🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

На "Хемус" и язовирите има незаконно строителство и няма гаранция за качеството

Регионалният и икономическият министър обявиха, че дейности са извършвани без нужните строителни проекти и разрешения

При инспекция през юни в трасето на участък 6 на автомагистрали "Хемус" регионалният министър Виолета Комитова откри незаконно започнали строителни работи и паркинг със строителна техника.
При инспекция през юни в трасето на участък 6 на автомагистрали "Хемус" регионалният министър Виолета Комитова откри незаконно започнали строителни работи и паркинг със строителна техника.
При инспекция през юни в трасето на участък 6 на автомагистрали "Хемус" регионалният министър Виолета Комитова откри незаконно започнали строителни работи и паркинг със строителна техника.
При инспекция през юни в трасето на участък 6 на автомагистрали "Хемус" регионалният министър Виолета Комитова откри незаконно започнали строителни работи и паркинг със строителна техника.
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Проверки на Дирекция "Независим строителен контрол" (ДНСК) са установили незаконно строителство по три отсечки на магистрала "Хемус" и незаконно строителство на всички язовирни стени на единствените 10 завършени обекта при решение на правителството за основен ремонт на 416. Това съобщиха на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, министърът на икономиката Кирил Петков и директорът на ДНСК Влади Калинов.

И за магистралата, и за язовирите кабинетът на Бойко Борисов приложи тъмна схема - даде задачите на държавните дружества "Автомагистрали" и "Монтажи" (през ДКК), които, макар да е забранено, наеха подизпълнители пак без конкурс.

Само 51 км от строителството по "Хемус" е законно

Необходимите документи има единствено за първите три отсечки на магистралата, по които строителството продължава, е показала проверката на ДНСК. По силата на договорите тези 51 км от Ябланица до Плевен трябва да бъдат завършени до 2024 г. За средните три участъка проверката е показала, че липсват строителни разрешения и все още не са приключили отчуждаванията на частните терени, но въпреки това се изпълняват строителни дейности - отнема се хумусен слой, извършват се изкопни работи и пр., като нарушението е констатирано за трасе от общо 24 км. За последните три засега не е уточнено дори откъде ще минава трасето, но въпреки това вече са платени авансово някои дейности - например има договор за озеленяване за 10 млн. лева с бургаска фирма за бъдещата магистрала около Шумен.

Комитова добави, че при проверки през лятото са установили в периметъра, в който се извършва незаконното строителство, паркинг за нова строителна техника. Освен това по сигнал на държавно горско стопанство са открили, че незаконни насипи в резултат на нелегламентирана строителна дейност са съсипали 87 декара гора. Това е бил и поводът МРРБ да възложи на ДНСК проверка, доклад и да заснеме ситуацията по магистралата с дрон.

Анонимен строител копае върху неотчуждени имоти

"Анонимен строител е копал върху неотчуждени имоти, без строителни книжа, без строително разрешително, без никаква отговорност и никаква гаранция за качеството", обясни ситуацията министър Комитова. Тревожи я фактът, че скоростен път се изпълнява без строителни книжа и без разрешения за строеж. "Дефектите, които усещаме с колите си и по други пътища, се състоят в тайната - земната основа под асфалта не е подготвена по правилата. Не се носи отговорност за нея, не е уплътнена, не е направена с количество и качество на материали, както е в проекта, а в случая нямаме и проект и това е сигурна гаранция, че финалният продукт няма да е качествен", уточни Комитова.

Когато от МРРБ поискали да напишат акт, от фирмата нарушител възразили, че те не са строител, защото нямат такъв договор, а единствено доставчик на техника и чакъл. Тя напомни, че за финансирането на трасето на "Хемус" са сключени договори с Агенция "Пътна инфраструктура", които възлагат дейности на "Автомагистрали", а договорите с подизпълнители на държавната фирма са единствено за техника и доставка на материали.

"Това е ужасяваща практика за много пари", каза министърът, като наблегна, че в крайна сметка не е ясно кой дава гаранцията за качеството. А зам.-министърът Иван Шишков добави, че при тази ситуация за всякакви проблеми отговорна ще е държавата, докато всички, работили по магистралата, не носят никаква отговорност.

