Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 април)

България е на ново дъно по свободата на медиите; Започна кандидатстването за Golden Drum "Сайт на годината"; Оскарите продадоха изцяло рекламното си време и отчетоха най-нисък рейтинг и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

България е на ново дъно по свободата на медиите

България пада с едно място до 112-о в света в глобалния индекс за свобода на медиите на международната организация "Репортери без граници" (RSF). Страната остава на далечно последно място по този показател не само в целия Европейски съюз, но и в Европа - с изключение на Турция, която тази година се нарежда на 153-то място.

По свобода на медиите България остава в група със страни като Мозамбик, Гвинея, Боливия, Бразилия.

Последното място в Европа и влошаването на ситуацията в България не са изненада за никого. Ситуацията в страната за медиите остана същата от години, но с тенденция за влошаване, а пандемията и нажежените политически страсти от лятото единствено увеличиха натиска над все още непревзетите медии в страната.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Впечатлението за "една и съща телевизия" се засили след смяната на собствеността в двете частни медии

Във Facebook масово се споделят различни зрителски наблюдения - като това, че поясът в 8 часа в сутрешните предавания и на държавната БНТ, и на частните bTV и "Нова телевизия" е отдаден на абонаментен принцип на министри от правителството в оставка на ГЕРБ. Коментира се активно и постоянното присъствие в публицистичните предавания, което са оформили няколко близки до ГЕРБ анализатори на процесите в страната.

"Капитал" направи бърз и непретендиращ за пълна изчерпателност преглед на гостувалите политици в сутрешните програми и публицистичните предавания на трите големи телевизии в първите две седмици след изборите. И резултатът се оказа еднозначен.

Кой колко говори в трите най-гледани телевизии може да прочетете тук>>

Аманда Мориси: Kризата в комуникационния сектор се преодолява с бързина и гъвкавост

Миналата година една от най-големите комуникационни групи в света - Dentsu, обяви, че започва преструктуриране на бизнеса си. Международната група си постави за цел, от всички 160 агенционни бранда по света да останат общо шест, което да доведе до по-ефективна бизнес организация и улесняване на партньорството с клиентите. Първа стъпка в тази посока беше глобалното сливане на агенцията Vizeum в пърформънс агенцията iProspect.

Преструктурирането се осъществява под ръководството на новия глобален президент на iProspect Аманда Мориси, която миналата година стана част от групата. За това как ще работи новата агенция глобално и с какви предизвикателства се сблъска бизнесът през изминалата година "Капитал" разговаря с новия глобален президент на iProspect Аманда Мориси.

Цялото интервю може да прочетете тук>>

Започна кандидатстването за фестивалаGolden Drum

Агенции от 38 държави, включително България, могат да кандидатстват в международния рекламен конкурс Golden Drum. За първи път те могат да подават заявки с кампании, които са реализирали през последните две години - в периода 1 януари 2019 г. до 1 септември 2021 г. Това решение е в резултат на отменения миналата година конкурс заради пандемията от коронавирус. Сред нововъведенията в Golden Drum са и четирите нови категории, в които ще се оценява работата на агенциите. Това са Creative Business Excellence Drum, Craft Drum, One-Channel Drum и Omni-Channel Drum. Заявките ще се оценяват от общо 58 международни специалисти. Сред наградите в конкурса се прибавят още Bronze Drum Award и Best of Covid-19.

Крайният срок за подаване на ранни заявки на по-ниска цена е 13 август в сайта на конкурса. След това срокът ще бъде удължен до 1 септември. Месец по-късно ще бъдат обявени и кампаниите финалисти, а на 15 октомври ще се проведе церемонията по награждаването.

Започна кандидатстването за "Сайт на годината"

Собствениците и създателите на сайтове могат да кандидатстват в тазгодишното издание на конкурса "Сайт на годината", който цели да покаже някои от най-добрите проекти на уебдизайнери и програмисти. Ранната регистрация за конкурса е до 22 юни на сайта на инициативата, като тогава цената на една заявка е 100 лв. Кандидатури обаче ще се приемат до края на септември тази година, като цената им ще бъде 125 лв. Желаещите могат да участват в общо 11 категории.

За първи път заявките в основните категории ще бъдат оценявани от два различни състава жури - младежко и основно. Общо 15 млади специалисти ще оценяват заявките според предварително зададени критерии в областта на програмирането, маркетинга и дизайна. Награждаването на победителите ще се проведе на 4 октомври.

