🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Репулс": Гейминг студио на третия етаж

След петгодишна разработка пловдивската компания пусна първата си видеоигра "Ирагон"

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Вдъхновен от японската анимация, Колорадо Старк инвестира в създаването на видеоигра в стила на японските анимета.
  • Освен софтуерна развойна дейност американският гражданин инвестира и в имотния сектор.
  • Екипът на "Репулс" вече има планове за нова игра, която да развива в бъдеще.

Независимо от първите асоциации, които човек може да си направи, Колорадо Старк няма връзка с филми и сериали като "Отмъстителите" или "Игра на тронове". Вече 15 години американският предприемач развива бизнес в България, след като решава, че Европа е по-добро място от САЩ за подобна дейност. Както и в родината му, Старк започва в сферата на недвижимите имоти, но после добавя и софтуерни разработки. И макар в момента да притежава общо осем български компании, една от най-интересните е пловдивското гейминг студио "Репулс", което наскоро пусна първата си по-голяма игра. Създадено през 2016 г., дружеството отчита малко над 1 млн. лв. приходи и 118 хил. лв. печалба за 2022 г., а заетите специалисти вече са 17.

От САЩ към Европа

Кариерата си Старк започва като инвестиционен брокер в компаниите Gilford Securities и Broadmark Capital в САЩ, където между 1993 и 1999 г. спомага стартъпи да намерят капитал. Три от най-големите му успехи от този период са Patterson Energy, Green Mountain Coffee Roasters и Universal Access, които се превръщат в еднорози - компании с пазарна капитализация над 1 млрд. долара. Заедно с това Старк започва да инвестира в недвижими имоти, а през 1999 г. с няколко приятели основава компания за разработка на софтуерни продукти в сферата на антивирусните решения - Enigma Software Group. Първоначално тя разполага с офиси в Ню Йорк, но след няколко години работа Старк решава, че е по-добре да изнесе всичко в Европа.

"Да живееш по това време в Ню Йорк с месечна заплата 10 хил. долара беше непосилно. Говорим за старши колеги, софтуерни разработчици, които получаваха такава заплата, но не можеха да си позволят добро качество на живот. Налагаше се да живеят в покрайнините в опасни квартали. Трудно може да се реинвестира и развива един малък бизнес и да има добавена стойност за хората, работещи в него, при такива условия", коментира Старк пред "Капитал".

Първоначално бизнесът се мести във Вилнюс, Литва, но финансовата криза през 2008 г. и последвалото вдигане на корпоративния данък до 20% в прибалтийската страна, както и повишаването на ежедневните разходи карат Старк да потърси ново място. Това се оказа България, където през 2013 г. той регистрира "Енигма софтуер груп България" като дъщерно на литовското дружество.

Старт в имотите

Интересът на Старк към България се появява още през 2005 г., когато той вижда възможност за инвестиция в недвижим имот. "Предстоеше присъединяването на страната към ЕС и си казах, че точно сега е моментът да се купи имот в България. Това за жалост не се оказа точно така. В крайна сметка обаче около 20 години по-късно всичко свърши добре", коментира той. Сградата, с която се сдобива през 2008 г., се намира на ул. "Хан Аспарух" 38, като за сделката той създава дружеството "38 Хан Аспарух". Това е и първата компания на американския гражданин в страната.

Една по-успешна и лесна имотна сделка се оказва намирането му на нов дом в Пловдив - къщата над Античния театър, която е известна от сериала "Клиника на третия етаж". "Ще трябва да разочаровам всички, но клиника никога не е имало и няма в тази сграда. Наясно съм, че е една много емблематична къща, и хората винаги са учудени, като разберат, че живея там", коментира Старк. Той признава, че не е имал желание да купи сградата, но това е станало по настояване на годеницата му. "Бях набелязал няколко по-добри имота, но тя настояваше за тази сграда и реших просто да пусна в пощата на собственика лист хартия с мой контакт и предложението ми. Той ми върна обаждане, но искаше много повече от това, което бях склонен да дам, и аз с радост му отказах. На следващия ден обаче той ми позвъни и се съгласи на първата ми оферта. Малко неочаквано стана тази сделка", допълва той.

Освен това Старк споделя, че е купил още един имот в Стария град, за който вече са били направени всички археологически изследвания и проучвания. "Все още не знам какво ще го правя, но когато реша, вече всичко е изчистено и само ще трябва да се организирам", допълва той.

