🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Монделийз": Производство със скорост 6600 бонбона в минута

Фабриката в Своге е пилотна и единствената за Mondelēz в Югоизточна Европа, инвестициите от 2015 г. досега са над 75 млн. лв.

За 2021 г. приходите на "Монделийз България" надхвърлят 163 млн. лв., а печалбата - 2.2 млн. лв.
За 2021 г. приходите на "Монделийз България" надхвърлят 163 млн. лв., а печалбата - 2.2 млн. лв.
За 2021 г. приходите на "Монделийз България" надхвърлят 163 млн. лв., а печалбата - 2.2 млн. лв.    ©  Монделийз България
За 2021 г. приходите на "Монделийз България" надхвърлят 163 млн. лв., а печалбата - 2.2 млн. лв.    ©  Монделийз България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Производителят на шоколадови изделия "Монделийз България продакшън" е един от шестте финалисти в конкурса "Фабрика на годината", който "Капитал" организира в партньорство с Община Пловдив и Trakia Tech. Компаниите от късия списък преминават през допълнително интервю с технологичния ни консултант Novarto. Крайният победител ще бъде избран от независимо жури и ще стане ясен на церемонията по награждаване на 8 декември. Той ще носи приза до следващото издание на конкурса през 2023 г.
Темата накратко
  • Инвестиция от 22 млн. лв. гарантира на завода в Своге най-бързата в света пакетажна линия за шоколадови бонбони
  • Последното производствено нововъведение е автоматичен модул за подреждане на шоколади в кутии
  • Днес заводът достига над 34 хил. тона производствен обем годишно

Знаете ли къде се намира най-бързата в света пакетажна линия за шоколадови бонбони? Отговорът е: в Завода за шоколадови изделия на "Монделийз" (Mondelēz Intenational) в Своге.

С размери на футболно игрище

"Новата линия е с размери на футболно игрище и може да произвежда до 6600 бонбона в минута, което я прави най-бърза в целия свят. Капацитетът на старата линия беше 3136 бонбона в минута. Освен бързина новата технология за пакетиране на бонбони води до намаляване на опаковката с 20% и позволява по-лесното й рециклиране. Крайният резултат е намаляване на екологичния отпадък. И още един плюс - оптимизира съхранението и запазването на вкуса на продуктите", коментира за "Капитал" ефекта от инвестицията Анна Маринкова, директор на завода.

Предприятието в Своге печели проекта в конкуренция с останалите фабрики в групата на Mondelēz Intenational. Финализирането му отнема около три години. С инвестицията от 22 млн. лева през есента на 2019 г. роботизираната линия е вече факт.

Новите технологии и производствено оборудване позволяват на завода на Mondelēz в България да се превърне в център за производство на бонбони Milka за целия свят. Автоматизирането ускорява и производството на бонбони с марките "Сезони" и Suchard, а крайният резултат е възможност за предприятието да се разраства.

"Фабриките на Mondelēz Intenational са независими и всяка от тях се състезава с останалите, за да може да получи инвестиции и да произвежда даден продукт. Всичко зависи от това доколко тя е конкурентна спрямо останалите фабрики на Mondelēz в Европа, а и по света. В структурата на Mondelēz няма заводи, които да произвеждат само за определена страна с определена рецепта. Факт е, че Германия например получава продукти от Своге без разлика в рецептата или във формата", коментира преди време в интервю за "Капитал" Ивайло Найденов - вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за Югоизточна Европа.

Продължаващи инвестиции

Роботизираната линия за пакетиране на шоколадови бонбони е част от множеството технически подобрения в завода в Своге. Последното попълнение от тази година е автоматичен модул (ТТМЕ), който служи за подреждане на таблети (шоколади) в кутии. Това е едно от многото нововъведения, които водят до намаляване на ръчните операции в компанията. В конкретния случай заетите с тази дейност са били 17. И този път проектът е спечелен в оспорвана вътрешна конкуренция между производствените звена на групата.

През последните 10 години фабриката в Своге преминава през три основни етапа - през 2008-2010 инвестира в допълнителни производствени мощности, което води до утрояване на производствения капацитет; периодът през 2011 - 2014 е на стабилност в производството, а от 2015 г. досега производствените капацитети са усвоени изцяло и заводът има възможност да произвежда редица нови продукти.

"Днес заводът достига производствен обем от над 34 хил. тона годишно и това е най-голямото количество, достигано някога в него. Общият размер на инвестициите в предприятието в периода 2015-2022 г. е над 75 милиона лева", уточнява Анна Маринкова.

