Новият инвеститор в "Булсатком"

Основаният от българин фонд Integral, който е финансиран от ЕБВР и ЕИФ, влезе в най-големия български телевизионен оператор

Привличането на Integral за инвеститор и на Станислав Георгиев за изпълнителен директор има една основна цел: връщането на позициите на "Булсатком" на пазара
Привличането на Integral за инвеститор и на Станислав Георгиев за изпълнителен директор има една основна цел: връщането на позициите на "Булсатком" на пазара
Привличането на Integral за инвеститор и на Станислав Георгиев за изпълнителен директор има една основна цел: връщането на позициите на "Булсатком" на пазара    ©  Цветелина Белутова
Привличането на Integral за инвеститор и на Станислав Георгиев за изпълнителен директор има една основна цел: връщането на позициите на "Булсатком" на пазара    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните три години най-големият телевизионен оператор в България "Булсатком" премина през толкова структурни и дългови трансформации, че поредното движение сред инвеститорите и управлението на компанията не би трябвало да прави впечатление на много хора. Навлизането на фонда Integral Venture Partners и назначаването на новия изпълнителен директор Станислав Георгиев през тази година са поредният нов епизод в историята на групата, като целта е в последната серия оздравелият бизнес да се продаде. Новият герой в основния екип е фонд, основан от българин и подкрепен финансово от европейски институции като ЕБВР и ЕИФ. А сред останалите основни роли са американски и британски фонд, но и държавната ББР, а най-старият участник е основателят Пламен Генчев.

Шестият елемент

В началото на ноември Integral Venture Partners обяви, че прави стратегическа инвестиция в "Булсатком", като се включва "в капиталовата структура на компанията". Финансови подробности по сделката не бяха разкрити, а по информация на "Капитал" тя е в ход още от пролетта и върви успоредно с пристигането в "Булсатком" на новия главен изпълнителен директор Станислав Георгиев, който има дългогодишен опит в A1 Telekom Austria Group.

Не е известно точно какъв дял получават Intеgral в "Булсатком", като от фонда заявиха, че са придобили "дялове от част от другите инвеститори в капиталовата структура на компанията" (виж интервюто). Сделката не е видима в Търговския регистър заради сложната структура на собственост на оператора. Едноличен собственик на "Булсатком" от години е базираното в Лондон дружество Bulsatcom Investment Limited, а негова шапка е създаденото в края на миналата година също британско Bulsatcom UK Holdco Ltd. То държи акциите на всички инвеститори, част от които са бивши кредитори на оператора. В британския търговски регистър няма официални данни кой какъв дял държи и по информация на "Капитал" няма мажоритарен акционер. Не е ясно и от кои инвеститори Integral купува дялове, но с навлизането на фонда основните играчи стават шест, като те държат обикновени и привилегировани акции. Сред тях са нюйоркският фонд BlackRock (който досега притежаваше най-голям дял от около 34%), основателят на компанията Пламен Генчев (с около 20% от обикновените акции), лондонският фонд за подценени активи Blantyre Capital (който управлява капиталовложенията на външни инвеститори), Българската банка за развитие (ББР) и Европейската банка за възстановяване и развитие (EБВР).

Именно с ЕБВР е и директната връзка на Integral. Инвестиционната компания създаде първия си фонд за 150 млн. евро в края на миналата година с подкрепата на ЕБВР (която се е ангажирала с до 30 млн. евро) и Европейския инвестиционен фонд (с вече насочени 9.5 млн. евро), както и различни предприемачи.

Партньори в Intеgral са познати имена в инвестиционния сектор, които имат и значителен опит в телекомуникациите. Основаващ партньор е Стефан Цветков, който преди е работил в друг голям фонд - Mid Europa. Сред другите партньори са и Барна Папай, Марко Хинич и друг българин - Евтим Чесновски, който също е бил в Mid Europa. Цветков и Чесновски ръководят сделката за "Булсатком" от страна на Integral (виж интервюто). Фокусът на фонда са инвестиции в Централна и Югоизточна Европа, а офисите му са в Лондон, Будапеща и Белград.

