Компаниите за храни се насочват към по-екологични торове, за да намалят въглеродния отпечатък

Нови правила през тази година ще принудят компаниите да публикуват данни за емисиите на веригите за доставки

Според директори от индустрията насочването към зелени торове за селското стопанство изисква държавна подкрепа.
Според директори от индустрията насочването към зелени торове за селското стопанство изисква държавна подкрепа.
Според директори от индустрията насочването към зелени торове за селското стопанство изисква държавна подкрепа.    ©  Reuters
Според директори от индустрията насочването към зелени торове за селското стопанство изисква държавна подкрепа.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Торовете, използвани в земеделието, представляват около 15% от общите емисии от веригите за доставка на бира и 35-40% за хляб.
  • Изправени пред регулаторни промени, индустрията и нейните партньори увеличиха усилията си за производство на амоняк с по-ниско съдържание на въглерод.
  • Независимо че инвестициите в зелените торове се увеличиха заради поскъпването на традиционните торове след ковид-19 и войната в Украйна, алтернативни продукти остават скъпи, частично заради малките произведени количества.

От багетите до бирата - водещите световни производители на храни и напитки бързат да намалят въглеродния си отпечатък, като се борят с един от скритите виновници за емисиите в своите вериги за създаване на стойност - торовете. През тази година влизат в сила правилата за оповестяване на парниковите емисии в техните вериги за доставки, а компаниите, сред които PepsiCo, Heineken и Nestlé, се обърнаха към стартиращи предприятия за производство на зелени торове, за да помогнат за справяне с нивата на емисиите.

Хранителните вещества в земеделските култури са в основата на производството на половината от храните в света, но същевременно допринасят за значителни емисии на CO. Според експерти от бранша торовете, използвани в земеделието, представляват около 15% от общите емисии от веригите за доставка на бира и 35-40% за хляб, съобщава Financial Times.

Изследване, публикувано в списание Nature Food, показва, че азотните торове и селскостопанският тор са отговорни за 5% от световните емисии на парникови газове, като произвеждат 2.6 млрд. тона CO годишно и това е повече от световните авиация и корабоплаване, взети заедно.

Нужда от промяна

"Азотните торове са най-големият източник на емисии за повечето храни", особено за хляба и зърнените култури, казва Петър Остбо, главен изпълнителен директор на Atlas Agro, базиран в Швейцария стартъп за производство на зелени торове. Емисиите от хранителните вещества в земеделските култури би трябвало лесно да се намалят, твърди Остбо, като обяснява, че технологията съществува и е конкурентоспособна. "Всичко, което е необходимо, е производителите на храни да се информират и да я подкрепят."

Производителите на храни казват, че осъзнават необходимостта от промяна. "Ние сме най-голямата компания за храни и напитки в света и ако не заемем водеща позиция по този въпрос, каква надежда имат останалите", каза Мат Райън, който стои зад усилията на "Nestle Великобритания" за регенеративно земеделие.

От януари компаниите, регистрирани в ЕС, ще бъдат задължени да докладват за въглеродния отпечатък на целите си вериги за доставки, известен като емисии от "обхват 3". САЩ работят по подобни правила за оповестяване, въпреки че те бяха отложени.

При производството на торове се отделя въглероден диоксид, който съставлява близо 1.5% от световните емисии на CO, а след като влязат в земята, микробите в почвата разграждат хранителните вещества за културите, произвеждайки азотен оксид, чийто ефект върху затоплянето е 265 пъти по-голям от този на CO.

Стартъпи за зелен тор

Изправени пред регулаторни промени, индустрията и нейните партньори увеличиха усилията си за производство на амоняк с по-ниско съдържание на въглерод - важна съставка в азотните торове - и практики, които подобряват така наречената ефективност на използване на азота.

Павел Кисиелевски, главен изпълнителен директор на CCm Technologies, е сред основателите на стартиращи компании, които се възползват от нарастващия интерес към зелените торове. Компанията смесва уловения от промишлени дейности CO с органични материали, включително утайки от пречиствателни станции и странични продукти от заводи за производство на храни, за да произвежда хранителни вещества за растенията.

Отскоро тя си партнира с Nestlé и Cargill, като използва какаови черупки от сладкарски цех в Йорк, Англия, където търговецът на селскостопански продукти преработва какао за продукти на Nestlé като KitKats. Полученият тор с по-ниско съдържание на въглероден диоксид се използва в 120 обработваеми земеделски стопанства от веригата за доставки на Nestle в Съфолк и Нортамптъншир.

За култури като пшеница торовете представляват половината от всички произведени емисии, казва Райън. Според него тук има "двойна възможност" за намаляване на отпадъците и намаляване на емисиите от обхват 3.

Търсенето на нисковъглеродна бира накара Heineken да участва в консорциум, който финансира торовия стартъп FertigHy.

Процесът на производство на торове в CCm, който е сертифициран от Carbon Trust, ще помогне за намаляване на емисиите с поне 70%, каза Кисилевски. Той добави, че компанията планира да утрои производството си през следващите няколко години и да разшири дейността си в Европа.

В сектора за алкохолни напитки търсенето на нисковъглеродна бира накара Heineken да участва в консорциум, който финансира торовия стартъп FertigHy. Стартъпът планира да започне строеж на първия от двата си завода в Испания през 2025 г. и цели всеки от тях да произвежда 1 млн. тона нисковъглероден тор годишно до 2029 г.

Алберто Мейнез, директорът за стратегическо снабдяване със суровини в Heineken, каза, че за да се постигне целта на групата от нулеви емисии до 2040 г., се налага да се използва нисковъглероден тор. Компанията инвестира във FertigHy, защото независимо от поетите стъпки в индустрията за намаляване на емисиите те "не са достатъчно бързи".

Tesco, най-големият търговец на хранителни продукти на дребно във Великобритания, също работи с нисковъглеродни торови производители, включително и няколко стартъпи като CCm. Търговската верига наскоро обяви, че след първите полеви тестове за производство на зеленчуци, сред които зеле, моркови и картофи, нивата на емисиите са спаднали с 50%. От тази година компанията ще увеличи опитните полета десет пъти, до 13 хил. хектара.

Независимо че инвестициите в зелените торове се увеличиха заради поскъпването на традиционните торове след ковид-19 и войната в Украйна, алтернативни продукти остават скъпи, частично заради малките произведени количества.

Слабо развитие и високи ценина нисковъглеродниятор

Производството на новите видове торове все още е ниско, което води до високи цени. Алжбета Клейн, директор на Международната торова асоциация, казва, че нито една от тези нови технологии не се е разраснала все още. "Вратата е отворена към всяко разрешение", добави Клейн.

Според някои директори от индустрията насочването към зелени торове за селското стопанство изисква държавна подкрепа. Едуард Пиенс от InVivo, казва, че регулациите от обхват 3 са необходими, но недостатъчни, и са нужни държавни субсидии, за да се затвори ценовата разлика между традиционните торове и нисковъглеродните алтернативи, която за момента е 200 долара за тон.

Според Хосе Антонио де ла Херас, главния директор на FertigHy, нисковъглеродният пазар е бил толкова малък доскоро, че е бил незабележим. Той го определя като "много скъп и много ограничен", както добавя, че промяната в индустрията се случва "много бавно".

Цените ще паднат, като произведеното количество се увеличи, но за да се случи това, хранителните групи трябва да работят заедно.

Все още няма коментари
Нов коментар