Три години от Brexit: Емоциите от раздялата поутихнаха. Има ли шанс за затопляне с ЕС

Пред британския премиер Риши Сунак се открива възможност да възстанови отношенията с Брюксел

Графити в град Ларн показват настроенията срещу протокола за Северна Ирландия, за който спорят Лондон и Брюксел
Графити в град Ларн показват настроенията срещу протокола за Северна Ирландия, за който спорят Лондон и Брюксел
Графити в град Ларн показват настроенията срещу протокола за Северна Ирландия, за който спорят Лондон и Брюксел    ©  Reuters
Графити в град Ларн показват настроенията срещу протокола за Северна Ирландия, за който спорят Лондон и Брюксел    ©  Reuters
Темата накратко
  • Пред британския премиер Риши Сунак се открива възможност да възстанови отношенията с Брюксел.
  • Той изглежда по-склонен към сътрудничество с ЕС от предшествениците си.
  • Но ще трябва да се изправи срещу онези консервативни съпартийци, които са дълбоко антиевропейски настроени.

Точно когато преди около две седмици правителството на британският премиер Риши Сунак отбелязваше третата годишнина от Brexit с уверението, че Обединеното кралство си е "проправило път като независима нация със самоувереност", стана ясна прогнозата на Международния валутен фонд, според която Великобритания ще бъде единствена сред водещите световни икономики, влизаща в рецесия през 2023 г., както и единствената, която не се е върнала към размера си отпреди ковид-19. Бившият британски министър-председател Борис Джонсън дълго време обвиняваше пандемията за слабото икономическо представяне на страната, но този параван вече няма да може да бъде използван.

"Три години след Brexit е време за Bregret (от английски - съжаление за напускането на ЕС)", написа френското издания Le Monde. Независимо дали и доколко британците не са доволни от избора си, сега пред Сунак се открива възможност да стопли отношенията с Брюксел. Ако успее да финализира сделката за Северна Ирландия, той има шанс да изведе двустранната комуникация на по-добра основа. "Тонът е от значение в политическия дискурс. Бившият премиер Борис Джонсън и за кратко Лиз Тръс в същата роля, но и като външен министър, се представяха с конфронтационен стил, докато Сунак се опитва да изглежда по-склонен към сътрудничество и трябва да продължи по този начин", казва пред "Капитал" проф. Йън Бег, анализатор от London School of Economics (LSE). И допълва, че и двете страни трябва да поставят акцент върху споделените си интереси.

Но съществуват и рискове. Голяма част от цялата сага за Brexit още отпреди референдума през 2016 г. се дължеше на разногласията в Консервативната партия. "Сунак ще трябва да се изправи срещу, вместо да умиротвори тези свои колеги, които са толкова дълбоко антиевропейски настроени", смята проф. Бег. Това обаче няма да бъде толкова лесно.

Предоговаряне на договореното

Великобритания и ЕС спорят относно протокола за Северна Ирландия, който беше част от уреждането на отношенията след Brexit. По силата на документа Северна Ирландия остана в единния пазар на ЕС, което спомогна да се избегне налагането на твърда граница с Република Ирландия и да се запази мирът там, но това доведе до митническа граница в Ирландско море. По този начин се наруши търговията между Северна Ирландия и останалата част от Обединеното кралство заради усложненията от новите документи и митнически процедури. В момента британското правителство се опитва да предоговори условията, като двете страни са все по-близо до постигането на сделка.

Разговорите са във финалната си фаза и според в. Guardian още следващата седмица може да се сключи договорка, която да е достатъчна, за да задоволи противниците на протокола - пробританската Демократична юнионистка партия, според която той е заплаха за бъдещето на Северна Ирландия в съюза, и евроскептичните депутати в управляващата Консервативна партия. Предложението е за създаването на зелени митнически ленти за стоки, предназначени само за Северна Ирландия, които ще бъдат с по-леки проверки, както и на червени ленти за продукти, насочени към Република Ирландия или другаде в ЕС.

