Програмистът в Холивуд

Изпълнителният директор на Chaos Group Петър Митев

"Моят подход ни е довел където сме в момента - умерено хаотични и силно мотивирани"
"Моят подход ни е довел където сме в момента - умерено хаотични и силно мотивирани"
"Моят подход ни е довел където сме в момента - умерено хаотични и силно мотивирани"    ©  Цветелина Белутова
"Моят подход ни е довел където сме в момента - умерено хаотични и силно мотивирани"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Учих се да управлявам по пътя на болката. С работа и четене."

Петър Митев

Петър Митев е съосновател и изпълнителен директор на Chaos Group – компанията, създала един от най-успешните глобални продукти за 3D визуализация – V-Ray. Започва да пише професионално софтуер на 16-годишна възраст, а докато е студент по компютърно програмиране в Софийския университет, среща своя партньор Владимир Койлазов. Двамата създават фирмата от апартамент в "Гео Милев" и постепенно я развиват до една от водещите в сегмента за 3D визуализация. Днес двамата продължават да държат изцяло собствеността на компанията (Митев има 51%), въпреки че неведнъж са получавали предложения да продадат бизнеса си.

За компанията

От края на 1990-те Chaos Group разработва софтуер за рендъринг и 3D визуализации, като днес продуктът е разпознаваем в цял свят. V-Ray се използва в различни сектори - от архитектура, през реклама до филмова индустрия. Преди дни компанията дори получи "Оскар" за технологични постижения в киното за 2017 г. V-Ray е използвана за сцени във филми като "Аватар", "Дедпул", сериала "Игра на тронове" и др.

Основана през 1997 г., днес компанията има офиси в България, САЩ, Япония и Корея. Двете развойни звена на ChaosGroup са в София и Балтимор. Компанията е създала мрежа от 250 дистрибутора по света и в момента е работодател на

210

души, 180 от които в София. За 2015 г. българското дружество "Хаос софтуер" има приходи от 26

млн. лв. и е на печалба от близо 5.5 млн. лв., сочи справка в търговския регистър. В края на миналата година компанията обяви, че инвестира 2 млн. евро в испанския стартъп Cl3ver, който прави възможни интерактивни визуализации в реално време.

Какво беше началото на Chaos Group? Как станахте от програмист мениджър? Откъде почерпихте опит и ноу-хау тогава?

-Бяхме двама души в началото. Въпросът е къде поставяме началото, защото Chaos Group съществува още преди да започнем да пишем софтуер. Първо правехме реклами с 3D технологии - през 1997 г. Онези години обаче бяха крайно неблагопроятни за подобна дейност, защото първото нещо, което компаниите режат по време на криза, е рекламният бюджет. Съответно беше ясно, че не можем да продължим. Тогава реших, че вместо крайния продукт като програмист мога да произвеждам инструмент за създаването му. Така започнах като студент, експериментирах, търсех информация. Тогава интернет беше оскъден. Общо взето човек се докопва до някакъв пакет софтуер и започва да се бори с него на четири очи. Става само с работа - сядаш, учиш, експериментираш. И това продължава седмици и месеци.

Иначе това кой да поеме управлението на бизнеса стана естествено. Започнахме да пишем заедно с Владимир Койлазов и в един момент започна да се образува истински бизнес. Отначало показвахме на всички заинтересувани какво сме написали. После му сложихме цена и това вече означаваше ангажимент за качеството му. От "хайде да видим какво ще стане" до това да ти се сипят недоволни мейли в пощата, защото не си успял да обработиш всичко навреме, са две много различни вселени. В първия случай говорим за развойна дейност, което само по себе си няма как да е бизнес. В следващия момент, когато започнат да ти плащат бързо, е ясно, че някой ще трябва да управлява този бизнес. Владо беше по-добрият програмист от двамата и остана фокусиран върху софтуера. Аз поех останалото.

А какво беше и е останалото?

- Бизнесът. Как от нещо, което се пише в малка стаичка в "Гео Милев", светът да започне с няколко клика да сваля продукти и да се научи да го ползва. Включва и да управляваш екип от хора, как да създаваш дистрибуторски мрежи по света, как да представяш продукта си и визията си, да продаваш.

Как се научихте на това?

- По пътя на болката (смее се). С работа и четене. Човек се учи в движение. Един от най-големите проблеми е, че в началото човек много бързо израства, първата голяма крачка се прави много бързо - няколко мейла, организация, заплати, офис. Това всичко е много лесно. И като стане, човек си казва - ето, станах управител. След което започва да разбира, че в нито един момент не е влизал в детайл и просто е гледал да обслужи дали клиентите си, дали екипа си. Но в нито един момент не си влизал в подробности, а всяка от тях е отделна система. Например има огромна разлика как се управляват 5 и 200 души.

