🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Модата да бъдеш еко

Платформата за онлайн пазаруване Kool&Konscious събира екосъобразни модни брандове на едно място

В края на 2018 г. Боряна Узунова представя идеята си за Kool&Konscious на Ева Вучева и тя става част от бизнеса.
В края на 2018 г. Боряна Узунова представя идеята си за Kool&Konscious на Ева Вучева и тя става част от бизнеса.
В края на 2018 г. Боряна Узунова представя идеята си за Kool&Konscious на Ева Вучева и тя става част от бизнеса.    ©  Nadezhda Chipeva
В края на 2018 г. Боряна Узунова представя идеята си за Kool&Konscious на Ева Вучева и тя става част от бизнеса.    ©  Nadezhda Chipeva
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Платформата за онлайн пазаруване Kool&Konscious събира екосъобразни модни брандове на едно място.
  • Това лято основателите Боряна Узунова и Ева Вучева произвеждат дамски бански, направен изцяло от изхвърлени рибарски мрежи.
  • Те разработват и софтуерно решение, което измерва отпечатъка на дрехи върху околната среда.

В модата всичко е преходно освен зеленото. През последните години се засилва тенденцията все повече брандове за дрехи и аксесоари да се представят като екосъобразни и устойчиви, с внимание към околната среда и служителите си. За много от тях обаче това остава само рекламен трик, без в действителност практиките им да отговарят на конкретни стандарти. Така се появи и т.нар. термин greenwashing - да говориш зелено и да печелиш от това.

В морето от екосъобразни модни брандове по етикет Боряна Узунова и Ева Вучева решават да отсеят истински ангажираните такива и да ги съберат в платформата за онлайн пазаруване Kool&Konscious. Нещо повече - за да покажат, че зеленото производство на дрехи е възможно, това лято създават изцяло екосъобразен дамски бански. Следващата стъпка за дамите предприемачи е разработването на калкулатор за измерването на отпечатъка на отделни модни артикули върху околната среда, насочен към големи модни брандове.

От физически магазин към онлайн платформа

По време на висшето си образование по бизнес и инженерство в Хонконгския университет по наука и технологии Боряна Узунова започва да се интересува от вредите, които причинява модната индустрия на околната среда. "Бързата мода е един от най-големите замърсители на света и не става въпрос само за методите на производство и количеството артикули. Проблемите варират от платовете, които се използват, през транспортирането на продукцията, до изхвърлянето на дрехите", казва тя пред "Капитал". Затова през 2018 г. решава да провери доколко хората се интересуват от екосъобразна мода и заедно с бизнес партньора й Уфук Инци отварят физически магазин в Хонконг. В него събират устойчиви дрехи и аксесоари на зелени брандове от цял свят. "За един месец всичко в магазина се разпродаде, а хората започнаха да разпитват къде могат да намерят повече подобни продукти. Така ни хрумна да направим маркетплейс платформата Kool&Konscious, посветена на екосъобразни брандове", разказва Узунова.

Същата година Боряна Узунова се връща в България и пътищата й се пресичат с Ева Вучева, една от главните фигури зад разрастването на онлайн магазина Fashion Days, който през 2015 г. беше придобит от румънския електронен търговец с южноафрикански основен собственик eMag. Сега Вучева е съосновател и изпълнителен директор на консултантската компания Contento.tech. С богат опит в модната индустрия и засилващ се интерес към бизнеси от кръговата икономика, тя решава да помогне за развитието на платформата Kool&Konscious, първоначално само като консултант. "Исках да им помогна да стартират бизнеса и да съберат екип, но бързо се запалих от идеята и аз самата станах част от компанията", разказва тя. Тогава другият съосновател - Уфук Инци, излиза от компанията и съсобственик става Вучева, като Узунова държи мажоритарен дял от бизнеса.

В началото на 2019 г. двете започват съвместно разработването на платформата и екипът им се разраства до 6 човека, сред които IT инженер и маркетинг специалисти. Тогава започват да търсят и първи инвеститори в бизнеса. "Набирането на капитал беше трудно, защото по-голямата част от парите ни трябваха за маркетинг на платформата", спомня си Боряна Узунова. През ноември миналата година те успяват да привлекат инвестиция от 200 хил. евро от фонда Eleven, срещу които той придобива 10% дял от бизнеса. Собственик на малко под 10% дял става и Ана Кременлиева, която се присъединява към компанията, вдъхновена от каузата за екосъобразна мода.

Модният маркетплейс

Екипът официално пуска платформата Kool&Konscious в началото на тази година, като към момента има около 100 модни бранда, които предлагат екосъобразни дамски и мъжки дрехи и аксесоари. Всяка компания плаща месечен абонамент, за да бъдат представени артикулите й в платформата. В зависимост от количеството продукти таксата варира между 20 и 30 долара на месец. Брандовете плащат на Kool&Konscious и процент от всяка продажбата, като по думите на основателките след време това ще се промени. "Брандовете в платформата избираме в зависимост от методите им на производство и боядисване на дрехите, материалите, които използват и други фактори, така че да сме сигурни, че са устойчиви и екосъобразни", уточнява Ева Вучева.

Към момента марките в Kool&Konscious са основно от Великобритания, откъдето са и повечето им клиенти, като по този начин минимизират разходите за доставка. Компанията им също е регистрирана на Острова, като според дамите така имат и по-голям шанс за инвестиция от международни фондове.

