🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-голямата продажба на Sotheby's

Миналата седмица френският милиардер Патрик Драхи обяви, че ще придобие контрола над аукционната къща в сделка за 3.7 млрд. долара

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Френският милиардер Патрик Драхи ще придобие контрола над аукционната къща Sotheby’s в сделка за 3.7 млрд. долара.
  • Ако продажбата бъде одобрена от акционерите, гигантът при търговете с произведения на изкуството отново ще слезе от борсата след 31 години като публична компания.
  • Преминаването на Sotheby’s във френски ръце ще промени значително пазара на предмети на изкуството.

Пазарът на предмети на изкуството винаги е бил особен. В края на миналия месец стана ясно, че той ще има и нова специфика – ще се контролира почти изцяло от Франция. Преди две десетилетия холдингът Artemis на семейство Пино купи Christie’s за 1.2 млрд. долара. Миналата седмица пък френският милиардер Патрик Драхи обяви, че ще придобие контрола над аукционната къща Sotheby’s в сделка за 3.7 млрд. долара чрез компанията BidFair USA.

Така войната между "двамата големи" при търговете с произведения на изкуството вече ще се води изцяло на френска почва. След приключването на сделката акциите на гиганта ще бъдат свалени от борсата в Ню Йорк и така ще бъде преустановен 31-годишният публичен статут на дружеството. Компанията има офиси в над 40 страни и за нея работят над 1500 души.

Много от акционерите и служителите на Sotheby’s приветстват смяната на собствеността. Новината е музика за ушите на тези, които вярват, че строгите правила за финансова отчетност на публично търгуваните компании отдавна ограничават грандиозните пазарни амбиции на Sotheby’s. В същото време тя е обезкуражаваща за онези, които целяха да осигурят някаква прозрачност на пазар, на който изначално липсва такава. "Това изкупуване ще даде възможност на Sotheby’s в условията на по-гъвкава, непублична собственост да ускори успешната програма за растеж, прилагана в последните няколко години", коментира главният изпълнителен директор на компанията Тад Смит.

Неравната битка

През последните години конкуренцията между двете най-големи аукционни къщи в света – Sotheby‘s и Christie’s, изглеждаше като неравна битка. "След като компанията пак слезе от борсата, битката с основния ѝ конкурент Chritie’s ще стане отново равностойна", коментира анализаторът от Berenberg Capital Markets Алекс Марочиа. Не е тайна, че подсигуряването на големи сделки в растящия глобален пазар на произведения на изкуството изисква сериозни отстъпки от страна на продавачите. Sotheby's често не можеше да предложи такива за разлика от основния си конкурент – веднага след като съобщи, че купувач се е отказал от сделка или че някоя продажба не се е развила по план, компанията претърпяваше сериозен спад в цената на акциите си.

Това няма да е първият път, в който Sotheby’s слиза от борсата. Основаната през 1744 г. аукционна къща стана публична за пръв път през 1977 г. във Великобритания, преди да бъде закупена от американския бизнесмен Алфред Таубман през 1983 г. Компанията беше листвана отново през 1988 г.

Анализите за смяната на собствеността се съсредоточават най-вече върху значението на този ход за изравняването на "условията на играта" с главния съперник на Sotheby’s, но предимствата не се изчерпват до това. Свалянето от фондовата борса не само премахва задълженията за строга финансова отчетност и спазване на нормативните изисквания за публично търгуваните компании.

То позволява на аукционната къща да пренасочи значителни парични и човешки ресурси към инициативи за растеж или стратегически инвестиции. С други думи – всеки долар, който преди това е бил изразходван за подготовка за документите за Комисията по ценните книжа и фондовите борси (SEC), сега може да бъде използван за допълнителни дейности или просто за да засили представянето на съществуващите отдели.

Без постоянния натиск за задоволяване на публичните инвеститори чрез представянето на благоприятни тримесечни резултати частните компании могат да приоритизират дългосрочния растеж и устойчивостта. Тази оптимистична прогноза обаче е вероятно да се случи единствено ако Драхи гледа на Sotheby’s като на част от неговото портфолио в дългосрочен план. При обявяването на сделката милиардерът обяви, че остава "100% фокусиран върху основния си бизнес" – телекомуникационния гигант Altice.

С покупката на аукционната къща Драхи излиза от обичайните си сфери на дейност. Той се възползва от ниските лихви и през 2014 и 2015 г. направи редица придобивания на медии и телекоми в САЩ, Португалия и други страни. Това доведе до натрупването на дълг от 50 млрд. долара и срив на акциите на Altice. Тогава френският милиардер обеща на акционерите да забави темпа на сключване на нови сделки и през миналата година се завърна като лидер на международната компания.

Предразположеността към рискове на новия собственик на Sotheby’s създава притеснения относно бъдещето на компанията. При обявяването на покупката Драхи каза, че прави тази инвестиция за себе си и семейството си. Френският милиардер е любител на изкуството – в личната си колекция има произведения на Пабло Пикасо, Анри Матис, Теодор Жерико и Йожен Дьолакроа.

Въпреки това обаче той беше сравнително непознат както в арт средите, така и сред инвеститорите на Sotheby’s преди обявяването на сделката. За американския инвеститор активист Даниел Льоб например, чийто хедж фонд Third Point инвестира в Sotheby’s от 2013 г. насам, Патрик Драхи е напълно неизвестен. Льоб ще получи 125 млн. долара, след като сделката за аукционната къща приключи.

"В света на изкуството Драхи не е добре познат освен с факта, че купува картини от време на време. Sotheby’s е бранд, който не печели пари, а дава на собственика му място на масата на богатите и известните", коментира милиардер, колекционер на произведения на изкуството, пред Financial Times.

Скоро след като разшири обхвата си извън Франция чрез придобивания в Португалия, Израел и Доминиканската република, Alticе се постара да засили присъствието си и в САЩ. Телекомуникационната група придоби кабелните оператори Suddenlink и Cablevision съответно през 2015 и 2016 г., а през април купи и платформата за дигитално съдържание Cheddar. След новината за сделката за Sotheby’s Драхи заяви, че тази инвестиция затвърждава интересът му към американския пазар.

Всъщност за потенциален купувач на аукционната къща дълго време беше спряган собственикът на корпорацията за луксозни стоки LVMH Бернар Арно. Преди години той неуспешно се опита да разруши дуопола на Sotheby’s и Christie’s с покупката на дял във Phillips, която държи третото място на пазара. Впоследствие този дял беше продаден, но интересът към индустрията от страна на Арно остана.

Неясното бъдеще

Бъдещето на аукционната къща е все още неясно, но въпреки това свалянето ѝ от фондовата броса е стъпка напред към равната битка с основния ѝ конкурент Christie’s. Миналата година двете аукционни къщи имаха продажби за съответно 7 и 6.35 млрд. долара (по стойност на продадените произведения).

И двете групи се опитват да се адаптират към новите технологии и нововъзникващата конкуренция от страна на нови играчи на пазара, които искат да се погрижат за променящите се навици на потребителите, като развиват области като онлайн търговете. "Сега, след като двете аукционни къщи оперират при равни условия, структурите на собствеността им са много сходни и имат една и съща база от заинтересовани страни, Sotheby’s и Christie’s ще стават все по-агресивни в търсенето на нови начини да увеличат пазарния си дял", коментира анализаторът от Bank of America Еван Диърд.

Все още няма коментари
Нов коментар