Топ 20 на най-растящите компании в сектор Фармация и козметика: Спринтът на аптеките

През 2022 г. здравните заведения бележат ръстове в продажбите, които се дължат и на възстановения след пандемията пазар, и на отварянето на нови обекти.

Концепцията на новооткриващите се аптеки в големите градове е да бъдат като здравен магазин, в който клиентите да намират не само лекарства, но и козметика, хранителни добавки, стоки за грижа за бебета, възрастни хора, диетични храни и още хиляди артикули
Концепцията на новооткриващите се аптеки в големите градове е да бъдат като здравен магазин, в който клиентите да намират не само лекарства, но и козметика, хранителни добавки, стоки за грижа за бебета, възрастни хора, диетични храни и още хиляди артикули
Концепцията на новооткриващите се аптеки в големите градове е да бъдат като здравен магазин, в който клиентите да намират не само лекарства, но и козметика, хранителни добавки, стоки за грижа за бебета, възрастни хора, диетични храни и още хиляди артикули    ©  Лили Тоушек
Концепцията на новооткриващите се аптеки в големите градове е да бъдат като здравен магазин, в който клиентите да намират не само лекарства, но и козметика, хранителни добавки, стоки за грижа за бебета, възрастни хора, диетични храни и още хиляди артикули    ©  Лили Тоушек
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Оборотите на дружествата, които стопанисват до четири аптеки, са над 1 млн. лв. годишно.
  • Печалбата идва не от лекарства, които са с регулирани от държавата цени, а от козметика, хранителни добавки и медицински консумативи.

Най-големите предизвикателства пред развитието на бизнеса на аптеките в България в момента са два дефицита - на желаещи да работят в тях магистър-фармацевти и още една почти хронична липса през последните години - на лекарства. Това в най-общи линии са перипетиите пред основната част от компаниите в класацията на фармацевтичните компании в "Гепард".

С минимални изключения - на първия в класацията, която е онлайн компания за търговия с козметични продукти, повечето фирми в нея са аптеки, които са постигнали забележим ръст пред изминалата година.

Причините обикновено са, че в самото дружество фигурира повече от един обект и става въпрос за отварянето на нов обект, обикновено в голям град и с локация, която предполага много нови клиенти. Фармацевтичният пазар, който преживя периоди на пикове и спадове, особено в категориите, които не засягаха ковид пандемията, през последните две години се стабилизира, върна и надхвърли продажбите си отпреди кризата с вируса. Трудностите със снабдяване с определени видове лекарства обаче продължават, и то с еднаква сила за всички аптеки и оттам - за големи групи болни хора. В края на миналата година здравното министерство превиши правомощията си по настояване на парламентарната здравна комисия и дори без да уведоми Европейската комисия, въведе забрана за износ на антидиабетни лекарства. Забраната продължава и в момента, но държавата така и не дава отговор, нито пък някой е санкциониран за хроничните липси на определени медикаменти.

Лидерът "Орно ритейл"

"Орно ритейл" е част от една от големите компании с бързооборотни стоки - "Орно", със складови бази в София, Пловдив и Варна, която през 2022 г. е с консолидирани приходи 87.1 млн. лв. и печалба 2.1 млн. лв. "Орно" е вносител на водещи световни марки, сред които са шоколадовите изделия Nutella и Kinder Surprise, бонбоните Ferrero Rocher и Raffaelo, рибните продукти Rio Marе и др.

"Орно ритейл" е нехранителната част от компанията, която продава козметика, основно през сайта си bonjour.bg. Фирмата разпространява и световноизвестнaтa растителна козметика Yves Rocher.

През самия сайт се продават четири бранда козметика - Revlon, Afrodita Cosmetics - словенски бранд козметика, основан през 1996 г., Aura - сръбски бранд за декоративна козметика, и LYN Skincare, нов турски бранд за грижа за лицето, разработен на растителна основа.

От компанията не коментираха на какво се дължи забележителният ръст, който са постигнали през 2022 г., нито пък защо продължават да работят на загуба, която са намалили през изминалата година, и в какво са инвестирали, тъй като екипът на интернет сайта е сравнително малък и е намалял още през 2022 г.

Това, което е видно обаче, е, че тенденцията да се търся био-, еко- и природни продукти вероятно им е донесла по-високи продажби, а голяма част от предлаганите марки се продават и в аптеките. Наличието на кремовете и козметиката на аптечните регали, където по принцип е единственото място, където се продават дермокозметични марки (преди наричани медицинска козметика) за чувствителна кожа и кожни проблеми, е своеобразна гаранция за потребителите, че марката се препоръчва от фармацевтите като "безвредна". В аптеките продължава да се продава масова козметика, която може да бъде намерена в супермаркетите, но това не влияе на убеждението на повечето потребители, че купената от аптеката козметика е качествена.

