Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Това е първата физическа локация на гиганта в страната.
- Компанията иска да завземе по-голям дял от пазара на луксозни телефони в Индия.
- Apple диверсифицира производствените си локации, като Ню Делхи е ключова част от този процес.
Американският технологичен гигант Apple отвори първия си физически магазин в Индия. Той се казва Apple BKC, а компанията твърди, че е "едно от енергийно най-ефективните" места в света и има специална система за използване на слънчева енергия и не разчита на изкопаеми горива. На откриването във вторник в Мумбай присъства главният изпълнителен директор Тим Кук. Макар и производителят на iPhone да продава в страната от над 25 години, откриването на първата самостоятелна локация се смята като ясен сигнал, че компанията иска да се утвърди на местния пазар.
- Microsoft планира собствен магазин за мобилни игри, с който да се конкурира с Apple и Google
- Рисковият капитал (все още) е влюбен във финтех индустрията
Новите магазини показват ангажимента на компанията да инвестира в Индия, втория по големина пазар на смартфони в света, където продажбите на iPhone се увеличават стабилно, смята Джаянт Кола, анализатор в Convergence Catalyst, технологична консултантска компания. Магазините показват "колко Индия има значение за настоящето и бъдещето на компанията", добави той пред Voice of America.
Желанието на Apple е логично - Индия ще изпревари Китай по население тази година, а освен това пазарът на луксозни телефони расте значително през последните няколко години. Делът на американската компания обаче е малък - 5-6% през 2022 г., като лидер е южнокорейската Samsung. Въпреки това се отчита сериозен напредък през последните пет години, като между 2020 г. и 2022 г. компанията от Силициевата долина е спечелила известна позиция на пазара на смартфони в страната, напредвайки от около 2% до 6%, сочат данни на Counterpoint Research.
Около 600 млн. от 1.4 млрд. жители на Индия имат смартфони, "което означава, че пазарът все още е недостатъчно зрял и перспективата за растеж е огромна", казва Нийл Шах, вицепрезидент по изследванията във фирмата за проучване на технологичния пазар Counterpoint Research. "В рамките на този премиум сегмент, който е много малка ниша, но расте като всичко друго, ще има нарастване на обема", казва пред Financial Times Прабху Рам, ръководител на групата за индустриално разузнаване в CyberMedia Research. Той също така добавя, че докато онлайн продажбите са стимулирали Apple досега в Индия, физическите магазини ще помогнат за достигане на нови клиенти.
Въпреки това високата цена на iPhone го прави недостъпен за повечето индийци. Вместо това продажбите на смартфона в страната са добри сред индийци с високи доходи, сегмент от купувачи, който според Шах нараства. Според данни на Counterpoint, Apple е завладяла 65% от пазара на "премиум" смартфони, където цените варират от 360 долара нагоре. Ръстът на "купете сега, платете по-късно" и плащанията на вноски с кредитни карти също подхранват скъпите покупки на телефони, смятат анализатори.
Производството не остава на заден план
За Apple Индия също представлява ключова част от производствената й стратегия. Компанията започна да сглобява своя флагман iPhone 14 в Индия миналата година. Пиюш Гоял, министър на търговията и индустрията на Индия, каза през януари, че Apple се стреми да произвежда 25% от всички свои iPhone в Индия.Част от този ход в Индия е свързан с натиска на правителството да въведе високотехнологично производство в страната. Но Apple също се опитва да диверсифицира производството на продукти извън Китай. Нестабилността на веригата за доставки във втората по големина икономика в света беше разкрита по време на пандемията от коронавирус и строгите мерки, които Пекин предприе за контролиране на епидемията. Производството беше прекъснато миналата година в най-голямата фабрика за iPhone на Apple, разположена в Джънджоу, Китай, поради епидемия от COVID и протести на работниците. Тази фабрика се управлява от тайванската фирма Foxconn.
Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities, заяви пред CNBC, че стратегията на Apple за Индия - както с натиск върху търговията на дребно, така и с производството - отразява стъпките на технологичния гигант, които бяха предприети на китайския пазар преди 10 години. "Тъй като Foxconn/Apple влагат повече усилия в производството на iPhone в Индия, това ще върви ръка за ръка с по-голямо присъствие на пазара на дребно в Индия, както се видя тази седмица, което отразява първите дни на стратегията за навлизане в Китай отпреди десетилетие", обяснява той. "Рим не е построен за една нощ и нито по-широката стратегия на Apple за Индия обаче ние разглеждаме тази седмица като гмуркане на Apple в дълбокия край на басейна в Индия, тъй като този огромен пазар бавно се превръща в екосистемата на Apple през следващите години", добавя той.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.