Функция оздравяване

Привличането на Integral за инвеститор и на Станислав Георгиев за изпълнителен директор има една основна цел: връщането на позициите на "Булсатком" на пазара. Миналата година без преувеличение беше тежка за оператора. Тогава беше завършена основната част от финансовото преструктуриране на компанията. Задачата на назначения от кредиторите да оздравява "Булсатком" предишен изпълнителен директор Макс Зиф беше да намали дълговете на оператора. Това стана и за сметка на бизнеса на компанията, който излезе от фокус и причини изтичането на още абонати. През този период срещу финансирането си кредиторите получиха и акционерно участие. Междувременно от двамата съоснователи на "Булсатком" в компанията остана само Пламен Генчев, а Максим Заяков излезе и пое самостоятелно да управлява "България сат", в която основен актив е изстреляният през 2017 г. сателит. "Булсатком" така и не го използва за своя бизнес, а продължи отношенията си с Hellas Sat.

Под управлението на Зиф се създаде и напрежение и конфликт с Пламен Генчев, който се опитваше да поеме контрол над създадената от него компания. С идването на Станислав Георгиев в "Булсатком" през март 2020 г. събитията поне видимо се успокоиха. Фокус на екипа му в последните месеци беше както да спре изтичането на абонати, така и да мотивира служителите, че компанията се възстановява. По данни от последните месеци общият персонал в групата остава към 1800 души при около 2000 пик преди години.

Въпреки че "Булсатком" се наложи като оператор на сателитна телевизия, където компанията е лидер на пазара, новото ръководство казва, че ще набляга много и на IPTV телевизията, която все още е малка част от бизнеса (около 12%). Сателитните услуги имат пазарен таван, който по всяка вероятност вече е достигнат, и възможността за растеж в този сегмент е ограничена. Броят на общите абонати на телевизионни услуги според данни на КРС в края на миналата година е бил 737 хиляди спрямо 793 хиляди в края на 2018 г. За тази година няма официални данни, но по източници от пазара клиентите на "Булсатком" вече са под 700 000. Георгиев признава, че в последните години бизнесът толкова е бил на заден план, че всяка нова промяна веднага дава резултати. Така са увеличени HD каналите, съдържанието расте, предоставят се и нови приемници. Според мениджъра по този начин екипът му е успял да спре изтичането на клиенти, както и да увеличи средния приход на абонат с един лев. Увеличаването на дела на пазара на фиксирания интернет също е част от стратегията, като тук "Булсатком" е третият най-голям играч след БТК и А1. За целта беше завършено и започналото през миналата година придобиване на интернет доставчика "Интернет груп" и дъщерното му дружество "Пауърнет", чиято инфраструктура операторът ползваше.

"Булсатком" може да продължи да се развива като независим оператор, но по-вероятна е бъдещата му продажба на по-голям играч. Възможностите тук поне на хартия не са много и включват основно други оператори на пазара (разбирай трите телекома), чиято цел ще е да придобият абонатите на "Булсатком" или пък да навлязат в изцяло нов сегмент. Идването на външен стратегически инвеститор поне на този етап не е много вероятно. Което за клиентите ще значи една опция по-малко в избора им на тв и интернет доставчик.

Най-вероятно стратегически консолидатор би бил бъдещият купувач

Стефан Цветков, основаващ партньор, и Евтим Чесновски, партньор в Integral





Защо избрахте "Булсатком" за първата си инвестиция и какви са очакванията ви за компанията?

Integral има богат опит в сферата на телекомуникациите и неговите партньори са участвали в някои от най-големите транзакции в региона (продажбата на United Group на KKR, T-Mobile Czech Republic на Deutsche Telekom и други). "Булсатком" от години е на нашия радар като един от лидерите на ТМТ пазара в България с нереализиран потенциал, но едва след финансовото преструктуриране, което бе успешно завършено миналата година, се отвори подходяща възможност за Integral да приложи богатия си опит в ТМТ сферата и в оперативното преструктуриране на подобни активи.

Чрез увеличение на капитала ли влизате, или чрез придобиване на дялове от другите акционери?

Integral инвестира чрез придобиване на дялове от част от другите инвеститори в капиталовата структура.

Какви са целите ви пред компанията за следващата година?

Стабилизиране на абонатната база в сателитните услуги, ръст в сферата на IPTV и интернет услуги, оптимизации в сферата на разходите и операционния модел на компанията.

Планирате ли търсене на потенциален купувач след време?

Краткият отговор е да, според нашия бизнес модел. Най-вероятно стратегически консолидатор би бил купувачът.

Планирате ли и други инвестиции в България, в кои сектори виждате възможности?

Да. България е ключов пазар за нас. Има множество успешни местни предприемачи и бизнеси, които се нуждаят от капитал за растеж. Виждаме потенциал в технологии/телекомуникации, бизнес услуги, consumer space и нишови производства.

Дадохме много ясен сигнал на целия пазар, че тежките времена са свършили

Станислав Георгиев, главен изпълнителен директор на "Булсатком"



Какво следва за "Булсатком" с навлизането на новия инвеститор и мениджмънт?

Влизането на Integral в компанията се гледа като вкарване на компетенция заради дългогодишните им познания в TMT сектора. Мениджмънт екипът на "Булсатком", включително и аз, и финансовият директор, до голяма степен сме тук с подбора и препоръката на Integral. Фондът следи програмата за възстановяване и връщане на пазарните позиции на "Булсатком". Аз като изпълнителен директор на компанията работя с тях много тясно.

На какъв етап е програмата за възстановяването на "Булсатком" и къде искате да видите компанията?

Програмата е доста обширна - имаме шест основни посоки. Едната е развитието на бизнеса, другата е контролът върху разходите, имаме част около изчистването на някои неща покрай финансовото преструктуриране, част с оперативното подобряване на организационните структури, част за развитието на портфолиото ни със съдържание и накрая е тази част с потребителското изживяване. Седем месеца след като новото ръководство пое компанията, има напредък във всяка от тях. Първоначално нямаше яснота и прозрачност какви са стратегическите инициативи, кой ги притежава, какво ще се случи със служителите, ще се развива ли компанията. Смея да твърдя, че бързо постигнахме сериозни позитиви, като бяхме много отворени и открити, че сме тук да развиваме компанията и да си възстановим пазарните позиции. Служителите постепенно осъзнаха, че сме искрени. Защото без хората няма как да постигнем резултати.

Намалихме и изтичането на абонати, защото заварихме компания, която през 2019 г. беше загубила клиенти. Така че целта ни беше да не се повтори това и през 2020 г. Горд съм, че категорично спряхме това изтичане. Успяхме да задържим абонати благодарение на пускането на нови устройства. Пуснахме и нови HD канали, в момента излъчваме спортните български канали с най-добро качество на сателит чрез новите капацитети, които активирахме на Hellas Sat. Пуснахме и ново ексклузивно за българския пазар съдържание с турски сериали. Целта са ни и лоялните клиенти, а не само привличането на нови. Дадохме много ясен сигнал на целия пазар, че тежките времена са свършили и сме тук за дълго. Засили се и интересът към нашата интерактивна телевизия. Защото едно от най-смущаващите неща за мен, когато дойдох, беше защо нашата интерактивна телевизия не е най-големият хит на пазара. Заварих много добра платформа и беше шок защо абонатите й бяха само 77 хиляди. Увеличихме ги и броят им расте с добри темпове. Обновихме библиотеката, която е може би най-богатата на пазара в момента и е безплатна за абонатите. Също така multiscreen приложението ни е може би най-популярното на българския пазар - 200 000 абонати го ползват.

Какво е съотношението на сателитни спрямо IPTV клиенти?

Около 12.5% ни е IPTV телевизията, която нараства с много добри темпове.

Друга част от трансформацията беше активизирането на продажбите. Сега говорим за salesforce, а когато дойдох, говорихме за касиерки. Те вече продават успешно. Направихме подобрение и в кол-центъра.

Телекомите използват термина upselling, когато успяват да сключват по-скъпи планове с абонатите си. При вас получи ли се?

Да, успяхме да постигнем по-добра стойност на абонат. Възможностите за коригиране бяха достатъчно. Оказа се, че "Булсатком" години не е адресирал премиум сегментите. Успяхме да увеличим средния приход на абонат за DTH с около един лев за тези седем месеца.

Какъв ви е таргетът за абонати догодина?

От гледна точка на IPTV телевизия можем да гледаме само нагоре. Що се отнася до сателитната телевизия, сме в ситуация да пазим пазарната си позиция, като междувременно се стараем да дадем възможност на лоялните ни клиенти да мигрират към IPTV телевизия с повече канали и услуги, която може да комбинират с широколентов интернет, ако желаят. Могат да я ползват и с интернет от други доставчици. При сателитната целта ни е да овладеем бройката абонати, за да ги задържим при нас. Държим "Булсатком" да е първият избор на всеки желаещ да ползва сателитна телевизия, не вярваме в бройката на каналите, а в качеството. Технологията има бъдеще, но не с онзи пазарен дял отпреди години.

Имате ли планове за широколентовия интернет?

Фокус ни е да закачим домакинства към нашата мрежа там, където съществува. Все пак имаме достъп до 1 млн. домакинства в цялата страна. Целта ни е да го направим чрез интересни промоции с комбинирани услуги. Водещата ни услуга си остава телевизията.
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 4
    • + 6

    Цените на телекомуникационните услуги в България са едни от най-евтините в Европа,защото това е единствения пазар в нашата държава, на който има истинска конкуренция. Кабелните и сателитните оператори в България обаче също са и причината да имаме най-слабо развита безплатна ефирна цифрова телевизия в цяла Европа. Обратно на всички други държави, броят на безплатните канали на мултиплексите на НУРТС намалява, вместо да се увеличава, за да бъдат принудени хората да плащат за кабелна/сателитна телевизия. Bulsatcom като акционерна структура е абсолютна каша от години, и рано или късно тази компания ще бъде погълната от един от трите основни телекома в България. За съжаление БТК и А1 вече имат собствен бизнес със сателитна телевизия, което би намалило конкуренцията на пазара, което пък не е добре за крайния потребител.

    Нередност?
  • 3
    eky1596198486679698 avatar :-|
    Stanislav Georgiev
    • - 4
    • + 2

    Г-жо Кокошкина,

    Споделяте невярна информация. С каква цел, само Вие си знаете.

    Истината в Светът, подкрепен и движен от факти и реалност, че в почти всички Европейски държави има спад на разпространението чрез ефирен/неплатен мултиплекс. Например в Словакия делът на домакинствата, използващи мултиплекса са достъп до ТВ съдържание падна на под 8% за последните 5 години. Това принуди дори ефирни/неплатени канали като Маркиза да се оттеглят. Същото важи за Хърватска, където през последните 3 години също има оттеглени 2 канала. А в Сърбия мултиплексите останаха толкова празни и без интерес, че държавата се принуди да стартира платена телевизионна услуга върху капацитетите през все още държавния Телеком Сърбия.

    Не са много онези ТВ канали, които само чрез финансиране от държавни ТВ такси (в Австрия тя е €26 на месец на домакинство, в Германия €18, в Чехия €8 и т.н.) или реклама, да успяват да си позволят капацитет за разпространение, било то сателитен или мултиплекс, за да се разпространяват безплатно.

