🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Солвей Соди": Да имаш цех без хора и осветление, само с роботи

Заводът за сода в Девня въвежда решения за автоматизация и дигитализация, без да спира работа

Заводът е построен през 1974 г., но от приватизацията му преди 25 години досега в него са вложени 1.6 млрд. лв.
Заводът е построен през 1974 г., но от приватизацията му преди 25 години досега в него са вложени 1.6 млрд. лв.
Заводът е построен през 1974 г., но от приватизацията му преди 25 години досега в него са вложени 1.6 млрд. лв.    ©  Надежда Чипева
Заводът е построен през 1974 г., но от приватизацията му преди 25 години досега в него са вложени 1.6 млрд. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Производителят на сода "Солвей Соди" е един от шестте финалисти в конкурса "Фабрика на годината", който "Капитал" организира в партньорство с Община Пловдив и Trakia Tech. Компаниите от късия списък преминават през допълнително интервю с технологичния ни консултант Novarto. Крайният победител ще бъде избран от независимо жури и ще стане ясен на церемонията по награждаване на 8 декември. Той ще носи приза до следващото издание на конкурса през 2023 г.
Темата накратко
  • Девненският производител на сода има изцяло роботизирани линии, които работят практически без хора
  • Пилотен проект използва камери с машинно самообучение вместо сензори за прогнозна поддръжка
  • Основното предизвикателство е, че всички иновации се въвеждат, докато заводът работи

Идеята за производство без осветление (т.нар. lights-out manufacturing), където един завод е толкова високо автоматизиран, че няма нужда от хора, все още звучи екзотично дори за високотехнологичните сектори. Макар и в по-ограничен мащаб тя вече има приложение в България, и то в химическата индустрия. Единствените оператори в цеха за пакетиране към новото производство на сода бикарбонат на "Солвей Соди" са роботи. Те хващат, мерят, пълнят, затварят, качват на лента и подреждат готовите торби с продукцията. Хора се включват едва тогава - за да пренесат с мотокари пакетите към камионите.

Решението е част от инвестицията за 60 млн. лв., която девненският производител на калцинирана сода (част от белгийската група Solvay) приключи наскоро, добавяйки втори продукт към листата си. Това отваря нови пазари на компанията, която през 2021 г. порасна с 13%, достигайки 436 млн. лв. продажби.

Ново решение за стара линия

Модерни технологии има не само в новите съоръжения на предприятието. Изградената преди 25 години въжена линия, която пренася варовик от кариерата до завода, също е изцяло роботизирана. "Това е 9-километрова инсталация и абсолютно всичко става автоматично - от натрошаването на камъните, натоварването на ленти и дозирането във вагонетките до пренасянето на материала до завода и разтоварването му в определените бункери", разказва Станислав Фотев, който е ръководител направление "Телеком" на Solvay за региона, а в Девня отговаря за локалните IT системи и внедряването на дигитализация.

Управлението на цялата система на практика се извършва от един оператор, който следи процеса от команден център. За сравнение, когато преди линията е била механична, на нея са работели 30 души. Новата система сега е интелигентна, като спира автоматично при силен вятър или дъжд или при достигане на определени температурни граници.

Да прогнозираш умно

Изцяло местно решение е проектът на компанията за изграждане на мониторингова система, която да предсказва кога дадена машина започва да се износва и има нужда от ремонт (т.нар. прогнозна поддръжка) на базата на машинно самообучение (machine learning). "Проблемът е, че в много съоръжения, особено в тези, които са в движение, е трудно да сложим конвенционални сензори", обяснява Фотев. Решението на екипа е да интегрира интелигентно видеонаблюдение с камери, които следят обекта и параметрите му през цялото време. "Ние на практика внедряваме процес, технологията съществува, но цялото решение и интеграцията му е наша", уточни Фотев. Пилотният проект вече е успешен, а крайната цел е софтуерът не само да регистрира и алармира за проблеми, а да взема и решения. В момента системата работи паралелно със старата, за да се докаже надеждността й.

Машинно самообучение използват и машините анализатори в лабораторията, които проверяват колко бяла е содата бикарбонат - индикатор за евентуални примеси. Измерването на точния цвят от стотици нюанси бяло става на базата на снимков материал. А един анализатор вече е интегриран, така че да вкарва автоматично резултатите в системата.

Дълга верига от ноу-хау

Докато технологиите могат да се купят от външни доставчици, предизвикателството за екипа на "Солвей Соди" е да изгради цялостната структура. "Това означава да дефинираме процеса, който започва от разговор с оператор или техник в завода, да преминем през цялата логика, да вземем технологии от няколко места, много често от международни доставчици, да ги съберем и да ги внедрим. Цялата поточна линия като ноу-хау се изгражда при нас", обясни Фотев.

Тъй като производството е непрекъснато, всякакви дигитални решения се въвеждат, докато заводът работи, което е друго предизвикателство. "Това не е като нова фабрика, която започваш от бял лист. Работеща фабрика се дигитализира много по-трудно", каза Фотев.

Управлението на процесите в завода е на такова ниво, че целият технологичен персонал може да отсъства два, три или повече часа, без това да се отрази на производството, коментира Иван Ангелов, началник отдел "Техническо развитие и процеси". Затова и нощната смяна е от едва 40 оператори (при 440 души персонал общо в компанията). По думите на Ангелов системата е способна да определи текущия капацитет на всяка единица и цялата фабрика да бъде пренастроена според капацитета на тясното място. "Всичко това става автоматично, а веригата на производство е доста дълга", каза той.

Поглед напред

Екипът на "Солвей Соди" вече планира и следващите си иновативни проекти. "Догодина ще се опитаме да търсим течове по тръби с помощта на видеонаблюдение", каза Фотев и добави, че на този етап е направен дизайнът.

Компанията има амбициозни планове и за намаляване на въглеродните емисии, като изпълнява няколко проекта в тази посока. Най-големият от тях е за изграждането на инсталация за производство на пара с използване на алтернативни горива, който ще струва между 150 и 200 млн. евро и трябва да е готов през 2026 г. А крайната цел е още до 2030 г. заводът да преустанови използването на въглища и да постигне въглеродна неутралност до 2050 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Технологии.
    НО Човека засега е незаменим.
    Колкото и да им се иска на т.н. 'инвеститори' да минат без него.

    Нередност?
  • 2
    primus avatar :-|
    primus
    • + 1

    До коментар [#1] от "dobadoba":

    Само ще добавя че са нужни още или друг тип хора с много по висока квалификация и като цяло в пъти по високо заплащане.
    А съм за всякакъв тип автоматизация и цялостно високотехнологично обновяване.

    Нередност?
  • 3
    vmware_bulgaria avatar :-|
    vmware_bulgaria

    на такива новини в България се гледа по особен начин
    не са много хората, дето ги оценяват и им се радват, за съжаление

    Нередност?
Нов коментар