И гейминг като на шега

Правенето на игри първоначално Старк приема изцяло като хоби, докато през 2016 г. не се захваща с първия си по-голям проект. "Попаднах в контакт с две дами от Япония и започнахме да развиваме една абсурдна и шантава история за елфи или нещо от този сорт. През цялото време работехме онлайн, без да се виждаме на живо. Всеки имаше ясно определена роля, като аз отговарях за програмирането, а двете дами си разделиха арт, озвучаване и другите художествени дейности. Пуснахме играта HeartBaked и направихме 40 хил. сваляния на този продукт. Честно, не знам дали съм получавал толкова любов от онлайн общността, колкото за тази игра, която направихме на шега", коментира основателят на "Репулс".

Успехите на заглавието го карат да навлезе по-сериозно в гейминг индустрията и да започне по-големи проекти. За целта Старк започва постепенно да създава екип от артисти и програмисти, а първите проекти включват игра за виртуална реалност, както и няколко мобилни приложения. Офисът на "Репулс" пък се намира само на една ръка от дома на Старк - в друга емблематична за района сграда, а именно бившата централа на Райфайзенбанк в район "Централен".

Игра за възрастни

Първият наистина голям проект на пловдивското студио "Репулс" е разработената от тях игра "Ирагон", която беше пусната в платформата Steam на 14 февруари тази година. Особеностите около нея са няколко. На първо място процесът по разработването й отнема много повече време от първоначално предвиденото. "Имахме една идея, но видяхме, че е твърде голяма. Затова я съкратихме със 70%. След това осъзнахме, че пак е много голяма, и я съкратихме с още 70%. Така достигнахме до сегашната история, която пак е много голяма. После пък решихме да разработим играта в първо, трето лице и за виртуална реалност, както и да има преход между тях", коментира Старк. Той също така споделя, че като резултат от желанието на екипа да създаде възможно най-много съдържание в крайна сметка играта се е превърнала в комбинация от игра и филм - с над час и половина кратки сцени в нея.

Втората особеност на "Ирагон" е, че е разработена изцяло за тесен кръг от потребители - нещо, което от самото начало Старк си поставя за цел. "Намираме си една група от хора и правим перфектната игра за тях", коментира той. Групата в случая са така наречените weeb - хора, които са запленени от японската култура и особено от японската анимация до степен на вманиачаване. Нещо, което самият Старк признава, че е.

Последната особеност на "Ирагон" е, че има много елементи на еротика. Това е все по-типично за големите видеоигри в последно време, но е една от основните точки и в заглавието на "Репулс".

Да създаваш нови светове

Макар че от пускането на "Ирагон" е минал едва месец, в "Репулс" вече имат план за следващо по-амбициозно заглавие. "Смятаме да направим предистория на сегашното заглавие. Играта ще е по-голяма и също така ще бъде в стила на "отворени светове". Сегашната е праволинейна и трябва да стигнеш от А до Б, но в следващата искаме играчът да има избор как точно да се развие историята пред него", коментира Старк.

Разработването на новата игра ще бъде постепенно. Това ще включва подготвяне на демо, което да бъде пуснато в интернет пространството, а след това да бъде надграждано с допълнителни функции. След като се потвърди достатъчно голям интерес към играта, ще започне сериозната работа по нея.

"В тази индустрия да си добър или отличен не е достатъчно. Трябва да накараш хората да искат да играят твоята игра, да искат да преобърнат всеки камък и да опознаят всяко кътче. Само когато си постигнал това, знаеш, че можеш да направиш една успешна игра", категоричен е Старк.

Q&A



Какво е предимството на това да се основе компания в България вместо в САЩ?

Качеството на живот тук е много по-добро и на много по-ниска цена. В Ню Йорк например си получаваш заплатата и извън нормалните данъци, които са около 40%, щатът също взима 10%, после самият град взима още около 3-7% и накрая на всеки изкаран долар получаваш само 47 цента. Извън това, тук хората с много по-малко пари имат къщи, имоти, могат да отглеждат деца и да организират големи събития като сватби и т.н.

Колко голям е един добър екип?

Според мен големият екип невинаги означава добър екип. Моят опит показва, че е много по-добре да работиш с по-малко хора - не повече от 20-25 души. След това започва да става много трудно да имаш компактен състав, а и взаимоотношенията между хората много повече се размиват. В момента екипът ни е от около 16 души и повечето от тях са били с "Репулс" от началото на компанията.

Каква част от екипа са артисти и каква - програмисти?

Противно на очакванията за едно студио, при нас по-големият брой хора са артисти - софтуерните инженери сме малцинството. Хубавото на нашия екип е, че всички са гъвкави и имат интерес да се учат да правят различни неща. Ако имаме нужда някой да работи със звуковите файлове или да изиграе сцената с костюма, всеки може да се захване с това и да го направи.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар