🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Е-велосипеди под наем: Lime пуска услугата в Пловдив до октомври

Компанията за споделено придвижване е доволна от бума на тротинетките си и затова започва и друга услуга, с потенциал за трета: мотопеди

Пловдив ще е първата локация на "Лайм" в България, където ще се предлагат и електрически колела
Пловдив ще е първата локация на "Лайм" в България, където ще се предлагат и електрически колела
Пловдив ще е първата локация на "Лайм" в България, където ще се предлагат и електрически колела    ©  Lime
Пловдив ще е първата локация на "Лайм" в България, където ще се предлагат и електрически колела    ©  Lime
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Пловдив ще е първият град, в който компанията ще предлага електрически велосипеди.
  • Общината работи над модернизиране на наредбите, така че да регулира новия вид транспорт.
  • Lime водят преговори и със столицата, като успешно внедряване в Пловдив означава и бъдещо такова в София.

Пловдив и споделена система за колела - това звучи като една изключително добра комбинация, имайки предвид не толкова големите размери на града, лесната достъпност на две колела до всички точки в него, както и нуждата от подобряване на чистотата на въздуха.

Компанията Lime, която оперира споделените електрически тротинетки в града, се подготвя да инвестира допълнително в местния пазар с между 100 - 150 електрически велосипеда. Инвестицията в това ще бъде около 150 хил. лв., а очакванията на компанията са, ако нещо извънредно не наложи промяна, услугата да стартира още през септември - октомври тази година.

Това ще бъде третата система за колела под наем в български град. Най-голямата такава оперира в Бургас, където общинското "Вело Бургас" разполага с общо 120 велосипеда и 14 велостанции. Другата система е частна и стартира официално от април тази година в София - стартъпът Cyrcl, който разполага с 50 колелета.

Инвестиция с растеж

До този момента Lime присъстват на пазара със своите е-тротинетки в София, Пловдив, Бургас, Варна, Габрово, Стара Загора, Русе и Шумен. Въвеждането на електрически колела в Пловдив ще е първият опит на компанията с този продукт в България - те вече го предлагат на места като Париж, Лондон и други големи градове. Процесът на въвеждане на електрическите велосипеди в българския пазар до този момент е бил забавян и от повишения интерес на споделените услуги в по-големи европейски градове, както и завишения глобален интерес към електрически велосипеди. Заради това Lime са имали проблем да набавят необходимите велосипеди, които са заминавали към по-големи пазари.

Новата инвестиция и причината тя да е в Пловдив се дължи на няколко фактора. Първият е, че Градът под тепетата сам е изявил желание и готовност за велосипедите. Пловдив отдавна има такива желания и нужди, но досега така и не е постигнал система за колела под наем. Друг важен фактор е велоинфраструктурата, която е една от най-добрите в страната.

Може би най-важно е вече доказаният интерес към ползването на споделени пътувания в града - от 21 юни 2021 г., когато започна да предоставя тротинетките във втория град, до сега Lime e регистрирала над 130 хил. пътувания (приблизително ¼ от всички за страната), 30 хил. уникални клиенти (което е и ⅕ от общия брой за страната), средно пътуване от 7 минути и дистанция от 1.1 км.

Растат и приходите, които Lime постигат в града, като първо тримесечие на 2022 г. спрямо същото на 2021 г. имат ръст 472%, а през второто - 248%.

"Причината още да нямаме велосипеди в България е, че това е постепенен процес на развитие във всички градове. Първоначално навлизаме с електрическите тротинетки, наблюдаваме развитието на пазара и ако докаже, че има интерес и достигне до съответната "зрялост", преминаваме на следващата инвестиционна фаза", коментира Петко Анчев, оперативен мениджър на българската дивизия на компанията - "Лайм технолоджи".

Ако темповете се задържат и има същия интерес и към велосипедите, Анчев не изключва възможността те да внедрят и третия продукт на компанията - споделени електрически скутери.

Преговорите с Пловдив

Компанията и общината водят преговори от няколко години за внедряването на електрически колела в града, а причината за тяхното забавяне до този момент е зрелостта на пазара.

Пловдив е поискал първи тази услуга, докато София е била втора, което обяснява и защо там е-велосипедите ще се появят по-късно. От компанията водят преговори и със столицата, като успешното внедряване на колелетата в Пловдив означава, че тази услуга би била достъпна и в София до няколко месеца след това.

Меморандумът за сътрудничество за изграждането на публична система за споделено ползване на електрически превозни средства, който общината вече е подписала за е-тротинетки, ще се ползва и при велосипедите. Там е включено ограничение на скоростта в "забранени зони" чрез апликацията на устройствата, уведомяване на клиентите за законовите методи на придвижване.

Една от най-честите критики към "Лайм" до момента е безразборното зарязване на техните тротинетки от клиенти по пътищата.

