🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Чешка помощ от приятел за eBag

Чешкият онлайн супермаркет Rohlik инвестира 500 хил. евро за дял от "под 5%" от българската eBag, с опция за изкупуване на цялата фирма в бъдеще

Основателят и изпълнителен директор Иван Александров остава мажоритарен собственик на eBag
Основателят и изпълнителен директор Иван Александров остава мажоритарен собственик на eBag
Основателят и изпълнителен директор Иван Александров остава мажоритарен собственик на eBag    ©  Цветелина Белутова
Основателят и изпълнителен директор Иван Александров остава мажоритарен собственик на eBag    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Чешкият онлайн супермаркет Rohlik инвестира 500 хил. евро за дял от "под 5%" от българската eBag.
  • Ако българското дружество пожелае, ще получи още 500 хил. евро.
  • В договора за инвестиция има и клауза за потенциално изкупуване на eBag в бъдеще.

След пиковите месеци на коронавируса в онлайн супермаркета eBag всичко е нормално. Поръчките вече отново се изпълняват в рамките на три часа, а самите кошници на потребителите вече са "по-леки" и дори в склада на фирмата мирише на сравнително лежерно лято. От бизнес гледна точка обаче най-интересното предстои. В края на юни чешкият онлайн супермаркет Rohlik изненадващо обяви, че е инвестирал 1 млн. евро в българската фирма, като сумата идва с няколко условия.

Всъщност инвестицията за момента е от 500 хил. евро, която може да се удвои, ако основателят, изпълнителен директор и мажоритарен собственик Иван Александров поиска. Според Александров Rohlik получава "под 5% от компанията" срещу въпросните 500 хил. евро, което значи, че eBag вече се оценява на над 10 млн. евро. Самият Александров запазва мажоритарния си дял в дружеството "Кънвиниънс", през което работи eBag, а с миноритарни дялове са още фондовете Eleven, HR Capital, MFG Invest, както и партньорът на Александров Ивайло Караманолев.

Освен опцията за удвояване на инвестицията обаче в договора между двете компании има и друга: за изкупуване на цялата eBag от страна на Rohlik.

"Инвестираме 1 млн. евро в eBag, нашата първа международна инвестиция", пише в изявление на Томаш Чупр, изпълнителен директор на Rohlik. "Придобиваме дял от компанията с опция да изкупим останалата част в близкото бъдеще." Според Александров обаче не става, хоризонтът е по-дълъг и говорим за "възможност след много години, поне пет, обвързана с много условия".

Стратегически партньори

Инвестицията на Rohlik в eBag работи като стратегическо партньорство и в двете посоки. В изявлението си Чупр казва още, че по този начин продължава разширението на фирмата в Европа и се търсят и други пазари, на които Rohlik да навлезе "или чрез отварянето на наш клон, или чрез стратегическо партньорство с вече съществуваща компания. Това направихме в България, където онлайн супермаркетът eBag вече работи, пазарен лидер е и може да му помогнем при бъдещото му развитие".

Пред "Капитал" Александров казва, че контактът с Rohlik е осъществен още през февруари миналата година. Тогава той се среща с мениджмънта на чешката компания, от които разбира през какви трудности са преминали през годините и как са стигнали до бърз растеж. "Съответно си допаднахме и започнахме разговори, като те не бяха конкретни, но в края на 2019 г. нещата се ускориха и сега приключихме сделката", казва Александров.

Rohlik има бази в Прага и Бърно, а в момента се разширява и към Будапеща, с планове за допълнителни клонове в Австрия и Германия. Целта на eBag ще бъде да черпи опит от новия инвеститор във фирмата, докато самата тя се разраства в България. Първата стъпка вече е направена и eBag успешно излезе от София по посока Перник и района. Следващата цел е Пловдив, където поръчките трябва да започнат през есента, но ще бъдат обслужвани отново от склада в София.

"Целта на инвестицията е и стратегическо партньорство, и запълване на нуждата от свеж капитал. Ние сме планирали рунд за увеличение на капитала, с който да отговорим на увеличеното търсене. Възможността да го направим с Rohlik, която може да ни помогне и финансово, и стратегически при разширяването, се оказа много удобна", казва Александров.

