Снегорините и валяците затънаха в КЗК

Опитите на три кабинета да сменят фирмите, отговарящи за поддържането на пътищата, катастрофираха в Комисията за защита на конкуренцията

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Порочните договори за текущ ремонт и зимно поддържане продължават да действат вече трета година.
  • КЗК удобно отмени прекратяването на поръчките точно в началото на зимния сезон.
  • В резултат АПИ удължи договорите с изпълнителите за зимно поддържане, сключени от служебния кабинет.

Първият сняг предизвика "снежен апокалипсис" и отново повдигна въпроса за готовността на държавата за зимно поддържане и почистване на пътната мрежа. Това всъщност е част от редовните договори, с които Агенция "Пътна инфраструктура" захранва големите строителни фирми. Всяка от тях поема отговорността да чисти в съответната област, за която има договор.

Това значи, че когато падне снегът, цялата налична техника е в готовност и всички по веригата - от възложителя до изпълнителя, си свършат работата, така че да обезпечат дейностите по зимна поддръжка и да осигурят на данъкоплатеца спокойствие, че ще стигне там, закъдето е тръгнал. Или че ще има ток например, защото и екипите на енергото трябва да могат да се придвижват.

Това, което дори и най-дълбокият сняг не може да скрие обаче, е хаосът в зимното поддържане, а и цялото текущо поддържане на пътищата в България. За поредна зима почистването на републиканската пътна мрежа се осъществява аварийно и на коляно, за да може изобщо да се случи. Причината е проста - снегът е най-добрият приятел на пътния картел: пътищата трябва да бъдат почистени, за да може икономиката и хората да се движат. А това означава още пари, още извънредни договори и още неяснота за след това. Промяната на модела е блокирана в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и така е вече над 3 години. Промяна може да има най-рано за следващата зима.

Само преди месец Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) удължи "аварийните договори" за зимно поддържане, сключени от служебното правителство на Гълъб Донев. Тези договори миналата година бяха подписани от министър Иван Шишков като компромис за една зима, докато не се възложат новите големи пътни договори за поддръжка. Година и едно правителство по-късно нищо не се е променило, нови договори няма, а ситуацията е все така аварийна.

КЗК като черна дупка

Принципно зимното поддържане е част от големите договори за пътна поддръжка на 28-те области в страната. За последен път такива договори бяха сключени при правителството на ГЕРБ. Още първият служебен кабинет - на Стефан Янев, ги прекрати. Същите договори предизвикаха до голяма степен и падането на първия кабинет на "Продължаваме промяната".

Те имаха огромни пороци - основни пътни ремонти се възлагаха като текущи, по този начин се заобикаляше Законът за обществените поръчки, а изплатената в крайна сметка стойност многократно надвишаваше обявената прогнозна такава. Настоящият регионален министър Андрей Цеков дори водеше анкетна комисия, която установи, че 2.5 млрд. лв. са възложени незаконно.

Оттогава насам има 8 опита за нови договори. КЗК разгледа всички осем опита и игра ключова роля в повечето, за да бъдат забавени или отхвърлени. Смяната на правителствата, на министрите, шефовете на АПИ и на сезоните караше тези прословути поръчки да се оттеглят и пускат наново, но с все по-висока стойност.

Последният такъв опит беше на министър Цеков, който първо спря поръчките, пуснати от предходния кабинет на Гълъб Донев, защото служебното правителство експресно и чрез отстраняването на почти всички участници класира кандидатите по тях в последния си работен ден. След това през август Цеков обяви нови 7 поръчки на стойност малко под милиард лева и увери, че те ще бъдат възложени по нови правила и прозрачно.

Малко по-късно, на 14 септември, не особено изненадващо комисията отмени решението на новия кабинет за отмяна на поръчките на предходния служебен. Мотивът е "по законосъобразност". "КЗК отмени това прекратяване, а МРРБ реши, че няма да обжалва решението пред Върховния административен съд, а ще ги прекратим отново, защото имаме достатъчно основания за това и го направихме", посочи за "Капитал" Андрей Цеков.

Така АПИ отново ги прекрати през октомври и сега МРРБ чака ново решение на КЗК по казуса. Междувременно, пак през октомври, КЗК спря и новите пуснати поръчки, които също се обжалват от фирмите, които участват в предишните конкурси. "Това решение също не го обжалвахме, защото има преюдициален спор и нова поръчка може да се развие тогава, когато е приключил спорът по предходната", поясни министър Цеков. "За нас като възложител най-ефективно би било да приключим първо този спор и тогава да продължим нататък."

В дебрите на обжалването

Така на практика излиза, че и текущата, и зимната поддръжка на пътищата е блокирала в КЗК, която е известна като инструмент на влияние на Делян Пеевски и Бойко Борисов и която продължава да е ръководена от Юлия Ненкова - бивш кадър на Столичната община от времето, когато Борисов беше кмет, и майка на депутата от ГЕРБ Александър Ненков.

Кога ще приключи този спор също никой не може да каже. "Ще видим какво ще се случи, би трябвало КЗК да започне да се произнася през следващата седмица по поредното наше прекратяване на поръчките на служебния кабинет. Не смея да гадая, считам, че ние основателно сме ги отменили и сега сме дали по-убедителни аргументи за това", казва Цеков.

Хипотетично обаче, ако КЗК се произнесе в полза на МРРБ и АПИ и каже, че отмяната на поръчките на служебния кабинет е законосъобразна, фирмите могат да обжалват това пред ВАС - също институция, в която има огромни съмнения за свързаност с бившите управляващи и настоящи коалиционни партньори на правителството.

Докато всичко това продължава да тече, фирмите ще могат да извършват дейности по аварийните договори за зимно почистване, а от пролетта АПИ ще се принуди да договори с тях и текущите ремонти.

"МРРБ сама се вкара в този капан", коментира за "Капитал" източник от строителния бранш. "Министерството сбърка, като обяви нова поръчка, преди да е приключил спорът със старата, което обаче може да не е случайна грешка, а именно за да има възможност да удължи договорите със старите изпълнители", добави строителят.

"Единственото решение е всичко, което в момента е в КЗК, да се прекрати по-най-бързия начин, самата комисия да се съгласи с това и чак тогава да се пуснат нови поръчки. Иначе няма излизане от този батак", коментира още източникът.

"Нищо хубаво няма да произлезе тази зима от зимното почистване и ще става все по-зле", каза строителят. Това е така според него, защото фирмите, с които бяха удължени договорите, нямат ресурс и капацитет да извършват тази дейност. "Видяхме, че наличната техника е стара и не може да се справи и с малкото паднал сняг, а АПИ не извърши никаква проверка за готовността на фирмите преди началото на зимния сезон", коментира още той.

Предстои да видим какво ще се случи при следващите снеговалежи. А напролет ще броим дупките по пътищата.