🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Apple иска да се утвърди на индийския пазар

Компанията отвори първия си магазин в Мумбай

Главният изпълнителен директор Тим Кук присъства на откриването, което е знак за намеренията на компанията
Главният изпълнителен директор Тим Кук присъства на откриването, което е знак за намеренията на компанията
Главният изпълнителен директор Тим Кук присъства на откриването, което е знак за намеренията на компанията    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор Тим Кук присъства на откриването, което е знак за намеренията на компанията    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Това е първата физическа локация на гиганта в страната.
  • Компанията иска да завземе по-голям дял от пазара на луксозни телефони в Индия.
  • Apple диверсифицира производствените си локации, като Ню Делхи е ключова част от този процес.

Американският технологичен гигант Apple отвори първия си физически магазин в Индия. Той се казва Apple BKC, а компанията твърди, че е "едно от енергийно най-ефективните" места в света и има специална система за използване на слънчева енергия и не разчита на изкопаеми горива. На откриването във вторник в Мумбай присъства главният изпълнителен директор Тим Кук. Макар и производителят на iPhone да продава в страната от над 25 години, откриването на първата самостоятелна локация се смята като ясен сигнал, че компанията иска да се утвърди на местния пазар.

Новите магазини показват ангажимента на компанията да инвестира в Индия, втория по големина пазар на смартфони в света, където продажбите на iPhone се увеличават стабилно, смята Джаянт Кола, анализатор в Convergence Catalyst, технологична консултантска компания. Магазините показват "колко Индия има значение за настоящето и бъдещето на компанията", добави той пред Voice of America.

Желанието на Apple е логично - Индия ще изпревари Китай по население тази година, а освен това пазарът на луксозни телефони расте значително през последните няколко години. Делът на американската компания обаче е малък - 5-6% през 2022 г., като лидер е южнокорейската Samsung. Въпреки това се отчита сериозен напредък през последните пет години, като между 2020 г. и 2022 г. компанията от Силициевата долина е спечелила известна позиция на пазара на смартфони в страната, напредвайки от около 2% до 6%, сочат данни на Counterpoint Research.

Около 600 млн. от 1.4 млрд. жители на Индия имат смартфони, "което означава, че пазарът все още е недостатъчно зрял и перспективата за растеж е огромна", казва Нийл Шах, вицепрезидент по изследванията във фирмата за проучване на технологичния пазар Counterpoint Research. "В рамките на този премиум сегмент, който е много малка ниша, но расте като всичко друго, ще има нарастване на обема", казва пред Financial Times Прабху Рам, ръководител на групата за индустриално разузнаване в CyberMedia Research. Той също така добавя, че докато онлайн продажбите са стимулирали Apple досега в Индия, физическите магазини ще помогнат за достигане на нови клиенти.

Въпреки това високата цена на iPhone го прави недостъпен за повечето индийци. Вместо това продажбите на смартфона в страната са добри сред индийци с високи доходи, сегмент от купувачи, който според Шах нараства. Според данни на Counterpoint, Apple е завладяла 65% от пазара на "премиум" смартфони, където цените варират от 360 долара нагоре. Ръстът на "купете сега, платете по-късно" и плащанията на вноски с кредитни карти също подхранват скъпите покупки на телефони, смятат анализатори.

Производството не остава на заден план

За Apple Индия също представлява ключова част от производствената й стратегия. Компанията започна да сглобява своя флагман iPhone 14 в Индия миналата година. Пиюш Гоял, министър на търговията и индустрията на Индия, каза през януари, че Apple се стреми да произвежда 25% от всички свои iPhone в Индия.

Част от този ход в Индия е свързан с натиска на правителството да въведе високотехнологично производство в страната. Но Apple също се опитва да диверсифицира производството на продукти извън Китай. Нестабилността на веригата за доставки във втората по големина икономика в света беше разкрита по време на пандемията от коронавирус и строгите мерки, които Пекин предприе за контролиране на епидемията. Производството беше прекъснато миналата година в най-голямата фабрика за iPhone на Apple, разположена в Джънджоу, Китай, поради епидемия от COVID и протести на работниците. Тази фабрика се управлява от тайванската фирма Foxconn.

Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities, заяви пред CNBC, че стратегията на Apple за Индия - както с натиск върху търговията на дребно, така и с производството - отразява стъпките на технологичния гигант, които бяха предприети на китайския пазар преди 10 години. "Тъй като Foxconn/Apple влагат повече усилия в производството на iPhone в Индия, това ще върви ръка за ръка с по-голямо присъствие на пазара на дребно в Индия, както се видя тази седмица, което отразява първите дни на стратегията за навлизане в Китай отпреди десетилетие", обяснява той. "Рим не е построен за една нощ и нито по-широката стратегия на Apple за Индия обаче ние разглеждаме тази седмица като гмуркане на Apple в дълбокия край на басейна в Индия, тъй като този огромен пазар бавно се превръща в екосистемата на Apple през следващите години", добавя той.