🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Почти без конкуренция: предстоят нови ремонти на два тунела на "Хемус" за 75 млн. лв.

Пътната агенция избра изпълнители на ремонтите на "Топли дол" и "Правешки ханове", като елиминира повечето кандидати още на етап отваряне на техническите оферти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Пътната агенция избра кой да ремонтира два тунела за над 75 млн. лв.
  • Много от кандидатите, които са и големи строителни компании, са отстранени заради слаби технически оферти.
  • Ремонтите би трябвало да отнемат година и половина от подписване на договора.

Два тунела на магистрала "Хемус", пуснати за движение през 80-те години на миналия век, предстои да бъдат ремонтирани - "Топли дол" и "Правешки ханове" . В сряда Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е публикувала решението си за избор на изпълнители за двете позиции за всяко от съоръженията и видно от документите, за всяка позиция е имало по шест кандидата. Почти всички обаче са отстранени заради пороци в техническите им оферти.

Така състезанието на етап ценови оферти (предложената стойност е с 60% тежест от цялата оценка) е с почти нулева конкуренция - само един кандидат за едната позиция и два за втората. В крайна сметка са избрани "ОРС - Инфраструктура" и ГБС, които бяха подизпълнители на "Автомагистрали" при ремонти на виадукти или тунели по договорите за поддържане на магистрали. Цените им са съвсем малко под прогнозните.

Общата сума за ремонтите е около 75.5 млн. лв. "Правешки ханове" се намира малко след Правец, а "Топли дол" - между тунелите "Витиня" и "Ечемишка", които вече бяха ремонтирани.

Възможно е отстранените кандидати да обжалват решението за избор на изпълнител. След това вече се стига до подписване на договори, а времето, предвидено за ремонтите, е 18 месеца.

Пътят на елиминациите

Сред участниците в търга, които са отстранени заради пропуски или грешки в техническите си предложения, са компании, печелили множество поръчки на АПИ. Например "Геострой", част от групата "Геотехмин", разширява отсечка от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв.

Една от грешките в офертата им, посочени от АПИ, е, че били определили по-малка площ за вземане на проби за изпитанията на асфалтовите пластове, което било в противоречие на техническа спецификация на АПИ от 2014 г.

Друг голям строител, "Трейс груп холд", пък сбъркали последователността на действия в предложения си график спрямо техническия проект на АПИ.

Държавната фирма "Автомагистрали" също е подала оферта за ремонта на "Топли дол" в обединение с "ГБС - Инфраструктурно строителство", която пък самостоятелно е избрана за изпълнител на ремонта на другия тунел. Комисията от пътната агенция посочва, че "за пореден път" в офертата им имало предложения, които не отговаряли на техническия проект, което било "недопустимо". Например строителните компании били предвидили монтаж на мантинели в офертата си, а такова нещо нямало изобщо в поръчката, но пък липсвала информация как ще се изпълняват други дейности по проект. Забележките са интересни от гледна точка на това, че единият партньор в обединението (ГБС) печели другата поръчка - явно с отлично техническо предложение.

Компанията "Иса 2000" на Стоян Инджов пък е отстранена, защото не била предвидила добре разпределението на човешкия си ресурс - били предвидени един общ и един пътен работник за много дейности, а това не било достатъчно.

Така на етап отваряне на ценови оферти конкуренцията остава на практика нулева. В позицията за "Топли дол" победителят "ОРС - Инфраструктура" се състезава сам със себе си и печели с ценово предложение за ремонта 35.5 млн. лв. без ДДС, което е около 100 хил. лв. под прогнозната стойност, посочена от АПИ.

Във втората поръчка на финала стигат две фирми - ОРС и "ГБС - Инфраструктурно строителство". Втората компания предлага с 1 млн. лв. по-висока оферта от ОРС - 39.79 млн. лв., което е едва 30 хил. лв. под прогнозната стойност. Но ГБС печели, макар и с по-висока цена, защото техническата им оферта е оценена по-високо.

Кои са победителите

"ОРС - Инфраструктура" е собственост на братята Огнян и Владимир Павлови, като дяловете им са равни. Дружеството е известно в средите на строителния бранш с работата си по мостови съоръжения, като е официален подизпълнител на държавата в лицето на "Автомагистрали" по договор за поддържане на магистралите "Хемус" и "Тракия", като държавното дружество е и посочено като основен клиент в годишния финансов отчет на ОРС.

Приходите й за 2021 г. са над 44 млн. лв., а печалбата - 2.3 млн. лв. Има над 230 служители. Държавната "Автомагистрали" беше превъзложила проектирането, строителството, както и доставка на материали за няколко свлачища, получени по реда на на инхауса, именно на "ОРС Инфраструктура". Според доклад на Сметната палата до края на 2020 г. частната фирма е сключила договори на стойност около 17 млн. лв., като беше получила аванси за малко под 7 млн. лв.

"ГБС - Инфраструктурно строителство" е част от групата "Главболгарстрой". За 2021 г. компанията има над 258 млн. лв. приходи и над 560 служители.

В обединение с други строителни фирми компанията ще строи последните 16 км от магистрала "Европа" към Сърбия за 222 млн. лв. и пробива на столичния бул. "Тодор Каблешков" за над 18 млн. лв.

Заедно с още две фирми от групата ГБС укрепва и свлачище до въпросния тунел за 12.9 млн. лв. без ДДС, обединението е между "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой" и "Главболгарстрой интернешънъл".