Дигитален бизнес

Джамел Агауа: Най-лесният начин да опазиш данните на потребителите е да не разполагаш с тях

Джамел Агауа е изпълнителен директор на Rakuten Viber от януари 2017 г. насам. През това време Viber се превърна в едно от най-масовите приложения за комуникация в света. Към 2020 г. над 1.1 млрд. уникални потребители по света ползват Viber, а в България то се ползва от 90% от всички смартфон потребители в страната. "Капитал" разговаря с Джамел Агауа за сигурността на данните на потребителите и съдържанието, което споделят, както и защо компанията избира България за свой европейски център.

Цялото интервю с изпълнителния директор на Rakuten Viber може да прочетете тук>>

Apple разширява рекламния си бизнес

Apple ще разшири своя рекламен бизнес като въвежда нови правила за поверителност на iPhone, които вероятно ще ударят рекламите, предлагани от нейните конкуренти. Производителят на iPhone вече продава реклами за своя App Store. Това е първият конкретен знак, че Apple планира да подобри собствения си рекламен бизнес, което може да разклати индустрията за цифрови реклами на стойност 350 млрд. долара, водена от Facebook и Google.

Предстоящата актуализация на софтуера на Apple - iOS 14.5, ще забрани на приложенията и рекламодателите да събират данни за потребители на iPhone без тяхното изрично съгласие. Очаква се повечето потребители да не желаят да бъдат проследявани, което ще нанесе сериозен удар върху начина, по който работи индустрията за мобилна реклама.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Медиен бизнес

Netflix с рязък спад на новите абонати

Платформата за стрийминг на филми Netflix е увеличила абонатите си само с 4 млн. през първото тримесечие на 2021 г. Резкият спад в интереса от нови потребители след ръста заради пандемията от миналата година се дължи на факта, че САЩ започнаха да разпускат мерките от последния локдаун.

В края на март клиентите на стрийминг гиганта в световен мащаб са били около 208 млн., заявиха от компанията при представянето на резултатите. Това число обаче не отговаря на очакванията на Netflix, които бяха за 210 млн. потребители. От платформата допълниха, че очакват увеличението на абонатите през второто тримесечие да бъде още по-слабо.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Оскарите продадоха изцяло рекламното си време и отчетоха най-нисък рейтинг

Най-очакваното събитие във филмовата индустрия - връчването на оскарите се излъчи по американската ABC. Дни преди наградите телевизията продаде изцяло рекламното си време. Сред рекламодателите бяха Starbucks, Airbnb, Grey Goose, Apartments.com и Accenture. Подобно на най-голямото спортно събитие в САЩ Superbowl сред рекламодателите тази година имаше компании, които за първи път купуват рекламно време. Това са брандове, чиито бизнеси просперират в резултат на пандемията от коронавирус и искат да бъдат по-близо до потребителите. Цената на 30 секунден рекламен спот по ABC тази година беше 2 млн. долара, пишат от AdAge. Това е значително по-малко в сравнение с минлата година, когато компаниите платиха между 2.4 и 2.6 млн. долара, за да се рекламират пред зрителите.

През последните години интересът към събитието намалява, а с него и зрителите. Тази година медиа агенциите отчетоха рекордно малко зрители - 9.5 млн. души. Това е повече от двойно по-малко в сравнение с миналата година, когато интересът се считаше за най-слаб при 23.6 млн. зрители или с 20% спад спрямо 2019 г. За сравнение първата церемония за връчване на оскарите през 1953 г. се е гледала от 34 млн. души.

Рекламен бизнес

Coca-Cola с нов дизайн на логото си

Гигантът в сегмента на безалкохолните напитки Coca-Cola представи нова визия на логото си. Фонът запазва червения си цвят, а напитките Coca-Cola Original Taste и Coca-Cola Без Захар ще се различават по цвета на шрифта, който съответно ще бъде бял и черен. Надписът "без захар" се мести под логото на бранда, а на етикета от компания добавят и обозначение "Рециклирай ме", за да подтикнат потребителите да рециклират пластмасовата опаковка. Промяната на дизайна съвпада с лансирането на нова рекламна кампания със заглавие "Най-добрата Coca-Cola досега?" с цел да потикне потребителите да опитат новият вкус на безалкохолната напитка без захар.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]