Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула

Според одита на генералния инспектор на NASA финансовата инжекция към компанията е била "ненужна"

Капсулата Starliner на Boeing
Капсулата Starliner на Boeing
Капсулата Starliner на Boeing    ©  Boeing
Капсулата Starliner на Boeing    ©  Boeing
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Договорът на Boeing с NASA за изграждане на частна капсула за превоз на астронавти ненужно е бил удължен. Според детайлен одит на генералния инспектор на правителствената агенция тя се е съгласила да плати допълнително 287 млн. долара, за да ускори производството на капсулата Starliner и да предотврати 18-месечна пауза в пътуванията до Международната космическа станция, съобщава Reuters.

Докладът идва след обстоен контрол върху компанията и управлявания от нея проект Space Launch System (SLS) – ракетата, която в близко бъдеще трябва да извежда капсулите от новата лунна програма на САЩ, наречена Artemis.

До Космоса и обратно

През последните години генералният инспектор на NASA публикува няколко одита на взаимоотношенията между NASA и Boeing. Публикуваният преди дни документ хвърля светлина върху програмата за комерсиални космически полети. Нейната цел е да бъде проектиран, изработен, тестван и изведен в орбита частен космически кораб от следващо поколение. С негова помощ трябва да бъдат превозвани космонавти от Земята до Международната космическа станция (МКС) и обратно.

В момента щатските астронавти разчитат на руската космическа агенция "Роскосмос" за превоза им до МКС. С подписването на договорите агенцията иска да сложи край на зависимостта си от Русия и се застрахова да държи отговорни двете компании разработчици за евентуални забавяния.

Програмата започна през 2010 г. като опит да разработи търговска алтернатива на космическата совалка, но е прекратена преждевременно. През 2014 г. обаче NASA подписва договори с фиксирана цена със SpaceX и Boeing съответно за 2.6 и 4.2 млрд. долара.

Друга причина за забавянето са специалните изисквания за безопасност, според които двете компании са длъжни да коригират всички проблемни технически параметри, преди капсулите да бъдат изстреляни с хора на борда.

Финансовата инжекция

NASA плаща стотици милиони долари на Boeing под формата на бонуси за добро представяне - факт, който се споменава още и в правителствен доклад от юли 2019. Американската космическа агенция следи развитието на Starliner през годините и го класифицира като "добро", "много добро" и "отлично".

"Пет дни след като NASA решава да плати допълнителни 287.2 млн. долара за четири мисии на екипажа за комерсиални космически полети, Boeing отправя официално предложение да й продаде до 5 места на борда на руската совалка "Съюз" за 373.5 млн. долара за мисии през същия времеви период. Така Boeing получава общо 660.7 млн. долара над договореното за ускорен производствен график и пет места на борда на Съюз", се твърди в одита.

NASA е имала възможност да спести близо 144 млн. долара само с леки промени в графика по пускането на Starliner, включително и като си купи места на борда на "Съюз", пише още в доклада.

В отговор на обвиненията, че е платила твърде много на Boeing, NASA изразява възраженията си в официално писмо до инспекторите. В същото време тя подкрепя тезата, че "дългите и продължителни" преговори с ракетния производител са могли да доведат до по-ниски цени при договаряне.

"Това е мнение, изказано три години след като се случили обстоятелствата и няма доказателства, които да потвърдят, че Boeing ще се съгласи на по-ниско заплащане", аргументира се агенцията в писмото.

Извън релси

NASA обяснява допълнителното финансиране като начин да "запълни дупките" в полетите до МКС. Но според одита втората компания в програмата - SpaceX, не е получила шанс да предложи решение, въпреки че в миналото компанията на Мъск е правила оферти за по-кратки срокове на изпълнение в сравнение с тези на Boeing. Втората причина, с която американската космическа агенция обосновава решението си, е, че това би наредило Boeing на второ място при "доставките" на хора в Космоса (след "Съюз").

Провалът на ракетата Falcon 9 на SpaceX в края на 2018 г. е най-вероятната причина компанията на Мъск да остане извън играта. След дебюта й през 2010 г., тя има две неуспешни изстрелвания през 2015 и 2016 г. Най-вероятно решението на NASA да се застрахова, като помогне финансово на Boeing, идва именно за неуспешните първи стъпки на SpaceX в космическата индустрия.

Все още няма коментари
Нов коментар