🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ДЗИ напуска Асоциацията на българските застрахователи

Решението не е мотивирано, но вероятно е подтикнато от това, че организацията подкрепи лобистката добавка, спънала приемането на еврото

Председателстваната от Константин Велев (в средата) Асоциация на българските застрахователи от няколко години се приема за доминирана от местните играчи
Председателстваната от Константин Велев (в средата) Асоциация на българските застрахователи от няколко години се приема за доминирана от местните играчи
Председателстваната от Константин Велев (в средата) Асоциация на българските застрахователи от няколко години се приема за доминирана от местните играчи    ©  Цветелина Белутова
Председателстваната от Константин Велев (в средата) Асоциация на българските застрахователи от няколко години се приема за доминирана от местните играчи    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • ДЗИ, един от най-големите играчи в застраховането, напуска браншовата асоциация без формални мотиви.
  • Вероятна причина е подкрепата от АБЗ за лобистката законова добавка за "Зелена карта", спънала приемането на еврото.
  • По време на дебатите политици от ГЕРБ и ДПС описваха прокарвания от "Лев инс" текст като позиция на всички застрахователи.

Дружествата на ДЗИ, част от белгийската финансова група KBC, са подали заявления за напускане на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Това научи "Капитал" от източници от пазара, като от самата компания отказаха коментар.

От АБЗ потвърдиха пред "Капитал", че ДЗИ е подала писмено предизвестие за напускане на асоциацията, в което няма изложени мотиви и затова не могат да го коментират по същество. "Независимо от решението на ДЗИ, асоциацията поддържа диалог и с всички застрахователи в България, независимо дали са ни членове или не, и работи постоянно за подобряването на условията за правене на застрахователен бизнес в България в полза на всички участници на пазара", обясни генералният секретар на АБЗ Нина Колчакова пред "Капитал".

Макар да няма официални мотиви, може да се предположи, че решението на една от най-големите застрахователни групи в страната е продиктувано от поведението и позициите на АБЗ по време на обсъждането на законовите поправки, които трябваше да гарантират навременното плащане на обезщетения по полицата "Гражданска отговорност" в международната система "Зелена карта". В последните дни на предходния парламент асоциацията подкрепи лобистка добавка, лансирана от близки до лидера по "Гражданска отговорност" "Лев инс", която практически обезсмисляше промяната. Решаването на този казус беше и един от ангажиментите на България след влизането в ERM II и като крайно липсата на приет законов текст се превърна в една от пречките страната да приеме еврото от 1 януари 2024 г.

Без един, но важен член

Тогава държавната ДЗИ е един от основателите на АБЗ през 1992 г. и над 30 години неизменно е неин член.

Освен това тя е и един от най-големите играчи на пазара. Към деветмесечието на 2022 г. "ДЗИ Общо застраховане" има 223 млн. лв. премиен приход, което ѝ отрежда четвърто място с над 10% пазарен дял. Ако от сметката се извадят продажбите в чужбина, тя би била трета с 11.25% пазарен дял. В животозастраховането ДЗИ е лидер със 126.4 млн. лв. приход и 28.6% пазарен дял. Така, ако се гледа сумарно, тя отстъпва само на "Булстрад", която е част от Vienna Insurance Group. Отделно обаче KBC са собственик и на ОББ, която след сливането с купената за 1 млрд. евро Райфайзенбанк вероятно ще е лидер на банковия пазар и най-голямата финансова група в България.

Като цяло застрахователният сектор е доминиран от компании от международни групи. Играчите с местна собственост обаче са особено силни при задължителната полица "Гражданска отговорност", където маржовете са изключително изпилени и често тя носи загуби. Затова и чуждите застрахователи постепенно се оттеглят от този сегмент (продават полици предимно за нови автомобили и в комбинация с "Каско"), а топ пет са местни - "Лев инс", "Евроинс", "ДаллБогг", "Бул инс" и ОЗК сумарно държат над 75% дял.

Спадаща легитимност

Излизането на ДЗИ от браншовата асоциация определено е събитие, подкопаващо легитимността на организацията, и е безпрецедентно в над 30-годишната й история. Неин председател е Константин Велев, който е и главен изпълнителен директор на "Армеец". Макар в нея да продължават да участват и чуждите групи, АБЗ от няколко години се приема като доминирана от местните.

