🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Старите кандидати поискаха и новите поръчки за зимна поддръжка за 277 млн. лв.

Преобладават големите познати любимци на ГЕРБ като "Хидрострой" на Велико Желев, фирми на Григор Иванов, "Грома холд" и ПСТ

Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки с идеята да може да се гарантират все пак някакви дейности за идващия сезон
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки с идеята да може да се гарантират все пак някакви дейности за идващия сезон
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки с идеята да може да се гарантират все пак някакви дейности за идващия сезон    ©  АПИ
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки с идеята да може да се гарантират все пак някакви дейности за идващия сезон    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Срокът на договорите за снегопочистването е седем месеца. В повечето кандидатът е един и като цяло конкуренцията е слаба.
  • Пуснати са поръчките за четири от шестте региона в страната, както и за автомагистралите.
  • Държавната "Автомагистрали" отново иска да чисти магистралите, като често е единствен кандидат.

"В обявените процедури е разширен кръгът на възможните участници в тръжните процедури." Така от Министерството на регионалното развитие, които са принципал на Агенция "Пътна инфраструктура", обявиха пускането на новите обществени поръчки за зимна поддръжка на 22 август. Това e първата по-голяма поръчка (извън предстоящите мегатъргове за 2.4 млрд. лв. за три години ремонт) след месеци суша и след като старите договори на АПИ за този дейност бяха ползвани за раздаване на основни ремонти без състезание за милиарди.

Отворените в петък оферти обаче показват, че кръгът не е бил особено широк - повечето кандидати са същите, които участват във въпросните порочни четиригодишни договори за пътна поддръжка, сключени при управлението на ГЕРБ.

На 2 септември са били отворени офертите за четири от общо петте района, на които е разделена страната - Северозападен, Североизточен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен. Всеки един от тях е разделен на четири или пет областни пътни управления, за които строителите могат да подават оферти (например ОПУ Монтана, ОПУ Пловдив, ОПУ Бургас и т.н.). Поръчките са за общо над 200 млн. лв. без ДДС, а след като бъдат отворени офертите и за Северен централен район в сряда, стават общо за почти 240 млн. лв. Срокът на договорите за снегопочистването е седем месеца. Целта е до ноември да бъдат избрани изпълнители, за да има някаква подготовка за зимния сезон.

И за магистралите

Още 76.8 млн. лв. без ДДС прогнозно са заделени за зимното почистване на магистралите "Хемус", "Тракия", "Марица" и "Струма". И там кандидатите са почти същите като тези, които искат да поддържат пътищата по области (виж таблицата).

Сегашният "чистач" на магистралите - държавната "Автомагистрали", е единствена, поискала частта на "Хемус" около София и "Тракия". Дружеството участва и в конкуренция с две компании и за автомагистрала "Марица", все от кръга компании на Велико Желев.

Обикновено зимното почистване е включено в многогодишните поръчки за ремонт и поддръжка, но новият служебен регионален министър арх. Иван Шишков реши да отдели снегопочистването за тази зима. Причината, която цитира той, е, че големите поръчки са свързани с разбиването на монопола в пътното строителство и евентуално - с дълги обжалвания.

Това, което се случи в действителност дотук, обаче е следното: ръководството на АПИ обяви тихо обществени поръчки за 2.4 млрд. лв. за поддръжка и ремонт на пътищата на 10 август. Малко след това Шишков смени управителния съвет, но не промени процедурите. 12 дни по-късно вече смененото ръководство на АПИ пусна поръчките за зимна поддръжка по скоростната писта - кандидатите разполагаха с две седмици да подадат оферти. И тук особени разлики с печелившите при ГЕРБ няма.

