилно на чудо предвид на противоречията, но все пак според него в Съвета на бюрата са прагматични и не е изключено да се даде отсрочка.
Според източници от застрахователния сектор разрешаването на проблема с "Лев инс" изисква не толкова регулаторна, колкото политическа воля, тъй като дружеството няма нарушени показатели за платежоспособност или ликвидност. Депозитът му в местното бюро "Зелена карта" би могъл да започне да се усвоява по висящите претенции в чужбина, но решението за това е трудно след като предишният ръководител на институцията Орлин Пенев бе даден на прокурор за действията си срещу "Лев инс".
6 коментара
Майче има проблем в застраховането, 2018 г. Фалира клон Олимпик, беше подадена оставка на зам. Председател, направиха неуспешен опит за Бонос-Малус, след тълкователното решение на Съда за разширение кръга на обезпеченията при смърт от ПТП, се наложи поправки в КЗ за плащане на минимален размер обезпечения, последва ново назначение на председател и зам. председатели и до сега още не е решен проблема с “Лев Инс”, налага се нов презастрахователен договор, като до момента няма такъв сключен.
Проблемите с пенсионните дружества не е по малък, по простата причина, че Пенсионния сектор в КФН до момента не са платили нито една пенсия, което означава, че в момента на настъпване на задължението да се плащат пенсии ще се видят пирамидите в пенсионната система с огромни заплати.
Ръководството на КФН е “много подготвено и експертно”, никой от тях не знае английски,
- Б. Атанасов е с 24г. опит от НАП със съмнителна репутация,
- И. Христова с 23г. опит от НАП със силно съмнителна репутация описана във в. 19”, съученичка на Цв. Цв. от ВИФ с преквалификация в УНСС, любителка на скъпи чанти.
- Мария Филипова млада красива и умна, близка до Пламен Димитров, което описва целия профи опит.
- Даниела Йорданова “голям специалист”, станала известна с Ви Ай Ай, а всъщност е VII глава от законопроект.
- Владимир Савов близък до Станишев и с трудов стаж в руска банка, със съмнителни качества и занания, направил първия провален опит за Бонос- Малус.
В статията са описани проблеми, ръководството на КФН, не е най-експертното и компетентното в извън не банковия финансов пазар. Може да се направи извода, че решенията който Комисията ще вземат няма да са най-ефикасните, защото профисионализма си личи в моменти на криза. Ще скочат премиите на застраховките, но няма да има ефект. Според мен цената на ГО от 250-320 лв. в момента ще стигнат 700-950 лв. до 1г.
Така че “ще влезем е Шенген”, присъединяването на България към Валутния механизъм II (ERM II), ама друг път.
Ццц, и кво стана сега, на Баце приятелчетата от 90-те - мутрите от ПИБ и Лев Инс, му пречат да влезе в еврозоната. Е бива ли такова нещо?
Партнърс Груп ЕООД са измамници, застраховките им никога не се вписват и когато настъпи застрахователно събитие се оказва че застраховката я няма. Колко много хора подведоха...
Здравейте! Съгласна съм с вас. Фирмата не от скоро се занимава с измамни застраховки и схеми. Дамата, която работи там - Сапаревска- е уволнена за множество злоупотреби.
Г-жа Сапаревска е разследвана от икономимческа полиция. Не й се доверявайте и стойте настрана от нея . Дори Лев Инс прекратиха съдружничеството си с тази фирма!
Правиш си застраховка, спокоен си,че я имаш и изведнъж, когато се наложи да я използваш - ти казват,че никога не е била сключена. Не знам как въпросната фирма - Партнърс Груп все още съществува и подлъгва хората.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.