Аптечният бум

По принцип лекарственият закон гласи, че едно дружество може да притежава до четири аптеки, без значение кой е собственикът. Така съществуват редица дружества, които обединяват повече от една аптеки.

Такъв е случаят и с РА-2008, които според регистрите притежават поне две аптеки - едната е под наем във Военномедицинска академия, а другата се намира в Студентска поликлиника. През 2022 г. фирмата, еднолична собственост на Красимир Генчев, е увеличила служителите си от 4 на 9 и вероятно е открила нов обект, но предвид че е малко предприятие, тя не предава подробни доклади за дейността си, от които да личи как се е развивал бизнесът и с колко аптеки е постигнат този ръст.

Обикновено годишните приходи от дейността на едно аптечно дружество варират от 1 до 10 млн. лв. Това зависи на първо място от броя и площта на аптеките, които стопанисва, както и от мястото, на което се намират. Традицията аптеките да бъдат разполагани близо до болници и медицински центрове, което гарантира постоянен поток от болни, продължава да бъде актуална и понякога се получава така, че няколко обекта се конкурират за пациентите на едно лечебно заведение.

Разбира се, печелят тези, които предлагат много ниски цени на най-масовите лекарства или пък голям асортимент, който да отговаря на търсенето на много широк кръг пациенти. Големите съвременни аптеки са обекти от типа "здравен магазин" и в тях освен лекарства, от които печалбата е минимална и които са с регулирани от държавата цени и надценки, се продават хранителни добавки, козметика, стоки за децата, превързочни материали, консумативи за болни хора, бебешки храни, както и апарати за измерване на кръвно налягане, температура и др.

Локацията е от ключово значение за приходите на аптеките, така както огромно влияние върху покупките има и големината на аптеката, а оттам - асортиментът, свободните площи и по-свободният достъп на пациентите до продуктите без рецепта. Разбира се, през последните години ключово влияние върху желанието на пациентите да купуват имат промоциите, отстъпките и подаръците и понякога се случва така, че в една и съща аптека има едновременно 500 вида промоции на продукти и намаления. Голямо влияние върху клиентите, независимо дали живеят извън града, или са заети през целия ден, е възможността да ползват онлайн аптеките за покупка на медикаменти без рецепта или козметика и доставка до дома или офиса.

От около десетина преди малко повече от пет години в момента аптеките с разрешение да извършват продажби на продукти без рецепта онлайн имат 125 обекта и този бум започна по време на пандемията, а търсенето продължава да расте. В България, както и в част от страните от Източна Европа не е разрешено на аптеките да извършват доставки до дома на лекарства с рецепта. Едно от удобствата на е-аптеките или на интернет страниците на аптеките обаче е пациентите да могат да открият коя аптека е заредила тяхното лекарство с рецепта или пък да поръчат то да бъде доставено в определен ден и час в най-близката до тях аптека, за да не трябва да обикалят обектите и така да могат да спестят време и усилия по издирването на медикамента.

"Отчитаме сериозен интерес към дигиталните ни канали, в които през

2023 г. посрещахме над 1 млн. души всеки месец. Така, за да предложим още по-

гъвкаво удовлетворяване на техните здравни потребности в дигитална среда, в

първите месеци на годината представихме и мобилно приложение SOpharmacy APP.

На практика с него ние скъсяваме до един клик достъпа на потребителя до

SОpharmacy - до цялото ни портфолио от продукти без лекарско предписание, до

всички месечни промоции, онлайн консултацията с фармацевт, SOhealth блог и много

други допълнителни услуги", обяснява Георги Младенов, директор "Търговия и бизнес развитие" в аптеки SOpharmacy. Той допълва, че са въвели възможността за проверка чрез сайта и мобилното приложение на наличност на продукт във физическите аптеки. "Това е ключова услуга, с която улесняваме потребителя, като му спестяваме време от обикаляне между различни аптеки, а продуктите без лекарско предписание може да закупи директно онлайн и да ги получи в избран от него обект SOpharmacy с услугата "Кликни и вземи", допълва Младенов.

В топ 20 на секторната класация участват две аптеки SOpharmacy, като едната е във Варна, а другата - в Пловдив. Младенов отбелязва, че това е част от цялостната им стратегията за разрастване на бизнеса, като през миналата година са отворили 15 нови обекта и са купили локална верига от девет аптеки.

"През 2022 г. приходите на цялата ни верига за първи път надхвърлиха половин милиард лева, като и през 2023 г. продължихме да растем и постигаме резултати над традиционните за този пазарен сегмент", казва Младенов.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenss avatar :-P
    plamenss

    Разбрахме кого рекламирате, няма да отидем там!

    Нередност?
Нов коментар