При дебатите в парламента около поправката "Зелена карта" често беше изтъквано, че зад спорния текст стои целият бранш. Много от партиите също оправдаха защо бламират предложенията на финансовото министерство именно с това, че застават зад исканията на "българските застрахователи".

"Припознали сме текста, внесен от Асоциацията на българските застрахователи, и ако на вас това ви се струва укоримо, ние сме хората, които ще бранят интереса на българските граждани", обясни Александър Иванов от ГЕРБ в икономическа комисия, където останалите му колеги не се появиха на заседанието и така то се провали поради липса на кворум.

"Когато целият бранш, в това число и западните компании, които оперират на нашия застрахователен пазар, не са съгласни и предложиха компромисен текст, трябваше всички да се обединим около този текст. Аз говорих с тях и те ми казаха, че това е текстът, който подкрепят. Става въпрос за текста, предложен от Асоциацията на българските застрахователи. Това не е текст на една, две или три компанийки, а на всички", обясни и Йордан Цонев от ДПС, друга от политическите сили, бламирали поправката.

Основата на проблема

Основният замисъл на поправката "Зелена карта" беше да се вкара един допълнителен член в Кодекса за застраховане, с който да се бетонира основният принцип в системата - "първо плащаш, после оспорваш". Това се налагаше, след като още през 2017 г. някои български застрахователи спират да изплащат искания по щети в чужбина с обяснението, че са обект на измами и източване. През 2018 г. висящите суми достигнаха до около 20 млн. евро, като тогава проблемът беше концентриран в "Лев инс" и "ДаллБогг: живот и здраве", а по-късно на българското Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) беше наложен мониторинг.

Разрешаването на този проблем се превърна в един от ангажиментите на България по пътя ѝ към еврото. След дискусии в края на 2022 г. временно финансовото министерство и бранша се обединяват около текст, който в общи линии казва, че правилата трябва да се спазват: "Бюрото заплаща при спазване условията и сроковете на Вътрешните правила на Съвета на бюрата, предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на негови членове."

Впоследствие обаче депутати от ГЕРБ, "Български възход" и "Възраждане" внасят идентична добавка към него: "...когато са представени документи за валидност на претенцията, включително банково извлечение за плащане на увреденото лице или неговите наследници". Тя беше разкритикувана не само от МФ, а и от европейския регулатор EIOPA и от Съвета на бюрата "Зелена карта", които смятат, че така не само не се решава проблемът, а дори той може да се задълбочи.

Добавката произлиза от Съюза за стопанска инициатива (ССИ) - работодателска организация, близка до "Лев инс". Негов изпълнителен директор е Алексей Петров, който се счита за неформален действителен собственик на застрахователя. Идеята на ССИ е прегърната от АБЗ, както и НББАЗ, чийто изпълнителен директор Стефан Софиянски е бивш изпълнителен директор на "Лев инс". Другите четири големи работодателски организации разкритикуваха спорното дописване и най-вече перспективата за еврозоната да се отложи.

Като крайно в изтичащите дни на Народното събрание в края на февруари така и не бе приет нито един от двата варианта. А дни по-късно служебният финансов министър Росица Велкова обяви, че България се отказва от целта еврото да замени лева от 2024 г. Поправката "Зелена карта" е само един от неизпълнените ангажименти, като останаха и други неприети закони (макар по тях да нямаше някакъв съществен отпор). Страната не отговаря и на инфлационния критерий, като обаче сигналите от Брюксел и Франкфурт там бяха, че би могло да се договори и обоснове изключение.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 19
    • + 10

    Спрете да лъжете полезните ви идиоти, че някаква добавка в закон за гражданската отговорност "спънала приемането на еврото". Не приемаме еврото на 1 януари 2024 година основно заради некадърника ви Асан Василев който наду инфлацията у нас до нива които ги няма сигурно никъде в Европа. Освен това Асан ви реши да спре всички капиталови разходи, провали плана за възстановяване, за да ви вкара 10% от него за завода за батерии, започна да раздава пари от бюджета и да прави дългове. Асан ви освен, че направи 3 бюджета за 1 година реши от инат да не тегли дълг в началото на миналата година при ливхи 1-1.5%, а остави това за края на годината при лихви 4.5%. В резултат не влизаме и във втория критерий за дефицит до 3%. Тези харвардски измамници, за които основна вина има групировката Капитал, които подкрепя с медиите си бухалки, са основната причина да не приемем еврото 2024 година. Докато младите полезни идиоти не се научат да гледат не кой какво говори, а кой какво прави ще ги лъжете и манипулирате. Те ще се научат с времето като се опарят, но ще е твърде късно!