Център за нови продукти

Фабриката в Своге е единствената за Mondelēz в Югоизточна Европа. Тя е и пилотна, защото е център за разработка на множество нови продукти и процеси, преди да се установят и разраснат глобално в системата на корпорацията в Европа и по света.

"Ресурсите за развойна дейност в корпорацията са доста централизирани, имаме R&D центрове в Eвропа. Фабриката в Своге е изключително гъвкава и може да предлага пилотни проекти за производството на различни нови продукти. Нейното предимство е в това, че много бързо може да се пренастройва, а хората са изключително гъвкави по отношение на процесите и новостите. Фабриката в Своге дава и едни от най-ниските разходи за пилотни продукти, а освен това в нея работят много качествени и знаещи хора. Балансът винаги е между разходи, но и знания. А в Своге може да се разчита напълно на гъвкавостта на хората, на тяхната компетентност, на способността им бързо да се променят, да се адаптират и да доставят качествен продукт", коментира в интервюто за "Капитал" Ивайло Найденов.

Заводът в Своге произвежда много марки, сред които местните - шоколадите "Своге", "Млечен", бонбоните "Сезони" и Suchard, вафлите "Морени". Оттук тръгват и продукти за голямото портфолио на Milka, както и редица локални марки за чуждестранни пазари, сред които Poiana за Румъния, Alpen Gold за Полша, един от видовете Cadbury за Великобритания, Lacta и Pavlidis за Гърция, Karuna за Литва, Figaro за Словакия. За българския пазар е предназначена около една трета от продукцията. Останалата част се изнася в близо 40 държави по света, включително в Латинска Америка.

"Във фабриката в Своге се реализират специфични производства без еквивалент в друга производствена локация на компанията. Шоколадовата фабрика е ключова за Mondelēz при производството на множество изделия в световен мащаб. Заводът е ценен и с възможностите си за производство на по-комплексни за изпълнение продукти с крем, добавки, многокомпонентни пълнежи. Единствено в Своге Mondelēz International произвежда шоколада Milka Peanut карамел, който се предлага в 27 държави на 4 континента - Европа, Австралия, Южна Америка и Азия", обобщава Анна Маринкова. По думите й предприятието е с много комплексни производства и широка продуктова гама. "Именно затова постоянно се търсят синергии и се правят ключови реорганизации, така че да се оптимизират максимално процесите и да се усвоят ползите от опростяването на определени производства".

Историята

Фабриката е основана от Велизар Пеев през 1924 г., който от 1901 г. произвежда захарни изделия и шоколад в София. През 1935 г. той пренася цялото производство в Своге. Фабриката е национализирана през 1947 г. и е преименувана на Завод за шоколадови изделия "Република".

През 1994 г. е приватизирана от "Крафт Якобс Сушард" (днес Mondelēz). През 2009 г. корпорацията основава "център за локални брандове" и трябва да избира между фабриките си в Своге и Брашов, Румъния. България печели съревнованието заради качеството на хората, заради екипа, който е не само добре подготвен технически, но и много мотивиран.

Изборът е стратегически за развитието на мощностите в страната. Следват значителни инвестиции от 30 млн. лв. в разрушаване на стари сгради и изграждане на три нови производства. "Заводът е построен стъпаловидно в планината, на всеки от етажите е установено различно производство, което е важно за управлението на потоци от суровини и материали в работния процес", обясни Анна Маринкова.

Днес това е единствената фабрика на корпорацията в Югоизточна Европа, която е и пилотна, защото е център за разработка на множество нови продукти. Заетите в нея са около 480 средногодишно, но в силен сезон (преди Коледа например) достигат 550, като от години тя е основен работодател в община Своге.

Заводът е част от "Монделийз България". По данни на компанията тя е лидер на българския пазар на шоколадови изделия общо с 35% пазарен дял в стойност. Всеки втори шоколад в страната е Milka, като брандът държи над 60% пазарен дял в стойност.

За 2021 г. приходите на "Монделийз България" надхвърлят 163 млн. лв., а печалбата - 2.2 млн. лв., като и по двата показателя компанията отчита едноцифрен спад.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    2.2 млн печалба при 163 млн оборот :))))))).Поне не е толква нагло като схемите на Литаско.Средния процент печалба за нашата страна е 7 % не 1.34 %

    Нередност?
Нов коментар