Как се научихте на разликата и какво използвахте като ориентир дали сте на правилния път?

- Много основен ориентир е резултатът. Особено когато фирмата е по-малка, бързо се виждат резултатите. Когато си достатъчно малък, е най-сладкият момент. Докато не спреш да виждаш нещата директно. Моментът на осъзнаването идва, когато станете голям екип и вече не можеш да виждаш всичко, което става около теб, и нямаш представа какъв е резултатът. За мен това беше един от много мъчителните моменти. Както бяхме перфекционисти, започваш да изтърваш нещата и всичко бързо тръгва надолу. Въпросът е колко бързо се реагира. Става сложна комбинация от твърде много неща и трябва да използваш натрупаното ноу-хау. Има едни такива образователни институции, наречени университети, където хората отиват да се научат как се правят нещата. Аз бях изтървал влака на формалното образование, започнах да търся хора с такова или с друг тип опит, дори такива, които са с различна нагласа. Всеки има различно виждане. Един би казал "давай да създаваме", друг - "трябва да се организираме, за да има ред, когато пораснем", трети - "който не достигне нивото - да си търси друга работа". Моят подход ни е довел, където сме в момента - умерено хаотични и силно мотивирани.

Как се управлява ръстът на бизнеса и на екипа?

-Едно от нещата, които ни отличават от типична софтуерна компания, е органичният растеж - нещо, на което съм държал през цялото време. Тоест стигнеш ли тавана на нивото - започваш да търсиш решението. Важи за всичко. Пример е управлението на екип от петима души. Таванът се удря по два критерия - количество и качество. Когато тези пет човека не правят това, което очакваш, започваш да се питаш дали си взел грешните решения, дали си сбъркал хората. С тези пет ще подходиш по определен начин. С 20 души е различно. Ако си влязъл в определен тип студия, но виждаш, че не влизаш в други, които биха имали нужда от решението ти, започваш да правиш анализи и виждаш например, че екипът не говори правилния език, не показва правилните примери и поведение. Оттам започва качественото развиване на хората и въпросът е какво знаем, за да се придвижим напред. Удряш различни прагове. Понякога географията е от голямо значение - с едни култури се разбираш много по-лесно от други.

Има и друг подход. Може би друг на мое място би задал въпроса къде иска да е компанията след 5 години и кои студия иска да са му клиенти. Ако не може да си отговори, ще потърси хората, които да го направят. Той ще създаде екип от хора, които знаят как да му осигурят клиентите.

Как намирате хората си?

- Благодарение на органичния си растеж много рядко имаме нужда да наемаме много хора. Обикновено разширяваме екипите с по един-двама души. От друга страна, като погледнете в какви проекти се използва нашият софтуер, това е най-добрият маркетинг материал и реклама. Правим всичко с удоволствие и имаме ясен план за развитие, с поставени цели и от бизнес гледна точка сме адекватни.

И може би е важно да се каже, че ако някой иска да влезе в дълбочина в графичната индустрия и да се научи какви продукти има, как се работи, той рано или късно ще достигне до нас съвсем естествено. Без да звуча нескромно, бих казал, че при нас има най-много натрупано ноу-хау в тази област в света. Не сформираме екипи от по 20 души, които работят ударно по някои чужд поръчков проект. Това прави и мотивацията много по-различна при нас.

Как от стаичката в "Гео Милев" стигнахте клиенти в цял свят?

- В България почти нямаме клиенти. И в нашата индустрия, както и в много други, рекламата от уста на уста е най-добра. Клиенти ни препоръчват на следващите. Решенията при нас са много специфични и е нужно много време човек да се образова как да ги използва. Най-лесно е да решиш нечии фундаментални проблеми и да ги убедиш, че си надежден, така че да те препоръчат.

Достигали ли сте лимит на пазара, на който оперирате и как се излиза от такава ситуация?

- От години ни критикуват, че стоим далеч от графиката в реално време. Отговор на това е последната ни инвестиция в испанската компания Cl3ver. Това е резултат от разширената ни визия. Обединяваме двете решения. Предстои ни да влезем и на друг пазар. Да речем, че ако целият процес по създаване на един продукт има 10 стъпки, ние в момента предлагаме решения за три от тях. С разширяването на визията започваме да предлагаме решения и за следващите и даваме на клиентите си по-завършени инструменти.

Какво целите с инвестицията в испанския стартъп Cl3ver?