Обявяването на споразумението ще зависи от това дали са успокоени както притесненията на страните - членки на ЕС, така и опасенията на Демократичната юнионистка партия. Европейски източници казват пред Guardian, че не бива да се прибързва с "отварянето на шампанското", тъй като Брюксел ще продължава да настоява Съдът на ЕС да остане крайният арбитър при бъдещи диспути, и освен това сега предстои "основната работа да бъде свършена в Обединеното кралство, а не между Европейската комисия и Обединеното кралство".

Според проф. Йън Бег Брюксел "трябва да признае, както сега прави по отношение на Северна Ирландия, че някои елементи от Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство са сгрешени, и да потърси по-прагматично решение". Вместо, по думите му, да се крие зад аргумента, че е имал сделка през 2020 г. и че тя трябва да се спазва.

Основен въпрос сега е дали договорът с ЕС ще трябва да се пренапише, което Брюксел твърди, че е невъзможно, или могат да се правят допълнения, без нуждата от повторно "отваряне" на документа, както смята Лондон. Ако се стигне до втория вариант, текстът може да бъде договорен от съвместната комисия по протокола за Северна Ирландия. Добрата новина е, че Сунак може и да успее избегне сблъсъците в парламента с твърдите брекзитъри в Консервативната партия, тъй като според специалисти е малко вероятно промените да изискват гласуване в законодателния орган. Но остава рискът от намеса на Борис Джонсън, който да се противопостави на сделката.

Брекзитъри срещу риджойнъри

След като "завършиха Brexit" (по слогана на консерваторите Get Brexit Done), сега британските политици срещат трудности "да накарат Brexit да проработи" (по слогана на лейбъристите Making Brexit Work). Напускането на ЕС не е единствената причина за икономическите неволи на Обединеното кралство, но е важен фактор. Търговията на страната бе съществено засегната от излизането от единния пазар и връщането на граничния контрол. Появиха се нарушения във веригите за доставки, инвестициите се забавиха, а недостигът на работна ръка се утежни от прекратяването на свободното придвижване в рамките на съюза.

Проучване на Ipsos по повод три години от британското напускане на ЕС показва, че според 45% от анкетираните Brexit върви в по-лоша посока от очакванията, което е повишаване спрямо 28% през юни 2021 г. Брекзитърите, макар да признават за негативния настоящ икономически развой, твърдят, че това се дължи на плахостта на правителствата да либерализират и да скъсат напълно с европейските правила. Но като доказателство как времената се менят британците започнаха да използват все по-често определението "риджойнъри" (на английски rejoiners) за тези, които искат да се върнат към ЕС.

Според МВФ Великобритания ще бъде единствената страна сред водещите световни икономики, която ще влезе в рецесия през 2023 г.

"Brexit е раздяла и като всяка раздяла е необходимо време, за да утихнат емоциите. Миналата година ясно показа, че има области, в които ЕС и Великобритания успяват да защитят по-добре интересите си заедно - например отбраната и енергетиката, както и че могат да се намират подходящи формати за сътрудничество", посочва пред "Капитал" Ивайло Яйджиев, бивш съветник на главния преговарящ на ЕС с Великобритания Мишел Барние. Според него е станало ясно и на двете страни, че Brexit не е източникът на всички проблеми, но прави намирането на решения по-трудно. Три години след Brexit обаче най-вече се е демонстрирало на практика какво е да си извън ЕС, "дори и да си (бившата) пета най-голяма икономика в света".

Както Яйджиев обобщава: "В сблъсъка между илюзорни обещания и реалност винаги има само един победител, но последствията остават за гражданите." И всяка уместна британска стратегия оттук нататък би трябвало да включва възстановяване на икономическите връзки с ЕС.

Каква е цената

Brexit струва на икономиката на Великобритания по 100 млрд. паунда на година, като ефектът се простира от бизнес инвестициите до способността на компаниите да наемат персонал, твърди анализ на Bloomberg Economics. Британският Office for Budget Responsibility очаква свиване с 4% на дългосрочната производителност спрямо оставането на страната в ЕС. Според Economic and Social Research Institute излизането от съюза е намалило общата търговия на стоки между Обединеното кралство и ЕС с почти една пета.