Увеличава се и клиентската им база от САЩ и Канада, където по думите на основателките се засилва интересът към екосъобразна мода. "Около 70% от купувачите в платформата са жени, а таргетът ни варира между 25- и 55-годишни. Най-активната възрастова група е между 35 и 45 години, което се обяснява с по-високата им покупателна способност", казва Вучева. Тя допълва, че в бъдеще планират опция клиентите на платформата да могат да разделят плащането си на няколко части.

През ноември 2019 г. фондът Eleven инвестира в Kool&Konscious 200 хил. евро срещу 10% дял от бизнеса.

За по-малко от една година от създаването си приходите на компанията нарастват с между 15% и 20% на месечна база, като най-големият разход е маркетингът на Kool&Konscious. Затова и според основателките тази година бизнесът им няма да отчете печалба.

Бански от изхвърлени рибарски мрежи

Като част от маркетинговата стратегия на платформата през пролетта Узунова и Вучева решават да започнат производството на 100% екосъобразен дамски бански, сегмент, в който има най-малко зелени продукти. За целта използват т.нар. материал econyl, изработен изцяло от събрана пластмаса от световните океани. Платът на банския на Kool&Konscious например представлява преработени изхвърлени рибарски мрежи. "Използваме остатъчни парчета от производството на по-големи брандове, които се разпращат на малки ритейлъри на платове по света", обяснява Узунова.

Те произвеждат около 100 броя бански, ушити в завод в страната, като към момента по-голямата част от тях вече са продадени. Цената на банския е 89 евро, но целта на основателките не е толкова печалба, колкото популяризиране на платформата и изцяло екологичното производство на модни артикули.

Еко калкулатор

С увеличаването на модните ритейлъри по света, които инвестират в устойчиви практики, се засилва и нуждата от обективен измерител за това. Именно в тази посока е фокусиран новият бизнес на екипа. През компанията ImpaktID те разработват алгоритъм, който дава информация на потребителите за спестените въглероден диоксид и вода, от производството на дадена екологична дреха в сравнение с такава, произведена по традиционен начин. "Решението ни позволява на брандовете да преведат на клиентите си на достъпен език усилията, които полагат в посока устойчивост", обяснява Узунова. Ако платформата Kool&Konscious е насочена по-скоро към малки производители, то бизнесът на ImpaktID таргетира различни по големина модни ритейлъри.

ImpaktID представлява софтуер, който се внедрява в сайта на модните брандове и дава информация за устойчивостта на всеки отделен продукт. В допълнение решението показва и предложения за това как компанията или крайният клиент може да неутрализира отпечатъка си върху околната среда чрез засаждане на дървета например.

За да дадат оценка на всеки продукт, от ImpaktID събират данни, които не могат да бъдат манипулирани, като състава на дрехата, типа и теглото й. "Колкото повече брандовете знаят за веригата им на производство, толкова по-точен става алгоритъмът. Калкулираме също производството на плата за дрехата и боядисването й, като така изчисляваме въглероден, воден и химикален отпечатък", обяснява Узунова. Софтуерното решение е вече внедрено в платформата Kool&Konscious.

Бизнес моделът на ImpaktID включва еднократна интеграционна такса на софтуера в размер на между 5 и 15 хил. евро в зависимост от броя продукти на бранда. Отделно клиентите заплащат и месечна такса за показване на калкулатора на всяка продуктова страница и поддръжката му, като цената варира между 0.3 и 3 евро.

ImpaktID започва работа през юли, като към момента дейността им е част от портфолиото на Kool&Konscious, но предстои да бъде отделена в нова компания. По думите им вече имат и първи запитвания и преговори с международни модни ритейлъри. За развитието на продукта екипът търси инвестиция от 1.2 млн. евро, които да вложи в технологията, разрастване на екипа и проучвания. "Започваме колаборация с докторанти от Хонконгския политехнически университет, които работят по програма за изследване на отпечатъка на различни материали върху околната среда, като по този начин ще надградим алгоритъма ни", обяснява Вучева.

По думите на екипа желанието им не е хората да си купуват дреха, защото е "зелена", а защото им харесва, а устойчивата мода да стане норма. "За целта искаме калкулаторът ни да стане глобален измерител на емисиите в модната индустрия", обобщават те.

Q/A

Kool&Konscious си партнира с организацията Thrift+. Как работи тя?

Ева Вучева: За нас беше важно да помогнем на хората да започнат да мислят в посока какво се случва с дрехите им, след като спрат да ги носят. Чрез Thrift+ потребителите могат да изпратят своите дрехи, а от организацията се ангажират с продажбата им, като изкараните пари могат да бъдат дарени за избрана кауза или да се върнат под формата на ваучер, който клиентите да използват в платформата.

Как се отличава калкулаторът ви от конкурентните на пазара?

Боряна Узунова: Решенията на пазара към момента са много фрагментирани. Има компании, които разработват само проучвания за отпечатъка на модната индустрия, без да ги интегрират. Няма бизнес, който да предлага цялостен продукт, фокусиран и към крайния потребител. Все пак ни радва, че има конкуренция, това показва, че се увеличава ангажираността към екосъобразна мода.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар