Плащай с кауза

Британската дигитална банка с български корени Novus World прави финансирането на каузи лесно като игра

Христиан Неделков от Novus (в средата) с екипа на Brightcap - Димитър Корсаков, Елина Халачева и Георги Митов (от ляво на дясно)
Христиан Неделков от Novus (в средата) с екипа на Brightcap - Димитър Корсаков, Елина Халачева и Георги Митов (от ляво на дясно)
Христиан Неделков от Novus (в средата) с екипа на Brightcap - Димитър Корсаков, Елина Халачева и Георги Митов (от ляво на дясно)    ©  Надежда Чипева
Христиан Неделков от Novus (в средата) с екипа на Brightcap - Димитър Корсаков, Елина Халачева и Георги Митов (от ляво на дясно)    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Британска дигитална банка с български корени прави финансирането на каузи лесно като игра.
  • Христиан Недялков e един от създателите на платформата Novus, която има амбицията да се развие до супер финансов ап.
  • Компанията вече затвори два рунда на финансиране, като в тях с 1 млн. паунда се включи и българският фонд Brightcap.

Глобализацията и индустриализацията вече повече от век оставят негативния си отпечатък върху климата, природата и обществата. Все повечето застрашени видове, изсичането на гори, замърсяването и изчерпването на ресурси и социалното неравенство доказано са резултат от ръста на населението и нарастващото потребление в целия свят.

В подобна среда вече все повече млади хора виждат смисъл и отговорност в своя живот чрез каузите, с които искат да променят или поне да опазят до известна степен света - било с използване на по-малко пластмаса, засаждане на дърво или осигуряване на храна на хора в неравностойно положение. Така се развива и така нареченото Conscious Consumerism - разумното потребление, при което обаче хората консумират продукти и услуги на компании, които са устойчиви, социални, екологично ангажирани. Често обаче покупката на техни продукти не дава яснота къде точно отиват част от парите ти. Да, знаеш, че брандът използва ток от ВЕИ или забранява детския труд. И толкова.

В същото време, ако искаш да спасиш застрашени костенурки и тяхната екосистема или да подкрепиш борбата с редки болести в Африка, ще се окаже не толкова непосилна, но трудна задача. Доскоро едни от начините за подкрепяне на каузи беше краудфъндинг финансирането, p2p инвестирането, директни инвестиции в някои зелени фондове, но там нещата се случват по-скоро кампанийно.

Подкрепата на кауза става ежедневие

Сега една млада дигитална банка с български корени се опитва да промени това и да направи финансирането на каузи по света толкова лесно, колкото и плащане на сметката с банкова карта в магазин. Най-просто - да ги обедини. Преди две години Христиан Недялков (наричан от всички Хрис) и четирима негови партньори - от Германия, Швейцария, Мексико и Индия, с опит в инвестиционното банкиране и финансиране на бизнеси решават да създадат платформа за банкиране и разплащане, чиято цел е да подкрепя определени каузи с част от таксите, начислявани при транзакциите. Така се ражда и идеята за дигиталната банка Novus World, която е с лиценз и регистрация във Великобритания.

Хрис и екипът му правят проучване и разбират, че има модели и платформи, които са насочени към подпомагане на определени каузи, но те са приложими в развиващите се държави, но не и в развитите. Това ги убеждава за нуждата от такъв продукт първо във Великобритания, а след това и в други държави. От изследването си разбират, че идеята за разумното потребление е нарастващ тренд и 7 от 10 млади хора искат да се асоциират с устойчиви брандове.

"Младите не гледат с добро око на традиционните финанси, но пък са запалени по финтех решенията - с техните добре изглеждащи апове, прозрачност и удобство", казва Христиан Недялков пред "Капитал". Така идва решението да комбинират финансовия аспект със социално отговорните каузи. Идеята им е Novus да се равие до суперприложение, в което може да направиш всичко, свързано с финансите, което да носи и положителен ефект върху природата, обществото и света. "Започнахме в края на 2020 г., 6 месеца работихме по създаване на бизнеса, тогава дойде и договорът с Visa", казва той. И признава, че има и други такива модели, но са по-назад като решения и често взимат и по-големи такси, за да финансират каузите, които са и доста по-ограничени.

Инженерите на компанията изработват изцяло своя платформа. "Успяхме да убедим хора да останат при нас, въпреки че можеха да работят за Google, но ни предпочетоха заради каузата и модела", казва Недялков. Компанията има два офиса - в София и Лондон. Тук в момента работят 10 души, като се надяват поне да ги удвоят, и в момента търсят служители. Заедно с лондонския офис и създателите на компанията екипът е над 30 души от над 15 националности.

Компанията вече затвори два рунда за финансиране, като единият включва и краудфъндинг. През март 2021 г. е първият рунд, в който се набират малко над 1.1 млн. паунда, вторият е за 2 млн. паунда, а от краудфъндинга се набират над 900 хил. паунда. Във втория получи финансиране и от българския венчър фонд Brightcap в размер на 1 млн. паунда, а в него се включиха още международни технологични инвеститори от Великобритания и Швейцария.

