🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За да се справи с трафика в центъра, Пловдив ще строи два нови паркинга и разширява синята зона

Общият брой паркоместа става 2400, но се ограничава безплатното паркиране на хора с увреждания

Колите в града постоянно се увеличат, а с това и трафикът в централните части, като за момента реализирането на нискоемисионни зони е твърде далеч в бъдещето
Колите в града постоянно се увеличат, а с това и трафикът в централните части, като за момента реализирането на нискоемисионни зони е твърде далеч в бъдещето
Колите в града постоянно се увеличат, а с това и трафикът в централните части, като за момента реализирането на нискоемисионни зони е твърде далеч в бъдещето    ©  Надежда Чипева
Колите в града постоянно се увеличат, а с това и трафикът в централните части, като за момента реализирането на нискоемисионни зони е твърде далеч в бъдещето    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • За последните няколко години има само един новоизграден паркинг, сега предстои да се появят нови два на пешеходно разстояние от центъра
  • Синята зона се разширява с 8 улици и поетапно ще се поставят още автомати за закупуване на билети с цел да се дигитализира процесът
  • Безплатният престой се ограничава до 3 часа единствено за лицата с увреждания, но не и за електромобилите

Проблемът с автомобилите в Пловдив е ясен от години - трафикът е концентриран в града, няма изградени обходни маршрути, а алтернативен транспорт липсва. В същото време безконтролното строителство на жилищни сгради стеснява както паркоместата извън центъра, така и възможните терени за нови паркинги.

Въпреки че в града се заговори за въвеждането на нискоемисионни зони - т.е. ограничаването на автомобилите в централните градски части и изграждането на паркинги по периферията на тези части, към момента нищо от това не е в процес на създаване.

На този фон обществена поръчка, обявена преди броени дни, за изграждане на два нови паркинга е лъч светлина - и двата извън центъра, но на пешеходно разстояние от най-посещавания обект в центъра: квартал "Капана".

Другата посока, в която вторият по големина град върви, е към постоянно разширяване на обхвата на синята зона - това ще помогне за паркирането в центъра, под напора на все по-силния трафик. Пловдив е събирателна точка за автомобили в цялата област през деня и това натоварва силно артериите и центъра.

Новите паркинги

В последния месец са обявени са две обществени поръчки за изграждане на паркинги в пространството между жилищни блокове на ул. "Ген. Данаил Николаев" и бул. "Шести септември". Единият ще бъде разположен до кино "Екоплекс", а другият до ул. "Драгоман". Общата стойност на двете обществени поръчки е 333 хил. лв. (без ДДС). Освен изграждане на паркинги поръчката включва смяна на пешеходна настилка и благоустройство на прилежащите зелени зони. Размерът и на двата паркинга ще бъде не по-малък от 1500 кв. м.

На въпрос на "Капитал" дали има изцяло нов паркинг, а не ремонтиран такъв, в Пловдив през последните години, от общината посочиха един - в район "Западен", открит през 2020 г. Той е и първият общински многоетажен. Той има капацитет от 150 места и е разположен на две нива, като на всяко от тях има по две места за хора с увреждания. Паркингът може да се ползва почасово на цена от 1 лв., а паркирането е напълно автоматизирано - с автомати за самотаксуване, бариери и видеокамери. Предлагат се и месечни абонаментни карти на стойност 50 лв., които се издават от ОП "Паркиране и репатриране".

Синята зона в града

Синята зона в града също се разширява. С решение на Общинския съвет от 2 август тази година броят на улиците, обхванати от синя зона, се увеличава с още осем и общият им брой става 117, а обособените паркоместа в тях - 2400. Това се налага с оглед на регулирането на паркирането в централните части при напора на огромен трафик: през месец юни на входно-изходните артерии се отчитат над 170 хил. МПС-та дневно.

За сравнение, във Варна, чиято територия е 2 пъти по-голяма от тази на Пловдив, местата са близо 4 пъти повече и общият им брой е 8355. София е първенец в това отношение, като за своята територия от близо 500 кв. км (5 пъти по-голяма от Пловдив) има 13 хил. обособени места в синя зона, а общо всички платени паркоместа са 28 хил.

Трудно е да се сметне възвръщаемост, защото данните включват и репатриране и паркиране в други зони, както и паркинги. За София общата стойност е 36.4 млн. лева за 2021 г., за Пловдив - около 6 млн. лева, а приходите в община Варна от паркиране за миналата година са над 5.5 млн. лева., но там цената на престоя е наполовина на тази в Пловдив - 1 лв.

В Пловдив извън синята зона голяма част от свободните терени, превърнати в паркоместа са отдадени на частни лица - било то на концесия или не. Така например са двата паркинга в двата края на Пешеходния мост, приходите от които не отиват в общинския бюджет.

Освен разширяването на синята зона в Пловдив се планира и поставянето на нови паркинг автомати - т.е. поетапната замяна на служителите, които продават билетчета с машини, от които лесно и бързо могат да се купят билети за различен времеви престой - 30 мин, 1 час, 2 часа. За доставката и монтажа на 20 такива машина е обявена обществена поръчка на 22 август т.г., като крайният срок е 12 септември, а стойността ѝ е 160 хил. лв. (без ДДС). Това е втора процедура в рамките на няколко месеца, тъй като при предходната всички участници са отстранени.

Справка в електронната системата за обществени поръчки показва, че до момента в Пловдив всички 64 броя автомати са монтирани от старозагорската фирма "Ханза", която разполага свои автомати и в други общини - Хасково, Ямбол Велико Търново и т.н. През 2022 г. ОП "Паркиране и репатриране" в Пловдив разполага със 110 служители - спад от миналогодишните 124 души.

За хора с увреждания - не, за общински служители - да

През последните месеци общината усилено се бори с това да направи синята зона достъпна за повече хора, но не като увеличава броя паркоместа, а като ограничава безплатния престой на определени групи хора - тези с електромобили и лицата с увреждания. Докато от ограничаване на първите местната власт сама се отказа, то за хората с увреждания - не стана така. Оказва се обаче, че и електромобилите и паркоместата за хора с увреждания са незначителни на фона на целия проблем с паркирането в града.

По-рано тази година Общинският съвет прие промяна в Наредбата за организацията на движението и паркирането в Пловдив, с която ограничи безплатния престой на хора с увреждания до 3 часа. Причината по думите на общината е да се осигури "пропорционален престой".

Те обаче могат да паркират безплатно със стикер само на обозначените за целта места - общият брой на инвалидните места в синята зона Пловдив е 170 или малко над 7% от общия брой паркоместа в платената зона в града. От друга страна, шофьорите в града, които притежават подобен стикер, са над 3000, което ще рече, че на всеки 176 шофьора се полага 1 място. Тук, разбира се, трябва да се вземе предвид злоупотребата с такива стикери, която е широко разпространена.

Но в този брой стикери има естествено, много които имат нужда от тях: целта е да улесняват достъпа на хората с увреждания до обществени и публични услуги. Много от тези услуги не могат да бъдат свършени за 3 часа, особено от човек с ограничено движение. Предложението на съветниците от "Демократична България" за анализ и увеличаването броя на инвалидните места там, където е нужно, беше отхвърлено.

От общината отказаха да посочат точния брой на служебните общински паркоместа в синя зона, като лаконично коментираха, че "малка част от отделените служебни паркоместа на териториални поделения на дирекции и агенции попадат в обхвата на синя зона".