Основен ремонт, маскиран като текущ при язовирите

За нито една от язовирните стени на десетте ремонтирани язовира няма строително разрешение, показва проверка на строителните им книжа, извършена от Министерството на икономиката заедно с МРРБ и ДНСК. "Това отново постава въпроса за отговорността, ако тези стени се напукат и залеят населени места. Става дума не само за пари, но и за безопасност", каза министър Кирил Петков.

Той обясни, че строителните фирми, които са само две, са използвали вратичка за "текущ ремонт", за да не внасят проектна документация и да не вадят строителни разрешителни. В същото време в решението на правителството за ремонт на язовирите изрично се казва, че ремонтът трябва да е основен, като за основен ремонт има и законова дефиниция. Имало е и случаи, в които такава документация е внесена, но не е била разгледана.

Проверката на място показала чисто нови изляти бетонни стени без строителни документи, без гаранции за качеството на бетона и на цени, надвишаващи пазарните - два пъти за бетона и пет пъти за транспорта.

Петков обясни, че ако в началото е бил разочарован, че са ремонтирани само 10 от всички предвидени за целта 416 язовира, и сред тях няма нито един от 30-те оценени като най-опасни, виждайки начина, по който са извършени дейностите, започва да се радва, че това е така.

Той заяви, че става дума за съществено увреждане на държавния интерес и още същия ден ще освободи и последния останал член от стария екип на Държавната консолидационна компания, работил по времето, когато са извършени тези нарушения. Мащабът им налага и от министерството вероятно ще търсят и наказателна отговорност. ДКК е шапката на също държавната "Монтажи", която е движила ремонтите на язовирите.

Сега накъде

Регионалният и икономическият министър коментираха, че все още обмислят и нямат окончателно решение как да постъпят с незаконното строителство, установено при проверката. Министър Петков заяви, че става дума за сериозен риск за сигурността на хората и ще сезират прокуратурата. Министър Комитова обясни, че се надява прокуратурата да се самосезира по информация от медиите, каквато практика има.

"Това е незаконно строителство и трябва да бъде спряно. Законът за устройство на територията не дава широки възможности за тълкувания. Като няма проекти и няма строителни разрешения, все едно не е започнало. То е една строителна илюзия", коментира зам. регионалният министър Иван Шишков.

И добави, че парадоксално, но на база на видяното най-големият нарушител на Закона за устройство на територията се оказва държавата.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 3

    "И добави, че парадоксално, но на база на видяното най-големият нарушител на Закона за устройство на територията се оказва държавата."
    Това кога не е било така?

    Нередност?
  • 2
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking
    • - 4
    • + 2

    Дефектите, които усещаме с колите си и по други пътища, се състоят в тайната - земната основа под асфалта не е подготвена по правилата.

    Тоя човек ,дето идва на бял кон за 2 месеца и го играе ни лук ял ни лук мирисъл …Забележи наглостта ,какви дефекти сме били усещали по пътищата …Но по времето на БСП не се построй нищо ,и затова не са завършени пътищата в България ..от къде на къде ше критикуваш какви дефекти сме усещали ,като до толкова не сте построили нищо че дори и дефекти не може да усещаме по построеното от вас тъй като фалирахте държавата два пъти ..и след това фалирахте КТБ ..То бива бива наглост ама чак па толкова ..И другото което е нямало трасе за последните 3 участъка на Хемус ..Ми защо си министър тогава ?Защо не създадеш работна група за да изготвите участаците ???

    Нередност?
  • 3
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#] от "":

    Вие герберите затова сте опасни, защото простият ви лидер ви научи, че нещата няма значение как стават, важното е все някак да стават - законно, незаконно, с корупция - няма значение. За толкова години това стана съвсем нормално и за вас явно не подлежи на обсъждане. Така че молим ви, не отклонявайте темата. С парите от Европа другите източни страни построиха доста повече. А тука - магистралата през просото. Като всичко останало дето го свърши ГЕРБ.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "Stoyan Dimitrov”:

    Герберите били прости. Не знам какви са опонентите им щом не могат да схванат прпстичко нещо:

    Народът иска Хемус да бъде направена

    Щом ГЕРБ я правят неправилно, направете я правилно

    Само, че това, което става е съвсем друго: строежът спира.

    При алтернативата никаква магистрала или магистрала построена неправилно и с кусури народът винаги ще предпочете второто.

    И понеже “умните и красивите” явно не са много умни и разбират борбата с Баце като отказ от строежа на Хемус то зорлем ще докарат Баце пак на власт

    Нередност?
Нов коментар