Как се учи медицина онлайн

Според МОН хибридното обучение е забранено, в три медицински университета - в София, Пловдив и Варна, рискуват обучението на студентите с лекции онлайн

Въпреки че хибридното обучение е забранено по закон, в Медицинския университет - Варна, имат много ценен кадър, който преподава акушерство от София - проф. Иван Костов, директор на "Майчин дом".
Въпреки че хибридното обучение е забранено по закон, в Медицинския университет - Варна, имат много ценен кадър, който преподава акушерство от София - проф. Иван Костов, директор на "Майчин дом".
Въпреки че хибридното обучение е забранено по закон, в Медицинския университет - Варна, имат много ценен кадър, който преподава акушерство от София - проф. Иван Костов, директор на "Майчин дом".    ©  МУ-Варна
Въпреки че хибридното обучение е забранено по закон, в Медицинския университет - Варна, имат много ценен кадър, който преподава акушерство от София - проф. Иван Костов, директор на "Майчин дом".    ©  МУ-Варна
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Медицината и актьорското майсторство не се учат задочно и онлайн и това е така от години, защото живата връзка и усвояването на уменията директно от преподавателите са изключително важни за бъдещите лекари и актьори. Медицинските университети и факултети бяха последните, които отмениха занятията на живо, дори и по време на ковид пандемията. Оказва се обаче, че след края й неколцина от всички преподаватели имат привилегията да продължават да преподават онлайн.

"Капитал" отправи въпроси към всички медицински факултети, от които получи отговори, че лекциите и упражненията са на живо. Изключенията са три - в медицинските университети в София, Пловдив и Варна. И докато в София и Пловдив става въпрос за участие в проект и неклинични теоретични дисциплини, които нямат досег с пациенти, се оказва, че във Варна има такава практика по една ключова дисциплина, каквато е акушерството и гинекологията и която се учи три семестъра. Прецедентът на професор, който преподава АГ онлайн е проф. Иван Костов, който управлява държавната АГ болница "Майчин дом" в София.

Студенти по медицина, които пожелаха имената им да не се споменават, разказаха, че Медицинският университет "Проф. д-р Параскев Стоянов" е позволил на професора да преподава онлайн по специалността от кабинета си в София, да не пътува до Варна и да не участва в изпитите на студентите. Проблемът е, че в Катедрата по акушерство и гинекология на МУ-Варна работи само още един професор - проф. Емил Ковачев, който също е прекалено зает, а от това могат да пострадат бъдещите лекари.

От Министерството на образованието и науката намират две нарушения в онлайн обучението по медицина - според тях онлайн обучение трябва да се провежда в специално акредитиран от Националната агенция за оценяване и акредитация университет, а такива специални акредитации медицинските университети нямат. Според експертите на МОН смесването на две различни форми на обучение - редовно и дистанционно, създава нова хибридна форма, което не е предвидено в закона. "Обучението във виртуална зала не следва да се приравнява на присъствено обучение, освен при извънредни обстоятелства", казват от ведомството.

Кой учи онлайн

Изключенията за преподаване дистанционно в два от университетите - в София и Пловдив, са за неклинични специалности, тоест - предмети като икономика на здравеопазването, трудова медицина, хранене и диететика и др.

"След края на пандемията Медицински факултет на МУ-София се завърна към обичайното си присъствено обучение. Клиничните и фундаментални за медицината дисциплини се преподават присъствено. По изключение в катедрите, които са с ограничена материално-техническа база, се допуска частично преподаване в електронна среда на теоретичния материал в дисциплини, които позволяват това", казват в писмен отговор от факултета, чийто декан е проф. д-р Димитър Буланов.

Клиничните и фундаментални специалности са дисциплини като вътрешни болести, хирургия, обща медицина, нервни болести, педиатрия, медицинска онкология, урология и всички около 50 специалности, които имат пряк досег с пациенти.

От медицинския факултет на Медицинския университет - Пловдив, чийто декан е проф. д-р Мариела Генева-Попова, коментират, че са "единственото висше учебно заведение в България и едно от малкото в световен мащаб в сферата на медицината, получило признание от Microsoft за успешно дигитализиране на образованието, и разполагат с многообразни електронни ресурси за обучение и изпитване по всички преподавани дисциплини и специалности в съответствие с утвърдените учебни програми и академични стандарти".

В момента в медицинския факултет се води хибридно обучение по "Анатомия, хистология и ембриология", където в първи курс групите са 49. Второкурсниците също са разпределени в 50 групи.

"Няма студенти, които се обучават изцяло онлайн, тъй като е създадена организация да се редуват на ротационен принцип - седмица присъствено, седмица от разстояние в зависимост от тематичните модули. Преподавателите и студентите имат възможността да ползват най-подробния интерактивен ресурс за обучение по анатомия с неговите компоненти: дисекционна анатомия, анатомичен атлас, 3D анатомия, клинични илюстрации, клинични анимации, мултимедийна енциклопедия, учебни планове и тестове по анатомия", казват от факултета.

