🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Mondelēz купува Chipita в сделка за 2 млрд. долара. В България ще има сладък гигант

Американският концерн тук държи над половината пазар на шоколад, а гръцката компания - над 80% при кроасаните. Общите приходи надхвърлят 350 млн. лв.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Mondelēz International ("Монделийз интернешънъл") ще купи гръцкия производител на кроасани и бейк ролс Chipita S.A. ("Чипита") за около 2 млрд. долара, става ясно от официално съобщение на американската корпорация до медиите. Mondelez ще финансира придобиването с комбинация от нов дълг и налични парични средства. Сделката трябва да бъде разрешена от антитръстовите регулатори.

В България сделката ще роди гигант при сладките изделия. Обединената компания ще е №1 по приходи с общ оборот от около 350 млн. лв. и така ще измести от челото "Нестле България" (с приходи от малко под 270 млн. лв.) И американското, и гръцкото дружество са абсолютни лидери в няколко категории, които не съвпадат. Например Mondelēz е хегемон при шоколадите, а Chipita при кроасаните и бейк ролс.

Последици и очаквания

Според Дърк Ван де Пут - председател и главен изпълнителен директор на Mondelēz International, цитиран в прессъобщението, марките на Chipita и значителното им присъствие в много държави ги правят силно стратегическо допълнение към съществуващото портфолио на Mondelēz и подкрепят амбициите на корпорацията за бъдещ растеж в Европа и извън нея. Придобиването ще позволи на бизнеса на Mondelēz International да предложи широко портфолио от хлебни изделия - бисквити, торти и сладкиши, отговарящо на нарастващото потребителско търсене за този сегмент, допълва Дърк Ван де Пут.

Главният изпълнителен директор на Chipita - Спирос Теодоропулос, също цитиран в прессъобщението, коментира, че Chipita в продължение на повече от 40 години е създала нова категория закуски, обичани от потребителите в международен план. Според него придобиването на Chipita от Mondelēz International ще създаде нови перспективи за хората и продуктите на компанията.

Със сделката Mondelēz International навлиза в нови продуктови категории. Очаква се също придобиването да увеличи значително присъствието на корпорацията на бързо развиващите се пазари в Централна и Източна Европа, където бизнесът на Chipita е голям. Освен това Mondelēz International ще използва възможностите на дистрибуторската мрежа на Chipita в Централна и Източна Европа, за да подобри собствената си дистрибуция в региона и извън него. Сделката ще предложи и иновации, и възможности за кобрандиране, както и експертиза за доставки и производство, посочват от американската корпорация.

Транзакцията не включва месопреработвателната компания P.G. Nikas, придобита от Chipita през 2017 г. , както и миноритарния дял на гръцката компания в джойнт-венчър в Индия.

Придобиването на Chipita е продължение на стратегията за разрастване на Mondelēz International в бързо растящите сегменти на т.нар. продукти за похапване (snacking segments - бисквити, снакс, десерти и др). През 2021 г. компанията придоби британската фирма за спортни храни Grenade за 200 млн. паунда (283 млн. долара), австралийската компания за бисквити Gourmet Food Holdings, американската Hu, канадския производител на брауни Give & Go Prepared Foods Corp. (за 1.2 млрд. долара).

Участниците в сделката

Mondelēz International продава в повече от 150 държави в целия свят. В портфолиото на корпорацията са глобални и местни марки като бисквитите OREO, belVita и LU, шоколадите Cadbury Dairy Milk, Milka и Toblerone, бонбоните Sour Patch Kids, дъвките Halls и Trident. Компанията влиза в Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 и Dow Jones индекс за устойчивост. За 2020 г. отчита около 27 млрд. долара нетни приходи.

Chipita е създадена през 1973 г. в Гърция като фирма за производство и маркетинг на снаксове. Основните продукти тогава са Extra царевичен снакс с вкус на сирене и появилият се през 1988 г. картофен чипс. През 1991 год. на пазара вече е 7Days кроасан - индивидуално опакован печен продукт с дълъг срок на годност, последван малко след това от 7Days мини кроасан, а през 1995 г. и от соления снакс Bake Rolls.