- Беше напълно естествено да си паснем. Те вземат материали на наши клиенти и на базата на това, което клиентите ни правят с нашия софтуер, ги дообработват и ги слагат в онлайн платформа. Тя им позволява да ги представят пред целия свят в интерактивен вид. Това е тяхната основна идея - да могат да направят такъв тип висококачествено съдържание, достъпно за хора по целия свят. Става въпрос за достъп на хора от архитектурата, продуктовия дизайн, донякъде автомобилната индустрия. Това е огромна пазарна ниша. Също така работят и върху системи за колабориране. Някой прави примерен дизайн на нещо - да речем телефон, иска обратна връзка от потенциални клиенти и може да използва такава платформа за тестване на пазара.

Каква е ползата от тази инвестиция за Chaos Group като компания?

-За нас е възможност да предложим нещо допълнително на клиентите си. С Cl3ver на практика сме на един и същ пазар, където има големи припокривания на клиентите ни. На нас тази компания ни дава възможност да влезем в онлайн и в бизнеса в реално време. Сега всичко това може да се прелее в една платформа, където всеки може да направи с няколко докосвания презентация, да представи продукт и да събере обратна връзка. Да речем архитектурното бюро иска да представи на инвеститорите определен проект. В момента се случва с много висококачествени инструменти като нашия V-Ray и понеже това е тежък софтуер, тези хора нямат платформа, където да общуват помежду си. Това прави Cl3ver - свързва потребителите на съдържанието със създателите му.

Какви са параметрите на сделката?

-Сделката е доста сложна. Първо не изсипваме 2 млн. евро наведнъж, а е разсрочена за години напред. Ако всичко върви както е заложено, общата инвестиция ще достигне толкова. Има придобиване на дялове при определени условия, а от другата страна - трябва да се постигнат определени точки на развитие. Очаква се сделката да приключи след две години и ще видим според представянето на Cl3ver накъде ще продължим. Те са компания на около пет години, но тъй като дълго време са търсили правилната формула как да стигнат до пазара, често са губили фокуса и са минали през различни етапи.

А в Chaos Group как е протичал този процес през годините? Какъв е вашият начин да сверите часовника си с пазара?

-Ами по различни начини. Имаме много силен развоен екип, където просто се разработват технологиите, които смятаме, че са адекватни за пазара. Най-елементарният пример е дали можем да забързаме нашия софтуер. Ако можем, за нас е ясно, че пазарът ще го приеме с удоволствие. Но има и далеч не толкова тривиални услуги. Когато например представяме изцяло нова опция или инструмент за това как се смята глобалното осветление - много важна част от компютърната графика. Оттам нататък се гледа пазарът приема или не, как се държи решението в различни условия. Понеже не можем да създадем всички ситуации, в които ще се използва решението и докато не го дадем на студията да го тестват и не получим обратна връзка, не можем да оценим какво сме направили.

Друг начин на разработка е да събираме идеи отвън. Имаме и вътрешен екип, който генерира идеи, но не можем да подменим наличието на стотици хиляди студия с няколко човека в компанията. Прецеждаме идеите по наши критерии, решаваме и пишем.

Какви са критериите да прецените адекватността на една идея, зависи ли това от клиента, който предлага?

- С много големите клиенти нещата не опират до адекватност, а до това колко са големи. Истината е, че големите са и по-капризни, нуждите им са частен случай и е ясно, че ако се разработи нещо за тях, най-много още две-три студия ще го използват. В същото време обаче те ни дават и много ценна обратна връзка и се получава симбиоза, в която не става въпрос за това колко лиценза ще купят, а много повече какви мисли ще обменим и как ние после ще използваме това знание.

Такъв ли е случаят с филмовата индустрия за Chaos Group? Вие почти не печелите от нея, но работите много активно в тази посока...

- Филмовата индустрия е една от най-малко печелещите. Говорим за хората, които изработват визуалните ефекти и използват нашия софтуер. Ние работим със студиата за визуални ефекти, които самите работят на много ниски маржове и няма как да сме много печеливши покрай тях. Там обаче се разработват много специфични технологии и много интересен материал, работи се по много тежки проекти. Това, че сме успели да влезем в тази среда, само по себе си е златен медал за нас, защото изключително малко фирми в световен мащаб успяват да предоставят технология, която се използва във филмовата индустрия. Много от тези студия сами разработват технологиите, които после използват, и така се позиционират уникално на пазара.

Много от хората си мислят, че при филмите водещи са историята и сценарият, но напоследък все по-важно е и визуалното представяне на идеята. Разбира се, никой не обича филми, направени с единствената цел за визуалани ефекти. Важна е комбинацията от добра история с добра визуализация.

А "Хаос софтуер" къде е в този процес?

