🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предизвикателствата пред новия енергиен план на ЕС

RepowerEU може да бъде частнично съфинансиран с прехвърлени средства от кохезионните програми, което притеснява съзаконодателите и регионите в ЕС

Планът обхваща четири основни области: енергийна ефективност и спестявания; диверсификация на енергийните доставки; ускоряване на прехода на чиста енергия; инвестиции и реформи.
Планът обхваща четири основни области: енергийна ефективност и спестявания; диверсификация на енергийните доставки; ускоряване на прехода на чиста енергия; инвестиции и реформи.
Планът обхваща четири основни области: енергийна ефективност и спестявания; диверсификация на енергийните доставки; ускоряване на прехода на чиста енергия; инвестиции и реформи.    ©  Reuters
Планът обхваща четири основни области: енергийна ефективност и спестявания; диверсификация на енергийните доставки; ускоряване на прехода на чиста енергия; инвестиции и реформи.    ©  Reuters
Темата накратко
  • Спускането на законодателство "отгоре" може да не успее да реализира желаните цели от държавите и регионите им, освен ако не бъде добре обяснено и финансово грантирано.
  • Съзаконодателите могат да създадат пречки за влизането в действие на RepowerEU заради поредно ощетяване на кохезионните програми за сметка на новите проблеми пред ЕС.

Европейската комисия (ЕК) представи план за 300 млрд. евро за премахване на енергийната зависимост от Русия, който ще спести 100 млрд. евро всяка година на ЕС от внос на газ, петрол и въглища.

Финансирането за REPowerEU ще дойде от актуализиране на главите за енергетика в плановете за възстановяване на страните, както и чрез използване на финансовите инструменти в тях. От ЕК припомниха, че страните имат достъп до неизползваните 225 млрд. евро под формата на заеми. Допълнителни 20 млрд. евро безвъзмездни средства ще бъдат осигурени от продажбата на 250 млн. разрешителни за емисии на CO2 в системата за търговия с емисии на ЕС.

"Нашето предложение е на масата и сега преминава през съзаконодателите (Европейския парламент и Съвета на ЕС) за приемане", казаха за "Капитал" от Генерална дирекция "Регионално развитие" на ЕК. "Държавите членки ще имат възможността да прехвърлят до 12.5% от средствата си по политиката на сближаване към плановете си за възстановяване, като се добавя възможност за трансфер от 7.5% за целите на REPowerEU въз основа на очевидни нужди. Такава възможност за прехвърляне е оправдана предвид спешния график и естеството на някои необходими инвестиции", добавят от комисията.

Има обаче два важни детайла, който могат да се окажат предизвикателство пред енергийния план на Европа.

Постигането на зелените цели на плана няма да е бързо и лесно

Планът обхваща четири основни области: енергийна ефективност и спестявания; диверсификация на енергийните доставки; ускоряване на прехода на чиста енергия; инвестиции и реформи.

Предложените действия биха могли незабавно да намалят търсенето на газ и петрол. Но за да се случи това, трябва да се предприемат стъпки на национално ниво. За спестяването на енергия, правителствата трябва активно да насърчават кампании за повишаване на осведомеността, да приемат финансови схеми, които да накарат домакинствата да пестят енергия и да въведат регулации, изискващи спестяване на енергия в обществените сгради. Колкото до диверсификацията - първоначално предложена от Европейската комисия като съвместна схема за закупуване на енергия, подобна на ваксините срещу COVID-19, изисква координиране между всички държави, производители, дистрибутори, асоциации, участници на пазара и др.- задача, която отново не е никак лесна, пишат от брюкселския тинк-танк Brugel. И накрая, относно предложения таван на цената на газа в ЕС в случай на извънредна ситуация, за да се постави ограничение на покачването на цените за потребителите, компаниите и доставчиците на основни услуги - основният въпрос е: ще могат ли страните от ЕС да се споразумеят за общ европейски отговор в случай на рязко прекъсване на доставките на руски газ, или ще реагират индивидуално, затваряйки границите на енергийния си пазар?, питат още от Brugel.

Спускането на законодателство "отгоре" може да не бъде подкрепено от държавите

"Националните столици ще определят успеха на плана. Повечето от предложените мерки изискват национално прилагане или координация между страните от ЕС. Следователно степента, в която страните наистина се ангажират, ще бъде определяща", казват от Сдружението на кметовете в ЕС (Covenant of Mayors).

Всъщност, както казва Гергели Карачони, кмет на Будапеща: "Сигурността на доставките, както и енергийната независимост от Русия са особено важни въпроси в региона на Централна и Източна Европа и градовете, тъй като основните потребители на енергия могат да направят най-много за него. Следователно нито едно ефективно предложение REPowerEU не е възможно без специално внимание към градовете и създаване на директни канали за финансиране на градовете, за да намалят енергийните им нужди."

