🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Повече служители невинаги означава и по-голям офис

Три четвърти от компаниите работят хибридно, една трета твърдо ще наемат споделен офис, сочи проучване на МВL

68% от анкетираните компании в проучването на MBL в София включват в стратегията си за развитие наемането на споделени офис пространства.
68% от анкетираните компании в проучването на MBL в София включват в стратегията си за развитие наемането на споделени офис пространства.
68% от анкетираните компании в проучването на MBL в София включват в стратегията си за развитие наемането на споделени офис пространства.    ©  Надежда Чипева
68% от анкетираните компании в проучването на MBL в София включват в стратегията си за развитие наемането на споделени офис пространства.    ©  Надежда Чипева
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Две трети от компаниите планират да увеличат екипите си, но едва една четвърт смятат да разширят и офиса си. Това показва годишното проучване на консултантската компания MBL сред наематели на офис площи в София*.

От участниците в проучването 65% са отговорили, че през следващите една до две години смятат да увеличат броя на служителите си. Половината от тях - с около 25%. Ръстът на екипите се очаква основно в сектори като IT, BPO и центровете за споделени услуги. По отношение на заетите офис площи обаче 66% засега не могат да кажат дали ще се наложи промяна. Едва 23% са решили, че ще разширят офисите си до края на 2022 г. (за 16%) или през следващата година (7%).

Три четвърти работят по хибриден модел

От запитаните 74% са отговорили, че работят при хибриден модел - редуване на работа в офиса и от вкъщи. Те са предимно от секторите IT, BPO и споделените услуги. Други 14% са посочили, че в офисите има определено място за всеки служител, а 10% са изцяло от вкъщи. Компаниите, чиито служители работят изцяло в офиса, са най-вече от автосектора, производството и енергетиката.

Проучването установява, че нагласите и разбирането за офис пространствата са се променили с пандемията. От участниците в него 70% посочват, че за тях офисът е по-скоро място за социален контакт и общи активности. Други 68% използват офисите си за посрещане на нови служители и техните начални обучение. Половината от запитаните продължават да виждат офиса като традиционно място за извършване на работните процеси в компанията, а 38% го използват за срещи по работа.

Под една четвърт от запитаните отговарят, че служителите им използват офисите редовно. В тази връзка 63% от собствениците на компаниите се опитват да направят работните пространства по-привлекателни. От тях 36% възнамеряват да променят организацията в офисите си, така че да увеличат площите за общи активности. Повече места за хранене и почивка планират 20% от анкетираните, а 19% ще увеличават индивидуалните и затворените пространства. От всички анкетирани 14% са казали, че обмислят да се преместят в нови и модерни офиси.

Една трета със сигурност ще наемат споделен офис

Гъвкавите офис решения ще са част от бъдещата офис стратегия на 68% от анкетираните компании, като 33% са абсолютно убедени в това. Половината от мениджърите на компании, чиито служители работят дистанционно, посочват, че са готови да отворят/наемат споделено офис пространство в града, в който са служителите им. Други 31% отговарят, че не са сигурни, и само 17% са категорични, че не биха го направили.

От запитаните 74% не планират да отворят сателитен офис в някой от регионалните центрове на страната. Равен е делът - 13%, на тези, които вече имат такъв, и на тези, които планират да разкрият. Варна (38%) се оказва градът, предпочитан за отваряне на регионален офис. Следват Пловдив (23%), Бургас (23%) и Русе (8%).

Изборът на офис при участвалите в проучването се определя от пет-шест основни показателя. На първо място е локацията на сградата (22%). Цената е втора (17%), следвана от свързаността и обществения транспорт (14%). Важен фактор при вземане на решения за 13% е разпределението на помещенията, за 11% наличието на паркинг. За 10% от значение е възможността за увеличаване на наетите площи.

*Проучването през 2022 г. е проведено сред 100 компании с около 35.5 хил. служители, които заемат около 300 хил. кв.м офис площи. Участвалите са представители на IT сектора (42%), BPO (9%), финтех (2%), телекомуникации (2%), петролни и енергийни компании (4%). Средният брой на служителите им е 360 души, а наетата площ - около 3000 кв.м.

Все още няма коментари
Нов коментар