Да влязат първите 10 каузи

В основата на убеждението на Хрис и колегите му е, че когато едно малко нещо се прави милиарди пъти, то ще доведе до промяната и голямата разлика. А това може да стане чрез ежедневните плащания. След разработване на платформата компанията сключва договори с десет глобални неправителствени организации във Великобритания, които са специализирани в подкрепата на конкретни каузи, но са и с доказан ефект и полезност на дейността си. Когато се плаща с Novus, потребителят може да избира да подкрепи именно между десет от тези каузи (които тепърва ще растат) - осигуряване на чиста вода, декарбонизация, засаждане на дърво, спасяване на костенурки, доставка на книги, лечение, възстановяване на корали, споделена храна, доставка на дамски превръзки на хора в неравностойно положение и бежанци, осигуряване на слънчева енергия за хора в субсахарска Африка, защита от малария.

След като всеки избере своята кауза, при всяко плащане той може да види каква част е отишла за нея, а се трупат и точки, които може да дарява допълнително. Например, ако сте избрали каузата с костенурките, то с натрупване на парите по тях приложението ви дава колко от тях лично вие сте спасили. Novus отделя 40% от таксата по транзакцията за конкретната кауза. Тя се начислява на търговеца, а притежателят на карта на Novus не плаща нищо освен сметката си за покупката. Посоката е да се работи все повече към геймификация на платформата - с генерирането на точки ще се следи прогреса на каузата и потребителите, ще се създаде ранглиста на клиентите и даренията им. Това е и нещото, което привлича нови регистрации според Хрис. Геймификацията на платформата се оценява високо и от Brightcap.

Косъздателят от България

Математиката е кръвта на Христиан Недялков - учи няколко години в Софийската математическа гимназия, след което в Американския колеж. Редува и печели местни и международни състезания, като по думите те му помагат да открие света. Идва следване в London Business School. Опитът му преминава през инвестиционното банкиране и работа в хедж фонд, но решава, че иска да е по-близо до компаниите и техния бизнес. Така започва работа за фонд за дялово инвестиране в Швейцария, където 3 години финансира тех компании. Там идва и друга промяна - на разбирането му за природосъобразен и социално отговорен живот. Запалва се по идеята за Conscious Consumerism, а с климатичните промени, миграционните вълни и увеличаващото се социално неравенство все повече млади хора се насочват към тези идеи. Всичко това му помага и с идеите за Novus.

"Това, което ни хареса, е екипът и цялата история, която ни разказа Хрис. Освен това във фонда имаме и други проекти, които са близки до ESG темите. Не на последно място, виждаме, че в ежедневието се появяват все повече каузи, но за да ги подкрепиш, понякога трябва да излезеш от нормалния си ритъм в ежедневието, трябва да направиш нещо допълнително като усилие, за да помогнеш. А тук виждаме ултраопростен модел, имаш и контрол върху това, което се случва", казва Георги Митов, управляващ партньор във фонда. Недялков е бил в контакт с фонда още на ниво идея, като тогава получава и важни съвети и насоки за развитие.

Засега той не се наема с прогноза за обемите на плащанията през следващата година. "Надяваме се да са колкото може повече и да растат", казва той. В момента приложението има около 30 хил. предварителни регистрации, като интересът е голям и има списък с изчакващи. Каузите са избрани и на база проучване сред първите потребители. Основната цел на Novus са хората между 20 и 40 години, или милениумите и от поколението Z след тях, но, разбира се, и всички останали възрасти, които искат да харчат парите си с кауза. Целта е да достигнат около 100 хил. човека в следващите 12 месеца.

Скоро приложението на дигиталната банка ще е налично в App Store и Google Play. България също е на картата, като се очаква до около година да са възможни регистрациите и от нашата страна.

Самото приложение издава банкова карта Visa, засега работи с Apple Pay, извън плащанията с нея предлага бързи преводи в рамките на Великобритания и теглене от ATM без такси.

По пътя към суперприложението

От началото на годината Novus е сертифициран член и на B Corp - глобална организация с над 4000 хил. членове, която гарантира, че бизнесът им спазва най-високите стандарти на социална и правна отговорност, екология и прозрачност. "Процесът по приемането отне една година и всъщност много ни помогна, тъй като го използвахме като модел, който искаме да следваме", казва Недялков. Крайната цел на създателите на Novus e да го превърнат в супер ап, който предлага възможно най-много услуги с минимални усилия. Компанията има договори и с различни брандове - партньори от сферата на модата, козметика, храни, които имат устойчив модел и при пазаруване от тях освен финансиране на каузите потребителят на Novus получава и кешбек. Което дава възможност за създаване на неутрален лайфстайл на хората. Християн споделя, че планират да направят инвестиционен продукт, който позволява инвестиции в компании с положителен екологичен отпечатък, ESG. Както и определен вид кредитни продукти.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар