🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

20 години по-късно: България изнася 13 пъти повече машини и части (графики)

Суровините все още са най-голямата група стоки за търговия в чужбина с 40% дял

Голяма част от експорта на България е на компоненти за автомобилната индустрия
Голяма част от експорта на България е на компоненти за автомобилната индустрия
Голяма част от експорта на България е на компоненти за автомобилната индустрия    ©  Владислав Христов
Голяма част от експорта на България е на компоненти за автомобилната индустрия    ©  Владислав Христов
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За десет години - от 2013 до 2023 г., износът на България се е удвоил, а за 20 се е увеличил почти 7 пъти. Инвестиционните стоки, където влизат основно машини и части, са най-бързо растящата група - за десетилетие стойността на продадените зад граница продукти се утроява, а за последните 20 години те са нараснали над 13 пъти. Което е добра новина, тъй като тази стокова група е с голяма добавена стойност за икономиката. Въпреки това обаче все още най-голям дял от българския износ - почти 40%, е на суровини и материали.

Това показват обобщените данни на БНБ и НСИ за износа на България. По-подробна разбивка на числата все още не е налична - преди тя ставаше лесно и бързо през специална система на статистиката, но тя вече не работи. И все пак и от уедрените данни могат да се видят някои тенденции.

Какво предлагаме

Миналата година беше първата от ковид насам, в която статистиката отчете спад в номиналния износ на стоки - той достигна 86.5 млрд. лв. (или 44.23 млрд. евро), което е с 6.9% по-малко спрямо предходната година. Причините бяха по-ниските цени на повечето стоки, особено олио и зърно, спадналите количества ток и горива и застоят на икономическата активност в Европа.

Не всичко обаче е надолу - БНБ разделя износа на няколко групи - готови продукти, суровини, инвестиционни и енергийни стоки. И именно групата на инвестиционните стоки е единствената, която отчита 10% ръст спрямо предходната година.

В категорията на потребителските стоки най-голям дял имат храните (с 16%), но там спадът през миналата година се дължи по-скоро на дефлационни процеси. След като започна войната в Украйна, цените на храните тръгнаха нагоре, като най-голям ръст имаше при слънчогледовото олио, но последва успокояване на пазара и спад. В почти всички останалите групи статистиката показва ръстове спрямо 2022 г. - при продажбите на цигари, напитки, лекарства и козметика. Спадове има при обувки, дрехи, мебели и обзавеждане, но тези производства от години губят битката на глобалните пазари, тъй като по-голямата част бяха ишлеме. А то има смисъл, когато разходите за труд са ниски.

При износа на енергийни продукти през 2022 г. статистиката отчете рязък скок - заради войната и първоначалните опасения, че Европа ще страда от недостиг на природен газ. Този шок обаче започва да отминава и това се вижда и от данните за продажби зад граница на енергийни продукти.

За къде изнасяме

От 2000 година насам около две трети от износа на България традиционно е насочен към страните от ЕС. А номер едно експортен пазар през последните години е Германия. Традиционно в топ 5 са и Италия и Турция. Миналата година обаче продажбите на българска продукция към топ три пазарите й спадат спрямо рекордната откъм цени 2022 г.

Данните показват и още нещо любопитно - след войната продажбата на български стоки към Русия спада и обемът на износа към Украйна ги изпреварва.

Това се дължеше и на продажбите на горива и по-конкретно на дизел на нападнатата държава в началото на атаката на Русия. В момента обаче Украйна внася от много други държави и българските продажби за натам спаднаха.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    moj54543571 avatar :-|
    moj54543571
    • - 7
    • + 2

    Преди20 години не се проивеждаше нищо - сравнете с преди 40 години!?

    Нередност?
Нов коментар