Той добавя, че от разговорите с чехите е станало ясно, че двата европейски онлайн супермаркета досега са се сблъсквали с едни и същи трудности. "Целият процес по разрастването е сходен проблем. Обслужването на 10, 100, 1000 или 10 000 поръчки е коренно различно едно от друго. Дори оперативно нещата се случват различно, така че Rohlik могат да ни помогнат с неща, през които те са минали и така ние няма да повтаряме техните грешки, което означава и по-малко пари на вятъра", казва още Александров.

Другата важна подробност е дали eBag би поискала останалата част от инвестицията, т.е. допълнителни 500 хил. евро. Според Александров решението ще бъде взето на по-късен етап, според това дали фирмата може да се справи с настоящите си планове и без допълнителен външен капитал. В момента eBag планира разширение на складовата част, увеличение на капацитета на поръчките, както и работи по разширението в посока Пловдив и "още един град, за който е прекалено рано да говорим".

По-дългосрочните цели включват отваряне на склад във Варна през 2022 г., който да обслужва цялото Черноморие, както и поне удвояване на приходите всяка година в следващите няколко.

Инжекция от коронавируса

Броят на случаите на заболели от COVID-19 в България може и да се увеличава, но за бизнеса на eBag пикът със сигурност е отминал още с отпадането на извънредното положение през май. Най-големият онлайн супермаркет в България определено е и сред най-големите победители от карантината, като преди пандемията прогнозата за приходите през тази година са били между 18 и 20 млн. лв., а сега - между 28 и 30 млн. лв. За 2019 г. оборотът беше 8.7 млн. лв.

Сега обаче вече се усеща промяна и в eBag тече подготовка за есента, когато потребителската активност отново ще се върне заради естествения ритъм на бизнеса. "За нас разширението по време на коронавируса беше трудно, но реорганизирахме процесите си, което даде ефект, а след това влязохме и в ритъм. Вече гледаме с няколко месеца напред и затова увеличаваме размера на складовата база - от 3000 кв.м на 4500 кв.м с оборудване и всичко, за да може през есента да работи на 100% и да посрещнем очакваното повишение на търсенето", казва Александров.

Той добавя, че лятото е обичайно бавен сезон за онлайн супермаркета, защото повечето клиенти на компанията са семейства с деца, чието потребление намалява по време на топлите сезони. "Честотата на поръчките и размерът на кошницата пада, което се отразява и на приходите ни, но това се случва всяка година и не е нищо особено", казва Александров. Добавя, че не изключва нов "коронавирус ефект" през есента, но макар той да се отразява добре на бизнеса, "е най-добре подобна ситуация да не се повтаря".

Засега наблюденията на Александров са, че повечето потребители от извънредното положение са останали такива и след него, но наблюденията му са частични, защото масово клиентите спират да пазаруват през юни и се връщат през септември, когато ще стане ясно дали ситуацията около коронавируса е довела до трайна промяна в навиците на традиционно консервативните български потребители.

Целият микс от растящ бизнес, коронавирус, Перник и разширението към Пловдив - как се отразява всичко това наведнъж?

Иван Александров: Пловдив ще бъде към нашия склад в София, така че там няма да отваряме нов склад. Но миксът е предизвикателен. Ние имаме по-амбициозни планове в бъдеще - всяка година да растем с минимум 100%, така че за да постигнем тези растежи, трябва да изпълним доста от проектите си. При нас ключовото беше да изградим една стабилна операция в София - с ясни процеси и която да може да генерира качествен продукт в рамките на три часа. Това вече сме го постигнали. Сега идва моментът, в който да разширяваме все повече и повече нашия бизнес и той да достига до повече клиенти.

Оправдана ли е до този момент инвестицията към Перник?

- Ние сме се насочили към целия район. Има няколко малки градчета, които са с интересен профил, както и един голям затворен комплекс, "Делта хил", който също е интересен. Перник се развива и съответно ние използваме близостта, която имаме, и не е проблем да обслужваме града. Това е една инвестиция, която трябва да започне да дава плодове през есента.