🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Отпушването на "Витиня" е най-после тук

Ремонтът на тунела на магистрала "Хемус" е от над шест години, като в хода му беше открито безобразно качество на строителството

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Ремонтът на тунел "Витиня" приключи и тапата по магистрала "Хемус" там е отпушена
  • Съоръжението беше в изключително лошо състояние заради некачествено строителство още от времето на социализма
  • През следващите години обаче ще бъдат затворени и тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове" за ремонт

Новината, която хиляди българи чакат от години, е тук. След като през септември движението в тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус" беше пуснато, сега и тунел "Витиня" е готов и изцяло свободен за коли за коледните празници.

Историята на ремонта на "Витиня" е дълга и тежка. Той е най-дългият пътен тунел у нас - почти 1.2 км, и е в експлоатация през 1984. През 2016 г. едната тръба беше затворена за ремонт, след това и другата, имаше някои пускания, последвани от нови затваряния.

По последни данни около 75 млн. лв. и шест години бяха вложени в усилията на двете тръби. "Капитал" изпрати въпроси за актуалните числа до Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонта на "Витиня".

Може би най-шокиращият факт във връзка с тунела е, че по време на ремонта строителите откриха, че построения през соц-а "Витиня" е опасен и безобразен - с кухини, липсваща армировка в стените, корозираща структура. По неофициални данни в стените на тръбите са откривани дори чували с пясък, поставени при строежа.

Сега тези грешки трябва да са поправени, а конструкцията е надградена с покриване и на изискванията на ЕС, като в края на 2020 г. Европейската комисия изпрати мотивирано мнение на България за нарушение на директива за безопасността в тунелите.

Пътуващите по северната магистрала обаче все не трябва да ликуват все още - в момента върви обществена поръчка за тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове", чиито ремонти също ще започнат. Тапите остават до поне 2025 г. Хората по форумите се шегуват преувеличено, че докато едните тунели бъдат ремонтират, готовите вече пак ще трябва да бъдат затворени.

Опасната тръба

Ремонтът в посока Варна започна през юни 2016 г. Той приключи направо скорострелно - през 2017 г. Тогава строителите се преместиха в другата тръба - в посока София. И започнаха проблемите.

През 2020 г. имаше "фалшива тревога", че задръстванията ще приключат в края на годината. Напълно проходимият тунел се оказа мираж.

Всъщност "Главболгарстрой", които извършваха ремонта като подизпълнител на държавната фирма "Автомагистрали', откриха, че е цяло чудо, че в този тунел не са се случили трагични инциденти заради потресаващото му състояние.

"Двете тръби са строени по различно време и от различни "герои на социалистическия труд". Допустимо е да има разлики в качеството. При ремонта на дясната тръба основният проблем беше с водите", каза проф. Николай Жечев, водещ проектант на ремонта в интервю пред "Капитал" през 2021 г. Лявата тръба обаче се оказва в трагично състояние - "падащи парчета с тегло до 50 кг от сводовата част и т.нар. надлъжни пукнатини в свода, които говорят, че тунелът е в аварийно състояние."

"Трагедията беше неизбежна... При една приблизителна сметка, която направихме, се оказа, че тази облицовка е в т.нар. "гранично състояние". Един малък трус можеше да я изкара от равновесие. Един такъв трус можеше да предизвика камшичен удар и да започне по ефекта на доминото разрушение на целия тунел", допълни тогава инженерът.

Последни щрихи

През март 2021 г., в навечерието на първите от серия парламентарни избори, двете тръби бяха отворени за коли. След това обаче тунелът пак работеше само наполовина. Пред юли започнаха да се довършват напречните галерии между двете тръби в съоръжението.

По напречните галерии между двете тръби на тунел "Витиня" в тръбата за София беше работено през 2020 г. и през юли тази година се подновиха довършителните работи в тръбата за Варна. Две от галериите са пешеходни, а една е шосейна. В случай на авария в една от тръбите те ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили. С изпълнението на тези дейности тунел "Витиня" отговаря на европейската директива относно минималните изисквания за безопасност за тунелите на Трансевропейската пътна мрежа. В съответствие с европейската директива в съоръжение с дължина над 1 км трябва да има три напречни галерии, които да свързват двете тръби.

Готови са и виадуктите около тунел "Витиня"

Виадуктите при 33-ти, 34-ти и 35-ти км - или иначе казано, около "Витиня", също са завършени. Те са построени през 80-те години на миналия век и досега не бяха ремонтирани, съобщиха от АПИ.

"Техническото състояние на съоръженията при 33-ти и 34-ти км в посока Варна изискваше спешно възстановяване на експлоатационното им състояние, за да се осигури безопасното преминаване. На двете съоръжения е извършено усилване на пътната плоча, ремонт на главни стоманобетонови греди, подмяна на лагери и дилатационни фуги", казват от пътната агенция. Освен това има нови тротоарни блокове, хидроизолация и асфалтобетонова настилка.

На виадукта при 34-ти км е възстановена носимоспособността на ригел при един от стълбовете на съоръжението. На съоръжението при 35-ти км в платното за София е работено по антикорозионната защита на стоманената конструкция, изградена е колекторна система и др.