🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Гудмилс България" инвестира близо 5 милиона лева в модернизация

Финансирането е изцяло със собствени средства на компанията

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Гудмилс България" ще прибави още един милион лева през 2018 към инвестициите от последните години. През 2016-2017 г. производителят на брашно с марката "София мел" вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти. Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства, съобщи за "Капитал" Стефан Христосков, управител на дружеството.

Инвестиции и развитие

През юли миналата година мелничният комбинат инвестира 940 хиляди лева и обнови съществуващото разтоварище за пшеница. "Съоръжението е от най-модерните в "Гудмилс" групата. То предпазва от разпръскване на фини прахови частици в околната среда, подобрява хигиенните условия за прием на пшеница, оптимизира работата", обобщи Стефан Христосков.

От октомври 2017 г. във фирмата е инсталиран нов палетизатор от последно поколение, който подобрява качеството и безопасността на опаковане на продуктите и консумира по-малко найлоново фолио. Проектът е за 900 хил. лв. Други около 1.040 млн. лв. са вложени за изграждане на нова автоматизирана система за погасяване на пожари, със специални панели, димни завеси и модерни сензори за топлина.

"Основната част от предвидените през 2018 г. инвестиции - 400 хил. лв. - е продължение на проектите по противопожарна безопасност, но на територията на други обекти в предприятието – мелницата и силоза за зърно. След приключването ще имаме една мелница в съответствие с най-високите европейски стандарти за противопожарна безопасност не само на територията на България, но и в региона", обобщава Стефан Христосков.

По думите му дружеството всяка година инвестира и минимум 100 хил. лв. във високотехнологичната фирмена лаборатория, където се окачествяват приеманото зърно и продуктите от него.

Над 140 хил. тона пшеница

По данни на компанията през 2017 г. тя е преработила 140 хил. тона пшеница и е продала 120 хил. тона брашно - количества, сходни на тези от предходната година.

"В нашия бизнес много трудно се прогнозират като цяло приходите от продажби. В голяма степен те зависят от състоянието и цените на реколтата от пшеница. За нас е от съществено значение да постигнем заложените обеми преработена пшеница при запазване на доходността от предходни години", коментира Стефан Христосков.

"Гудмилс България" планира ръст от около 3-4% за 2018 г. "Това не е лесна задача, като се имат предвид постепенно нарастващите разходи за електроенергия, опаковъчни материали, средствата за труд и работни заплати. Затова от ключово значение е да подобряваме производителността и ефективността на производствения процес чрез инвестиции и иновации", обобщава Стефан Христосков.

60% пазарен дял в стойност

Дружеството произвежда над 40 вида продукти с марката "София мел", които са предназначени за индустриални клиенти и продажби на дребно. В търговската мрежа предлага 18 вида продукти, като най-новите са пълнозърнесто брашно и цяла биогама – пшенично брашно, от лимец и от ръж.

Данните от последните пазарни проучвания на AC Nielsen за октомври-ноември 2017, цитирани от Стефан Христосков, показват, че брандът "София мел" има 60% пазарен дял в стойност. Около 35-38% от продукцията на компанията се продават зад граница. Основните пазари са Гърция, Кипър и Турция.

В сътрудничество с фермери

Вече четвърта година мелничният комбинат предлага на фермери от Северен централен и Северозападен регион на страната Програма за съвместно отглеждане на високопротеинови сортове пшеница. Фирмата препоръчва семена от премиум сортове, предоставя ноу-хау за тяхното отглеждане и гарантира последващо изкупуване на реколтата. "Постоянно увеличаваме размера на засетите площи по програмата и за 2018 г. имаме над 20 хил. дка", уточни Стефан Христосков.

Компанията

Създаденият през 1986 г. държавен мелничен комбинат "Н. Й. Вапцаров" в София е преобразуван в ЕАД и през 1996 г. е предложен за приватизация. През 2000 г. мажоритарен собственик на дружеството става гръцкият мелничарски холдинг "Лулис груп", който преименува предприятието на "София мел" и налага едноименната търговска марка.

През май 2009 г. следва нова промяна в собствеността - компанията е купена от австрийската LLIEuromills. Три години по-късно едноличният собственик на капитала се преименува на GoodMills Group, а българското дружество - на "Гудмилс България". Групата разполага с 25 мелници в 7 държави.

Българският мелничен комбинат е разположен на 50 000 кв.м площ. Комплексът се състои от три линии за мелене с общ капацитет 750 тона на денонощие, бетонов силоз за зърно с вместимост 40 хил. тона, склад за брашно с вместимост 11 хил. тона, модерна лаборатория, 2 автоматични инсталации за пакетиране с производителност 100 пакета в минута, склад за готови продукти от 4000 кв.м. За 2016 г. компанията има 78 млн. лв. приходи и близо 7 млн. лв. печалба.

Пазарът на брашно

"Българският пазар на брашно се оценява на около един милион тона годишно, като това количество е изцяло произведено от български мелници. По последни данни работещите мелници в страната са 163, чиито капацитет е далеч над необходимите количества брашно в страната. Единственият внос на брашно е само в В2С (бизнес към крайни клиенти) сектора, с различни миксове и култури, който не се обработват или мелят в България", коментира Стефан Христосков.

По думите му най-голямото предизвикателство е делът на сивия сектор. "По наша оценка приблизително около 50-60% от брашното, необходимо за производство на хляб, се търгуват без документи. За нас единственият изход за борба със сивата икономика е диференцирана по-ниска ставка за ДДС върху основни храни", казва Стефан Христосков.

Пазарът на брашно ще се променя и адаптира към потребителските нужди, ще се предлагат повече различни видове здравословни брашна – пълнозърнести и био, брашна от различни от пшеница култури, прогнозира Стефан Христосков.

Друга посока на промяна ще бъде към специализирани брашна или разработване на нови за конкретни производства и печива. "Очакваме пазарът на брашно в България да има малък, но постоянен ръст", обобщава Христосков.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    Впечатлен съм от програмата, която са инициирали. Подобни неща са пример за вазимната изгода за фермерите и прекупвачите!

    Нередност?
Нов коментар