Кандидатите в Северозапада

Северозападният район е разделен на 5 областни пътни управления (ОПУ), като прогнозната стойност за всички общо е 43 млн. лв. За повечето от управления са подадени по една или две оферти:

  • ОПУ Видин - една оферта

Единствен кандидат е Обединение "Видин", в което влизат "ПСТ Видин", "Пътперфект" и "БКС-Бъдинстрой". Консорциум, в който влизат първите две фирми, държеше договора за пътна поддръжка от "големите поръчки" за периода 2019-2020 г., отново за Видин. "ПСТ Видин" е свързана с "ПСТ груп", която се свързва с ПИБ.

  • ОПУ Враца - пак една

Обединение начело с "ПСТ груп" е единствен кандидат и за тази позиция, като държеше и предишния договор. Индикативната стойност е 10.2 млн. лв. без ДДС за поддържането на 650 км.

  • ОПУ Монтана - три оферти

Тук офертите са три, като новите са "Автомагистрали Хемус" (близка до "Джи Пи") и "Стефстрой 2010". Другият кандидат е "Пътинженеринг-М", който в обединение с "Нивел строй Брезник" и "Пътища М" (първата и третата фирма отново са от орбитата на ПСТ) и вече имаше сключен договор за пътната поддръжка на Монтана до 2024 г. Прогнозната сума на поръчката е 7.8 млн. лв. без ДДС за 615 км пътна мрежа.

  • ОПУ Ловеч - две оферти

Консорциум от "Виастрой" и "Пътперфект-Т" (на Григор Иванов), както и "Мегаинвест-холд" са подали оферти. Индикативната стойност на поръчката е 8.5. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е малко над 732 км. И тук АПИ има предишен договор с "Виастрой" и "Пътперфект" за поддръжката на Ловеч.

  • ОПУ Плевен - една

Само "Новако строй" е кандидатствала за района. Фирмата е в обединение с "Виастрой" и ПСТ е държала последния договор за поддръжка в Плевен. Прогнозната стойност е 9 млн. лв. без ДДС за близо 794 км пътища.

Североизточен район за 27.8 млн. лв.

Включва Варна, Добрич, Търговище и Шумен. Отново за всяка позиция има предимно по един кандидат:

  • ОПУ Варна - две познати

Кандидатствали са "Пътища и мостове" (на Росен Колелиев) и обединение "ПП Варна 2018", в което влизат "Инжстройинженеринг", "Автомагистрали София", "Хидрострой" и "Инфра експерт". Обединението е свързано с Велико Желев (50%) и Пламен Стилиянов (50%) и е спечелило пътната поддръжка на Варна през 2019 г.

"Пътища и мостове" пък беше в консорциума за поддръжката на Добрич. Сега пак кандидатства, но има конкурент - консорциум между "БГ ленд ко" и "Стилстрой-М". Прогнозната стойност е 6.6 млн. лв. без ДДС за зимното поддържане на 647 км.

  • Една за ОПУ Търговище

Кандидатствала е "Пътинженерингстрой-Т" (Григор Иванов), която е печелила в консорциум пътната поддръжка на Разград. Прогнозната стойност е 6.6 млн. лв. без ДДС за зимното почистване на около 523 км.

  • ОПУ Шумен

Отворена е офертата на ПП ШУМЕН с участници "Инфра експерт" и "Пътстрой ВДХ", и двете от орбитата на "Хидрострой" на Велико Желев. Индикативната стойност е 7 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 576 км.

Югоизточен район - 35.5 млн. лв.

  • За Бургас

са подадени две оферти. Едната е на консорциум "ТРП Бургас 2022", с участници отново "Пътстрой ВДХ", "Инфра експерт", "ПСТ груп" и "Трейс груп холд", като подобно обединение и досега държеше региона. Тук има нов конкурент - софийската "БГнова". Прогнозната стойност е 12.1 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е близо 1133 км.

  • ОПУ Сливен - една оферта

Оферта е подала "Пътно поддържане - Сливен", която е от орбитата на "Биндер" на Веселин Георгиев (известен като Батко). Фирмата е печелила в консорциум с "Берко-90 - Берковски и сие СД" поддръжката на пътя. Договорът е бил сключен през 2020. Индикативната стойност сега е 7.8 млн. лв., за зимната поддръжка на 535 км републикански пътища.