    Нередност?
  • 2
    popopo avatar :-P
    popopo
    • - 8
    • + 15

    До коментар [#1] от "scuby":

    Неполезен идиоте, руска подлого, гербаджийско мекере и дпс еничарин - може името Асен да не е руско т.е. приемливо за вас, но братята Асеневци възстановяват и укрепват Втората Българска Държава. Поклон пред всички български герои.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-(
    D-r D
    • - 10
    • + 4

    До коментар [#2] от "popopo":

    Определено трябва да потърсиш психиатър. В google.

    Нередност?
  • 4
    vmware_bulgaria avatar :-?
    vmware_bulgaria
    • + 3

    ако и Армеец напуснат, в тази асоциация ще останат само псевдо фирмите.

    Нередност?
  • 5
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 1
    • + 5

    Безкрайно тенденциозно! Внушения в "правилната посока": не е ясно защо ДЗИ излиза, но ВЕРОЯТНО, защото АБЗ подкрепя "лобистката законова добавка за "Зелена карта", спънала приемането на еврото". Смехотворно!

    Опорките са старите:
    1. АБЗ не са съгласни с промените по "зелена карта";
    2. Законовите промени са едно от изискванията за приемане в ЕЗ;
    3. Герб се обявиха против промените "зелена карта", ерго Герб не искат еврото.

    Много плиткоумно. Проблемът е в облекчаването на механизма, по който останалите застрахователи по "зелена карта" ще могат да осребряват претенциите си към българските застрахователи, когато български водач причини застрахователно събитие.
    Застрахователите твърдят, че облекчения мепанизъм на теглене на десетки и стотици хил Е обезщетения без разследване и без доказателстваще ги декапитализира. Което не е далеч от истината.
    Мартин Димитров не за пръв път скача на чужда амбразура. Тик му е, явно.

    Нередност?
  • 6
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1
    • + 1

    Като начало да отделят т.н. 'зелена карта' от ГО.
    Не виждам защо бай Иван, ползващ колата си да ходи до село и обратно да плаща за застраховка при пътуване чужбина?..
    Било ЕС изискване - хайде, хайде, като разберат за какво става реч в Брюксел ще омекнат.

    Нередност?
  • 7
    bratkubrat avatar :-|
    Mike
    • - 2

    До коментар [#6] от "dobadoba":

    Няма как да се извади "Зелена карта" от ГО, защото ГО трябва да покрива цялата територия

    Нередност?
  • 8
    bratkubrat avatar :-|
    Mike
    • + 4

    До коментар [#6] от "dobadoba":

    Няма как да се извади "Зелена карта" от ГО, защото ГО трябва да покрива цялата територия на ЕС. И това ПО ПРИНЦИП на би трябвало да оскъпява застраховката по никакъв начин, защото една кола може да направи ПТП само там, където се намира. Когато е в чужбина не може да причини щета в БГ, и обратно. Така че рискът за застрахователя е еднакъв, без значение къде се намира колата. Дори в чужбина е по-малък, защото там се кара нормално и по правилата, съответно по-рядко стават катастрофи. А това, че фирмите използват пътуването в чужбина да цоцат допълнителни такси и премии за нещо, което не им струва нищо, е изцяло тяхна вина.

    И не, целта на поправката не е "облекчаване на механизма", а обратно, привеждането му в съответствие с всички останали държави. Защото в момента този механизъм е изкуствено "спънат" и това е единствено у нас! Щом всички останали застрахователи могат да играят по тия правила, значи и нашите ще се научат.

    Единственото тенденциозно в цялата работа са твоите коментари!

    Нередност?
  • 9
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS
    • + 1

    хахаха.... при застраховката Гражданска отговорност "маржовете са изключително изпилени и често тя носи загуби" Питам се защо ли застрахователите се скъсват да правят реклама именно иначе задължителен продукт- сигурно щото нямат кяр....ххахах

    Нередност?
  • 10
    dlh48570945 avatar :-|
    dlh48570945

    Дреме ми на фара за еврото, предпочитам евтина ГО - ако това е цената, не е висока

    Нередност?
Нов коментар