Те допълват, че от този летен семестър е планирано да бъдат разширени присъствените практически занятия, като студентите имат осигурен достъп до катедрата ежеседмично за самостоятелна работа и график с консултации от асистенти, които ще бъдат на тяхно разположение. От факултета казват, че нямат постъпили жалби от страна на студенти срещу част от занятията, които се водят в електронна среда и катедрата е на челно място в ежегодните анкети за качество като предпочитана от студентите.

"За да се осигури качествено обучение, адекватни познания по клинични и предклинични дисциплини, както и достатъчен клиничен опит, обучението по специалност "Медицина" в МУ-Плевен се осъществява изцяло в присъствена форма", съобщи проф. д-р Добромир Димитров, д.м., ректор на Медицинския университет - Плевен.

От Медицинския университет - Варна, който също разполага с дигитални ресурси за обучение и собствена телевизия, не отговориха на въпросите на "Капитал" по кои дисциплини обучението се води онлайн и по какви причини. Зададохме въпросите и по реда на ЗДОИ, но също не получихме отговор в законоустановения срок. От университета, отново по реда на ЗДОИ, отказаха да предоставят хорариума на проф. Костов и за какво получава възнаграждение от висшето учебно заведение. Както е известно, през последните години, освен че управлява болницата, професорът оперира, преглежда в частен център, преподава в София и вероятно е твърде зает да пътува и да види очи в очи варненските студенти. Според източници на "Капитал" от МУ-Варна решението проф. Костов да преподава онлайн е на ръководството и се отнася само до него. Всички останали преподаватели изнасят лекции присъствено.

Галениците на МУ-Варна

Акушерството и гинекологията е сложна клинична специалност, която се изучава в четвърти и пети курс медицина в рамките на поне три семестъра. Само че в университета са се погрижили по-скоро за комфорта на единия от двамата професори, които преподават в катедрата, и останалите им непреподавателски занимания, отколкото за това студентите да научат нещо, включително и от практиката.

В катедрата по АГ на МУ-Варна преподават двама професори - проф. д-р Емил Ковачев, който я оглавява, живее и работи във Варна, и проф. д-р Иван Костов от София. Лекции четат и трима доценти. С изключение на проф. Костов, всички останали са на живо.

"По време на пандемията университетът купи специална програма за онлайн обучение по медицина. След края й обаче реши да не я поддържа, защото всички студенти по медицина се върнахме присъствено. Изключение е проф. Костов, който чете лекции онлайн от София с фокус върху онкогинекологията", разказва студент, пожелал името му да не бъде споменавано. По думите му професорът не се е явил да изпитва студентите по АГ, защото е много зает, но редовно влиза онлайн с камера да чете лекции.

Ръководителят на катедрата проф. Емил Ковачев успява да намери време да си води лекциите и свободно избираемите предмети и съвместява още няколко длъжности - той е заместник-декан на Медицинския факултет на МУ-Варна, преподавател с над 120 научни публикации, от 2016 г. е управител на Специализираната болница по акушерство и гинекология "Проф. д-р Димитър Стаматов" - Варна, където практикува и като акушер-гинеколог, а освен това оглавява комисията по инвитро в общината. За сравнение - за града болницата е изключително значима, има 27 отделения и е нещо като софийската "Шейново" и си прилича по нея и с това, че и двете са собственост на общините, съответно във Варна и в София.

Проблемът с АГ болницата е, че проф. Ковачев решил да премести упражненията на студентите от държавната болница "Св. Анна" в оглавяваната от него самия общинска болница. Групите от по 60-ина студенти обаче са прекалено големи и натоварват и персонала, и пациентите, които студентите трябва да преглеждат, и често асистентите отменят упражненията.

В случая забраната на упражненията в "Св. Анна" , както разказва един от студентите, е директно решение на Академичния съвет на МУ-Варна. Казусът със "Св. Анна" е пословичен във Варна. Тя е спешната болница на Североизточна България и се води университетска болница към Медицински университет - Варна. Само че Медицинският университет - Варна, е единственият, на който здравното министерство е преотстъпило правата да управлява държавна болница и той си има "собствена". Това е "Света Марина". Получава се така, че университетът има стремеж да изпразни от съдържание конкурентната "Св. Анна" и това наистина се случва - преподаватели и служители непрекъснато напускат, болницата е в много лошо финансово състояние и с просрочени задължения, а министерството не може да смени назначения от ГЕРБ директор от 2021 г., защото община Варна е блокирала смяната в съда. В допълнение ръководството на университета взима решения там да не се провежда обучение на студенти. Един от студентите казва, че са се обучавали добре в "Св. Анна" по различни дисциплини, но пък в университета е известно, че който иска да си вземе изпита, не трябва по никакъв начин да се асоциира с нея.

"Капитал" не успя да разговаря с проф. Ковачев за коментар до редакционното приключване на статията.

От министерството на образованието коментираха, че в редовната форма на обучение се предполага присъствие на студентите едновременно и по място заедно с преподавателя, докато при дистанционната форма обучението се осъществява, като студентът и преподавателят са разделени по местоположение. МОН са категорични, че хибридна форма, в която се съвместяват присъствено и дистанционно обучение, не съществува по закон.