  • Стара Загора - отново един кандидат

Това е обединение" Поддържане 2022", в което са "Трейс груп холд " и "Трейс БГ". Прогнозната стойност е 10.2 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 803 км. Компанията на Николай Михайлов традиционно държи региона.

  • Ямбол - две

Едната е от "Пътно поддържане - Сливен" (отново от орбитата на Батко), а новият кандидат е "Трейс груп холд" и "Трейс БГ".Индикативната стойност на поръчката е 5.3 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 596 км.

Още 48 млн. лв. за Южен централен

  • Кърджали - една

Тя е от "Поддържане Кърджали", в което участват "ПСП строй" и "Пътстройиженеринг". Втората е свързана с бизнесмена, чиито фирми отговарят и за голяма част от сметосъбирането в София - Румен Гайтански-Вълка. Фирмата отговаря и за пътната поддръжка в Кърджали. Прогнозната стойност на позицията за зимно почистване е 8 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 649 км.

  • Пазарджик - три

Това са "Еко-хидро-90", "Мегаинвест-холд" и "Еропейски пътища" (от групата на "Грома холд". Индикативната стойност е 8.5 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е почти 697 км.

  • Пловдив - отново една

Офертата е на "Европейски пътища" на Христо Савев, която и досега имаше договор за пътната поддръжка в Пловдив. Прогнозната стойност е 13.3 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е близо 933 км

  • Смолян - три оферти

Те са на консорциум "ЗИМНО 2022", с участници "ИСА 2000" и "БАКС 99"; консорциум "Зимно поддържане област Смолян", в което са: "Грома холд" и "Роуг 1". Отделно оферта е подала "Инфраинжстрой". Обединение около "Грома холд" на Христо Савев досега отговаряше за пътната поддръжка в Смолян. Прогнозната стойност на поръчката е 7.8 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 539 км.

  • Хасково - две оферти

Кандидати са свързаните с Велико Желев АБ (с досегашен договор за пътното поддържане) и "Инфра експерт", заедно с "Обонато билд" и ЗМБГ. Индикативната стойност е 10.5 млн. лв. без ДДС, а дължината на пътната мрежа е 1011 км.

Повече, но от същото за Югозападен срещу 45.7 млн. лв.

  • За София са подадени три оферти

Те са на Обединение "ОПУ София 422", в което влизат три фирми, собственост на "Геотехмин" - "Геострой", "Пъстрой-92" и "Бекастрой". Други оферти са тази на АБ, както и на обединение "ПП София" - същото, което отговаря за пътната поддръжка на София. То се състои от "Инфра експерт", "Обонато билд" и ЗМБГ. Вторият и третият кандидат са свързани с Велико Желев, а третият и с "Джи Пи" и Кирил Домусчиев. Индикативната стойност е 21.9 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 1331 км.

  • Три и за Благоевград

Те са на "Бетон, "Мегаинвест-холд" и консорциум от "Грома холд", "Водно строителство-Благоевград" и БКС. Прогнозната стойност е 10.9 млн. лв. без ДДС за поддържането на близо 653 км.

  • Кюстендил - три

Тук пак се състезават "Мегаинвест-холд", и обединение "Нивел-ПП", с участници "Нивел строй" и"Пътно поддържане Кюстендил". Другата оферта е на "Георесурс". Индикативната стойност е почти 7 млн. лв. без ДДС за поддържането на 570 км.

  • Една за Перник

Единствен кандидат е обединение "Югозападни пътища Перник 2022", в което участват: "ГМ роуд" на Георги Манолов и "Лиел констракшън", собственост на "Стройинженеринг". Прогнозната стойност е 5.9 млн. лв. без ДДС. Дължината на пътната мрежа е 533 км.