-Ние предоставяме инструмента, за да е всичко това възможно. Даваме нещо много важно. Ние не сме студиото, което прави ефектите, а правим софтуера, който прави тези визуализации възможни. Когато хората заговорят за някакви продукции по 200 млн. долара, важно е да се знае, че ние не участваме в разпределянето на този бюджет, ние продаваме лицензи според броя на работните места в студиото.

Друго много важно е да се различават клиентите. Ако един малък клиент иска да произведе визуализация на бъдеща баня в някои апартамент, рискът му е много малък. Или ще я представи добре или не, неговият клиент може и да не я хареса, но ще е един от многото. Проблемът със студията е, че там нещата са много различни. Там се залагат бюджети от десетки милиони и ако софтуерът не сработи, той подвежда един много скъп проект. Такъв като нашия е много трудно да бъде заменен, защото обобщава технологиите изцяло в едно студио, защото V-Ray обединява всичко, което е използвано преди това в проекта. И ако накрая тази обобщителна част не работи, това струва много скъпо на студиото. И клиентите не ни гласуват доверие за толкова работни места, за колкото са платили, а гласуват доверие на общата стойност на проектите, по които ползват нашето решение.

Имало ли е сривове и как сте ги управлявали?

-Сривове винаги има. Важното в случая е за колко време реагираме. Като ни гласуват доверие, хората знаят, че ако в един тежък проект нещо се срине, ще сме насреща да помогнем, независимо по кое време. Надеждната реакция също ни е помогнала да се наложим в тези студия. При кризисни ситуация сме летели и до Щатите. Не са много, но ги е имало. Реагира се със самолетен билет.

Кои са другите ви основни направления в момента?

-Всичко, което се нуждае от визуално представяне по един или друг начин, го адресираме. В някои области сме много силни, в други - далеч не толкова. Тъй като винаги сме се фокусирали върху много висококачествените решения, сме в категорията на бавните софтуери. За нас фокусът е възможно най-високо качество на картинката. При нас една картинка съвсем спокойно може да се генерира в продължение на 15 часа. Една секунда киноматериал в зависимост от стандарта може да отнеме 360 часа. Ние сме в тази крайност, другата е това, което прави Cl3ver - в реално време, но с много компромиси.

По отношение на това в кои индустрии сме силни - не е филмовата. Много по-добри сме в архитектурата и в рекламата. Особено при рекламата се цели най-високото качество и всеки детайл на продукта е от голямо значение. Първият приоритет е качество - реклама, продуктов дизайн. Cl3ver е другият полюс. Ясно е, че един ден двете ще се съберат, но може би има около десет години дотогава.

Бяхте първата българска компания в предприемаческата мрежа Endeavor. Какво ви носи това и защо е важно за една компания да е там?

- Връзките. Това е готова изградена мрежа от хора, които могат да ти дадат акъл по какви ли не въпроси.

Какво предстои пред компанията през 2017 г.?

- Чакат ни много новини - големи инфраструктурни проекти и решения в облачното пространство.

Q&A

Как балансирате между работата и личното време?

-Не балансирам, те са едно цяло. В началото живеехме и работехме на едно място и беше окей. Сега е както дойде, винаги едното страда. Но зависи как ги гледаш. Напоследък, за да си почивам, започнах да си сглобявам разни чарколяци и да си автоматизирам дома.

Колко пътувате с такъв глобален бизнес?

-Допреди 2-3 години много. Имаше един период, когато по 6-7 месеца годишно бях извън страната. Сега вече не е така, защото преструктурирахме малко компанията.

Какви технологии ползвате в ежедневието си?

-Ами не вярвам в таблета, който ще умре естествено скоро. Индустрията за таблети е движена от това колко са лъскави, а не функционалността. Лаптопите от своя страна се развиват все повече и вършат 10 хил. повече неща. Използвам лаптоп и смартфон. Телефонът ми поема около 90% от нуждите.

Кои приложения използвате най-много?

-Бих препоръчал SmartSheet, което е комбинация от Excel и Project Management в едно.

Кой е основният ви канал на бизнес информация?

-Ами в това отношение Facebook ми върши страхотна работа. Не го използвам за комуникация, а да се информирам, там следвам обичайните големи медии и се ориентирам по нюзфийда.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zmuz avatar :-|
    zmuz
    • + 7

    Хубаво интервю за определено успял човек, благодаря. Напомни ми за семинар на Антъни Робинс (измекяр, но популярен в САЩ), за който проявих неблагоразумие да си купя билет. Един от помощниците на Робинс питаше присъстващите какво образование имат, един каза, че имал докторат по еди-какво си и на свой ред попита помощника на Робинс какво образование има. Той се засмя и каза, че е завършил само средно училище, но че със сигурност има докторат по резултатност. Та и г-н Митев - резултатност преди всичко. Поздравления!

    Нередност?
Нов коментар