Компанията започва да развива дейността си извън Гърция от 1996 г., основавайки производствени бази в България, следвана от Полша, Румъния, Русия и Саудитска Арабия, а отскоро и в Турция, Малайзия, Мексико, Индия и Словакия (2020). През този период Chipita установява и търговски представителства в 11 държави.

Днес групата произвежда в няколко основни категории - кроасани и производни тестени изделия (7Days, Chipicao), снаксове (Bake Rolls, Pizzeti), сухи пасти и рула, течен шоколад (Fineti). Продуктите на Chipita се продават в 56 държави, както директно, така и индиректно чрез стратегически партньорства, и достигат до два милиарда потребители.

През 2020 г. Chipita S.A. отчита около 580 млн. долара приходи. Компанията има над 5100 служители.

Компаниите в България

"Монделийз България" е част от структурата на Mondelēz International за Централна Европа заедно с още 17 държави от региона. Компанията е създадена при закупуването на шоколадовия завод в Своге през 1993 г. (тогава от "Крафт фуудс"), където се произвеждат местните марки "Морени", "Своге", "Сезони", а също и Cadbury, Milka, Suchard, Lacta, Alpen Gold и др. Заводът е и с едно от най-големите и модернизирани производства на шоколадови изделия и от години е основен работодател в община Своге. Там се произвеждат продукти както за българския пазар, така и за пазарите на Румъния, Полша, Турция, Чехия, Словакия, Гърция, Литва, Германия, Австрия, Италия, Португалия, Испания, Норвегия, Аржентина, Парагвай и др. Заетите в производството и администрацията са над 850.

По данни на компанията тя е лидер на българския пазар на шоколадови изделия общо с 35% пазарен дял в стойност. Всеки втори шоколад в страната е Milka, като брандът държи над 60% пазарен дял в стойност.

Бизнесът на Mondelēz International в България се управлява чрез пет дружества: "Монделийз България", "Монделийз България продакшън", "Монделийз България холдинг", "Монделийз Юръп прокюърмънт ГмбХ-клон България", "Монделийз Юръп сървисиз ГмбХ-клон България". Дистрибутори на продуктите в България са: "Рожен", "Клио" и "Яско".

Приходите на "Монделийз България" за 2019 г. са 178 млн. лв. "Ще приключим 2020 на нивото от 2019 г., което е суперпостижение, като се има предвид, че някои компании регистрираха спад от над 20%. Ние успяхме да запазим нивото от 2019, когато пораснахме с над 12% спрямо предходната година. Това е едно изключително добро постижение в година на пандемия", коментира преди време в интервю за "Капитал" Ивайло Найденов - генерален мениджър на Mondelēz International за България, Румъния и Източна Адриатика.

Заводът на "Чипита България" е в Казичене. За 2019 г. компанията отчита над 11% ръст на постъпленията, които достигат почти 188 млн. лв. Българската фирма произвежда кроасани и бейк ролс с марката 7Days, дистрибутира други продукти на групата и има клонове в Хърватия и Грузия. Дружеството продава чрез търговци на едро и директно във веригите.

През 2019 "Чипита България" запазва лидерската си позиция при кроасаните с 84% пазарен дял в стойност (78% през 2018) и 61% - при бейк снакс (60% през 2018). Според годишния доклад за дейността ръстът в оборотите е резултат от увеличените продажби в страната и чужбина, а при печалбата - от намалените разходи за маркетинг. Дружеството обаче очаква свиване на общите продажбите през 2020 заради пренасочване на част от чуждестранните клиенти към новата фабрика на групата в Словакия.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Мъжете са като десерт, казва американската поп-легенда Cher. Аз нямам нужда от такъв десерт, ако до мен имам един шоколад, така че напълно подкрепям новата сделка!!!

    Нередност?
  • 2
    kiro1234 avatar :-P
    Kiril Kirilov
    • - 4
    • + 8

    Не е добре. Гърците държаха високо качество, особено на нещата произведени в Гърция. Сега ще има юруш на ширпотребата, че синергия и кост сейвинг е нужно.

    Нередност?
Нов коментар