Кохезионната политика има правило за минимум 5% от средствата да се инвестират в градско развитие. Това правило трябва да бъде отразено в друго финансиране от ЕС, като фонда за възстановяване или бъдещия фонд за социален климат, за подпомагане на териториални проекти, казват още в позицията си от Сдружението на кметовете в ЕС (Covenant of Mayors).

В тази връзка при пренасочването на парите за кохезия към реализиране на RepowerEU, трябва да има предвид ролята на градовете и регионите в целия процес и да се гарантира тяхната подкрепа за осъществяване на заложените цени. "Приветстваме RePower EU, особено намерението му да увеличи производството на енергия от възобновяеми източници и да облекчи процедурите", коментира Матео Лепоре, кмет на Болоня. "Държавите членки трябва да преведат това много бързо на местно ниво, така че градовете да могат да подкрепят регионалните възобновяеми енергийни пазари и да намалят мощността на изкопаемите горива", добавя той.

"В този си вид REPowerEU по-скоро създава проблеми, а не решава такива. В периода 2021-2027 г. кохезионната политика ще отдели 100 млрд. евро за зелен преход, декарбонизация и възобновяема енергия. Ще е грешка ЕС да отклони над една четвърт от тези средства, за да ги инвестираме в същото, но под друго заглавие. Огромен брой общини в ЕС разчитат на тези средства, защото са им "обещани" с договарянето на многогодишната финансова рамка (МФР).", казва за "Капитал" българският евродепутат Андрей Новаков.

Когато брюкселският език им бъде обяснен ясно и се гарантира финансовата и подкрепа, те имат знанието и опита да реагират адекватно на местно ниво. Карлос Моедас, кмет на Лисабон, обяснява, че "има прости решения за спестяването на енергия, които могат да дойдат от технологиите и от сътрудничеството между публичния и частния сектор. Например, като промените цялото обществено осветление на LED - както планираме в Лисабон като част от целта да станем въглеродно-неутрален град - имате спестявания от над 80% за данъкоплатеца".

Съзаконодателите също не са съгласни на безкрайното прехвърляне на средства от новите програми към новите проблеми на ЕС

Не само кметовете имат своите притеснения и искат ясни гаранции. Евродепутати от всички политически групи в комисията по регионално развитие в ЕП подкрепят целите на REPowerEU, но изразяват "несъгласие с предложението на Европейската комисия за трансфери от европейските структурни и инвестиционни фондове".

Според председателя на комисията за регионално развитие Юнус Омарджи (Левица, FR): "Вземането на ресурси от регионите и предоставянето на безусловното им осигуряване на държавата застрашава сближаването в целия съюз и противоречи на целите на Договора на функционирането му. Кохезионните средстава са необходими за икономическото, социалното и териториалното сближаване, а не да използва тези средства за преследване на други цели".

Сузана Солис Перес ("Обнови Европа) смята, че "един от приоритетите на REPowerEU е да разшири инфраструктурата за междусистемни връзки за газ и водород, свързваща държавите членки както една с друга, така и с целия свят". Тези проекти изискват огромни инвестиции, така че фактът, че не е предложен европейски механизъм за финансиране на тези проекти, е изненадващ, смята тя и добавя, че предложението въвежда възможността за финансиране на тези проекти в рамките на Механизма за възстановяване и устойчивост чрез изменение на плановете за възстановяване. Още по-тревожно е, че финансирането може да дойде и от трансфери от кохезионни фондове и селскостопански фондове, които са от съществено значение за избягване на криза с хранителните доставки в Европа, отчита евродепутатът.

"Логично е, когато ЕК предлага нова инициатива, инструмент или програма, да предложи свеж ресурс за финансиране. Например, това може да се случи чрез заемане на средства от международните финансови пазари или чрез актуализация на МФР. Управляващите органи и администрациите в държавите не могат да са в непрекъснат режим на репрограмиране на средства според най-новите инициативи на комисията. Такова упражнение ще доведе до още забавяния. За съжаление някои държави могат да счетат предложението на ЕК за примамливо, защото доброволният трансфер на средства ще доведе до по-бързото им "усвояване". За момента по-скоро кохезионната политика трябва да стартира незабавно, особено в държави като България.", добавя Андре й Новаков.

В обща писмена позиция евродепутатите апелират спешно да се започне новата политика на сближаване 2021-2027 г. Те добавят, че биха били готови да подкрепят, при определени условия, 100% съфинансиране от ЕС на проекти за сближаване, които преследват целите на REPowerEU. Преговорите между институциите за приемането на плана REPowerEU продължават.