    Поздрави,
    Станислав Георгиев, Гл. Изпълнителен Директор, Булсатком
    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Нередност?
  • 4
    milenmihailov avatar :-|
    milenmihailov
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#3] от "Stanislav Georgiev":

    Гн Георгиев, представа си нямате колко клиента губите заради скапаните си и ненадежни сателитни и fusion приемници (устройства). Аз лично например, поисках не да ми сменят устройство (тъй като при замяна дават вече ремонтирано, използвано и често вече дефектно) а да закупя ново (на каквато и да е стойност), но няма такава възможност. Почти всичките ми социално познати, които бяха ваши лоялни абонати преминаха на други оператори поради тази причина и политика на обслужване. И не мога да ги обедя да се върнат за нищо на света. Единствената утеха е, че имате приложение за андроид телевизори макар и с не пълни възможности и качество.
    Иначе за бъдеще, помислете за вариянт при който абонатът да може да избира каналите които да гледа и съответно да плаща само избраните такива.

    Нередност?
  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#3] от "Stanislav Georgiev":

    Да бе Ганьо, споделяла съм "невярна информация" за да ти саботирам "златната" фирма. Гузен, негонен бяга! Смех :):):) В статията също пише, че губиш клиенти - или и това също е невярна информация от световната конспирация срещу теб? Очевидно си доста айляк за да драскаш коментари по форумите, вместо да използваш това време за по-продуктивни цели, така че хората да имат да кажат нещо добро за фирмата ти.

    Нередност?
  • 6
    dix1606124396693889 avatar :-|
    Bgmad Drivers
    • - 1
    • + 3

    Много хубава статия.
    Сигурно г-н Георгиев е платил да я публикуват.
    Сигурно него пък са го изпратили от А1
    да досъсипе Булсат.
    А кои са тези световно неизвестни Интеграл само те си знаят.
    Били инвеститори, но не е ясно с колко, с какво и дали.
    Статия с нулева информация, но според поръчката трябва да звучи като реклама.

    Нередност?
  • 7
    ivailoa1204 avatar :-|
    Ivaylo Abadzhiev
    • + 5

    Да изгубиш за 2-3 години 150 хил абоната си е рекорд.

    Нередност?
  • 8
    uol55696958 avatar :-|
    Петрова
    • + 1

    До коментар [#3] от "Stanislav Georgiev":
    Г-н Георгиев, преразгледайте работните си кадри по всички нива. Те или не желаят да продават услугите, които предоставя Булсатком, или ги мързи/или двете.Още на касата уведомяват, че ще отнеме месец за нов абонат, при който липсва окабеляване в блока/входа. Месец???...при положение, че най-големите ви конкуренти го изпълняват в рамките на 10 дни. За мое щастие се появиха ваши служители, които окабелиха избата на 4я ден от заявката. Но за мое нещастие 14 дни след окабеляването нито се появи ваш служител да пусне кабел до апартамента, нито се свърза с мен да ме уведоми, че има някакъв проблем или ще се забави активирането на услугата. За две седмици не се намери нито един ваш служител да прокара кабел от избата до апартамента!!! Аз, като клиент, потърсих ваш оператор и след 10ят опит успях да се свържа с тях и да ги попитам какво се случва 7 дни след окабеляването. Щели да ми се обадят в рамките на деня или следващия. Не се обадиха. Вместо вашите представители да печелят клиенти
    и да поддържат контакт с тях, клиентите ви трябва да ги преследват. Все още компаниите се движат от работна ръка, а ако тя е некачествена,няма чудо, което да ви спаси. Преосмислете вътрешната си политика за работните кадри. Явно не работи добре, щом кадрите ви нямат отношение към клиента или по-скоро имат и то е нехайство.

    Нередност?
  • 9
    ycl1609612685698790 avatar :-|
    Mag Martin

    Невъзможно е при проблем да се свържеш със служители на Булсатком, при какъвто и да е проблем. След многократни опити по телефона ( срещу 10 лева им слушаш музиката) платих на техници от конкурентна фирма, който за ден оправиха проблема.А вашите техници трети месец ......,,в дън гори Тилелейски."Още не са се появили!

    Нередност?
  • 10
    net1610131528699722 avatar :-|
    Даринка Македонска

    булсат си правят каквото си искат.Приемниците им не работят. Имали проблем със системата и работят. Писна ми вече от мошеницил.

    Нередност?
Нов коментар