🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Скъпият алуминий извежда "Алкомет" до рекордна печалба - 57.4 млн. лв.

Приходите през 2022 г. също растат, но свитото търсене намалява продажбите като обем

Годината е била неблагоприятна за валцовите продукти като търсенето на домакинско фолио - основен продукт на "Алкомет", е спаднало заради намалената покупателна способност
Годината е била неблагоприятна за валцовите продукти като търсенето на домакинско фолио - основен продукт на "Алкомет", е спаднало заради намалената покупателна способност
Годината е била неблагоприятна за валцовите продукти като търсенето на домакинско фолио - основен продукт на "Алкомет", е спаднало заради намалената покупателна способност    ©  Алкомет
Годината е била неблагоприятна за валцовите продукти като търсенето на домакинско фолио - основен продукт на "Алкомет", е спаднало заради намалената покупателна способност    ©  Алкомет
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Производителят на алуминиеви изделия "Алкомет" отчита рекордна печалба в историята си за 2022 г. Нетният резултат - 57.4 млн. лв., идва след две години на загуби. Основната причина за скока е по-високата цена на алуминия, която е довела и до значителен ръст на приходите. В същото време обаче продажбите на голяма част от продуктите намаляват като обем заради свитото търсене, показва неодитираният отчет на дружеството, публикуван до БФБ днес. Новината стана причина за чувствително поскъпване на акциите на "Алкомет" на борсата - с над 6% в понеделник, а оборотът по позицията беше над 315 хил. лв. Това отреди капитализация 155 млн. лв. на дружеството.

По-малко продукция

От отчета става ясно, че производството на валцови и пресови продукти се е понижило с над 20% през миналата година. Средно с 18% по-малък е и обемът на продажбите, които достигат 71.5 хил. тона.

При пресовите продукти спадът е над 10% и засяга почти всички видове изделия. Ръст има само при специалните профили - 39%, благодарение на увеличението на проектите за соларни инсталации и енергийна ефективност. Това е и втората най-голяма група пресови продукти за "Алкомет". Без промяна са останали продажбите на обработени профили за автомобилни компоненти.

Годината е била неблагоприятна и за валцовите продукти - листа и ленти, като от компанията посочват, че складовете остават с големи наличности. Намаленото търсене се дължи на застоя в ключови сектори - строителство, машиностроене, автомобилостроене. Това е и причината за спада на продажбите като обем - около 60% за листата и 40% за лентите. Намалената покупателна способност и несигурността в доходите са довели до понижено търсене и на домакинско и контейнерно фолио, което е основният валцов продукт на завода. Ръст има при продажбите на фолио за конвертиране, финсток и техническо фолио, но те са с по-малък дял.

От компанията посочват, че войната в Украйна е довела до поскъпване на енергийните суровини до безпрецедентни нива, което е забавило икономическата дейност на ключови пазари за "Алкомет" като Германия, Полша и др. Кризата е довела и до драстично намаление на търсенето на алуминиеви изделия.

Финансов растеж

В същото време нетните приходи от продажби на продукция на дружеството скачат с 34% до близо 690 млн. лв. Основната причина е поскъпването на алуминия, чиято средна цена на Лондонската борса за метали през 2022 г. е била 2558 евро/тон, или с над 22% по-висока, отколкото през 2021 г. Това е довело и до ръст на разходите за материали на "Алкомет", които са се повишили с 33%. Увеличили са се и разходите за външни услуги, заплати и лихви.

Като цяло обаче общите приходи на производителя се увеличават с доста по-голям темп от разходите. Така за 2022 г. компанията отчита печалбата над 57 млн. лв. след 140 хил. лв. загуба през 2021 г. и 3.6 млн. лв. минус през 2020 г.