🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Съвместният "ер полисинг" предефинира охраната на небето ни

Защитата на въздушното ни пространство със съюзническа помощ ще позволи на българските пилоти да тренират повече и по-ефективно

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"До застъпване на бойно дежурство по охрана на въздушното пространство в F-16 ни делят още дълги години. Това е мисия, която ние трябва да изпълняваме, затова очаквам енергични действия да се реши проблема с тревожно ниския нальот на летците на МиГ-29, който тази година е най-нисък от много години насам. А това застрашава и безопасността на полетите, и сигурността на страната. Затова очаквам и тук енергични действия, така че българското небе да продължи да се охранява от български летци с български самолети."

Това заяви днес президентът Румен Радев по време на деня на отворени врати на съвместното международно учение на военно-въздушните сили "Тракийска пепелянка" в авиобаза Граф Игнатиево. В авиационната подготовка участват бойни самолети от България, Румъния, Гърция, Канада и САЩ, като американската армия пребазира у нас шест свои изтребителя F-16, които ще останат в страната ни до края на октомври за т.нар. съвместен ер полисинг, който ще подсили отбраната на югоизточния фланг на НАТО.

Разполагането на съюзнически бойни самолети в България играе ключова роля както за решаването на проблема с ниската натренираност на пилотите ни, за който президентът Радев говори, така и за ефективния отговор на руските авиационни провокации над Черно море. В момента използваните от нашите Военновъздушни сили (ВВС) МиГ-29 имат изключително ограничен остатъчен технически ресурс, поради което се ползват почти ексклузивно за патрулни мисии, а не за обучение. По стандартите на НАТО, а и на бойната авиация по принцип, обаче до подобни задачи се допускат само летци, които имат натрупани определен брой летателни часове. Така се стига до парадокса, че само старите пилоти могат да бъдат използвани за ер полисинг, а младите никога не успяват да натрупат необходимия нальот, за да могат да ги заместват.

С идването на шестте американски F-16 у нас обаче нещата се променят - съюзническите самолети могат да бъдат използвани за прихващане на евентуални нарушители, които се приближават към небето на България, а изправните МиГ-29 се пренасочват приоритетно за обучение. Това подчерта днес и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. Също така присъствието на американските бойни самолети ще подготви българския наземен персонал за работата с бъдещите изтребители F-17 Block 70, които страната ни закупи и трябва да поемат бойно дежурство през 2023 г.

Известен потенциален проблем обаче представлява обстоятелството, че според договорката между България и САЩ щатските изтребители у нас няма да бъдат оторизирани да използват сила, освен в случаите, когато бъдат директно атакувани. Дори в условията на съвместен ер полисинг право да откриват огън в българското въздушно пространство ще имат само българските пилоти по заповед на нашия военен министър. Така че в случаите, когато ситуацията е по-взривоопасна и може да се стигне до сблъсък, щатските F-16 все пак ще трябва да бъдат съпровождани от поне един наш МиГ-29.

Още по-сложни ще са казусите, когато се стигне до навлизане на съюзнически изтребители в нашето въздушно пространство. Това обаче постепенно се изчиства юридически. Страната ни има споразумения с Румъния и Гърция, които позволяват техни бойни самолети да продължат да преследват нарушили в нашето небе, докато последните бъдат "поети" от нашите ВВС. Именно такива ситуации се отработват в момента по време на учението "Тракийска пепелянка". В близките дни и седмици обаче се доизяснява казусът как трябва да се действа, когато става дума за изтребители на "трети страни", базирани в Румъния или Гърция (в случая става дума за канадските F/A-18, разположени край румънския град Констанца). Разбирането на българското военно министерство е, че това ще трябва да се договаря за всяка ротационна мисия със съответната конкретна "трета страна", за да не се окаже, че над България може да се окажат бойни самолети на някоя държава, с която не сме в напълно хармонични отношения.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 1
    • + 3

    Има ли здравомислещ човек (и мислещ такъв въобще) в МО ,който може да обясни защо на съвместната със САЩ и НАТО авиобаза Безмер няма да може да кацат Ф-16 , а само "модернизираните" съветски Су-25 ? Кой ще обясни абсурда на НАТОВска база да кацат и излитат съветски машини , но не и съюзнически такива ?

    Нередност?
  • 2
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#1] от "birdman":

    Една от причините е, че въздухосборните отвори на двигателите на съветските и руските самолети са високо до корпуса, а на ф-16 са отдолу и засмукват камъчета и всякакъв боклук от пистата. Руските машини са доста по-непретенциозни откъм писта, а за американските тя трябва да е като огледало. И като се има пред вид, че при конфликт първо се изваждат от строя противниковите ВВС бази, не знам как ще се подържа "огледалото"...

    Нередност?
  • 4
    ycg14581128 avatar :-|
    ycg14581128
    • - 3

    Те самолетите от Америка въобще няма да дойдат.Справка Турция.Все ще ни намерят някой косур и няма да ги доставят / ако въобще ги произведат /

    Нередност?
  • 5
    bobyys avatar :-P
    Димитър Мачев

    До коментар [#1] от "birdman":

    Безмер е оборудвано да приема по модерни самолети и сравнително по читава навигация, още???

    Нередност?
Нов коментар