Имайки предвид това, от общината искат да предотвратят това неудобство с колелетата. Едно от заложените условия в договора с общината е всички колела да бъдат вземани и паркирани от точка до точка в специално обособени за това 36 паркозони из града. Общината обяви, че ще маркира съответните паркоместа, които ще бъдат използвани за наемане и оставяне на колелетата, така че да са лесно отличими и видими.

"Моделът, по който работим, е добър. Общината предоставя подкрепа и инфраструктура на заинтересованите компании, а те от своя страна са задължени да следват заложените в меморандума условия, както и да опазват своето имущество. Броят на споделените е-тротинетки се увеличава, което означава, че интересът към този вид транспорт расте. Би следвало това да означава, че тротинетките и велосипедите ще имат едно добро бъдеще в града", коментира зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.

Данни за трафика

Едно от предимствата, които следват от партньорството на общината с Lime, ще е най-накрая наличието на данни как хората ползват алтернативни средства за придвижване - нещо, което в момента в града липсва. По този начин от общината разполагат с информативна карта, представяща най-честите маршрути, чрез която биха могли да оптимизират не само пътната и велоинфраструктура, но и автобусните маршрути в града.

Тази оптимизация ще бъде постигната чрез "Плана за устойчива градска мобилност", какъвто досега липсва на община Пловдив. За него вече е избран изпълнител и предстои да бъде подписан договор според зам.-кмета по транспорта, като от момента на неговото подписване компанията, заела се, ще има 7 месеца да го предостави на общината. Очакванията са такъв да има до началото на пролетта догодина.



От общината подготвят и изменения в своето законодателство, за да могат по-лесно да се напаснат на този нов метод на транспорт. Предложенията за тези изменения ще идват от вече съществуваща работна група, която според зам.-кмета ще се стреми да направи процеса по управление по-лесен и ефикасен, но и да не бъде твърде агресивен, така че да има деморализиращ ефект върху инвеститорите.

Време сподел(е)но

Община Пловдив е известна с това, че винаги има желание, но никога няма пари. Преди да дойде офертата от Lime, там вече трета година търсят фирми, с които да работят заедно по изграждането на споделена велосистема.

"Подходът ни е какъвто беше и за тротинетките: бяхме се обърнали към всички компании, които бяха изявили инвестиционно намерение към общината. Бихме се радвали да има и други фирми и когато постъпят и други такива, ще им бъде поставена възможност да си споделят дейността. Не искаме в момента да поставяме непосилни такси, които да ги отблъснат от самото начало. Защото разбираме, че тази дейност търпи прогрес и подобно на електрическите автомобили те имат нужда да се разрастват", казва Тодор Чонов.

От един от големите производители на велосипеди със завод в околността - "Макском", споделиха, че не предвиждат да навлязат в този бизнес сектор, както и че са направили препоръки към общината за изграждането на споделена велоинфраструктура с колелета и стендове още преди години, когато кмет бе Иван Тотев.

Почти от началото на нашия мандат проявихме интерес да развием този метод на транспорт в града, и търсихме методи на финансиране, така че да може това да бъде направено и стопанисвано от общината. За целта чакахме програмния период 2021-2027, за да видим по какви програми общината би могла да кандидатства - програми за градска мобилност и околна среда или европейски програми, които за жалост до сега не са отворени за кандидатстване.

Тодор Чонов
Тодор Чонов

Зам. кмет по Транспорта в Пловдив

Това не означава, че общината не предвижда да навлезе сама в този сектор. Според Чонов стига да има програма или начин за финансиране, тя има готовност да влезе като участник редом с частните инвеститори. Един интересен пример в това направление, който зам.-кметът по транспорта посочва, е град Бърно, Чехия, където, подобно на автобусните концесионери тук, в Пловдив, се дава финансова помощ на операторите на услуги за споделени велосипеди.

Велоалеите: нужна е повече грижа

За да е успешно развитието на велотранспорта в града, е нужна добра и развиваща се велоинфраструктура. Въпреки че градът разполага с 60 км велоалеи, инфраструктурата има нужда от модернизация и поддръжка.

"Един от основните проблеми е, че няма активна поддръжка на велоалеите, които вече са изградени, а за да говорим за добра свързаност из целия град, трябват поне още 25 км велоалеи. На този етап даже да има споделен велотранспорт, то той крие своите рискове в това, че инфраструктурата не е достатъчно добре изградена и осветена в определени трасета", казва Огнян Тенчев, член на "Велообщество".

Липсата на комуникация също пречи. "На няколко пъти ние сме правили предложения за подобряване на велоинфраструктурата в града към общината, но те са били или изцяло игнорирани, или директно отказвани без обосновка", коментира Милена Найденова, член на "Велообщество" и "Зелено движение" - Пловдив.

Чонов сподели предстоящите намерения на общината да започне реконструкции където има нужда, както и слагане на нова маркировка в трасета с директна близост до улиците, така че да се открояват и привличат вниманието на шофьорите на автомобили.