🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

SpaceX представи прототипа на марсианския си космически кораб

Илън Мъск се надява Spaceship да излети в космоса до половин година

Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 метра, която бе построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година
Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 метра, която бе построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година
Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 метра, която бе построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година    ©  Elon Musk
Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 метра, която бе построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година    ©  Elon Musk
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

SpaceX радикално промени концепцията за Starship преди около година, като изостави използването на карбонови сплави и премина към корпус от термоустойчива неръждаема стомана.

Технологичният милиардер Илън Мъск официално представи в неделя рано сутрин (българско време) първия прототип на космически кораб, наречен Spaceship, който до няколко години би трябвало да извърши първия пилотиран полет до Марс. Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 и диаметър 9 метра, която беше построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година. Преди него аерокосмическата фирма на Мъск сглоби и технологичен демонстратор, наречен Starhopper, с който изпробва двигателя на бъдещия космически кораб, издигайки апарата на 150 метра височина.

До 1-2 месеца първият прототип в реални размери трябва да извърши тестов полет на височина 20 км, последван от меко кацане на Земята, твърди основателят на космическата компания SpaceX. Според Мъск, ако всичко върви по план, фирмата се надява да извърши орбитален полет със Spaceship след само половин година. За да се случи това обаче, компанията трябва да конструира и новата гигантска ракета-носител за многократна употреба Super Heavy, която да изведе космическия кораб около Земята.

Първият прототип, наречен Mark 1, ще използва само три реактивни двигателя от типа Raptor, които работят с втечнен метан и кислород. Окончателната версия на Starship трябва да има шест подобни двигателя, като три от тях ще бъдат оптимизирани за използване в условията на междупланетен вакуум. Когато бъде завършен, космическият кораб би трябвало да може да превозва до 100 тона полезен товар и до 100 пасажери в пътническа секция с обем 1000 кубични метра.

За да извършва полети до Луната, Марс и евентуално други небесни тела, Starship обаче ще трябва да бъде презареждан в гориво в околоземна орбита. За целта ще бъде използвана специален вариант на апарата, който ще играе ролята на космическа цистерна.

Технологията за орбитално презареждане все още е в процес на изследване и разработка от страна на SpaceX и NASA. Според Мъск обаче процедурата се очертава да е далеч по-лесна от скачването на орбиталната капсула Dragon и Международната комическа станция - нещо, което частната космическа компания вече нееднократно е извършвала.

Преди всичко това да стане се случи на практика обаче, Spaceship успешно трябва да премине през първото реално изпитание – полет на височина 20 км. Той трябва да демонстрира нагледно, че космическият апарат, направен от заварени в полеви условия листове неръждаема стомана, е достатъчно здрав, за да не се разпадне под напора на аеродинамичното съпротивление на земната атмосфера. Мъск уточни, че прототипите от Mark 3 нагоре вече ще се правят не от няколко огънати стоманени секции, а от цели пръстени, които вече ще се заваряват вертикално само на едно място и това ще ги направи едновременно по-леки и по-устойчиви.

Също така SpaceX трябва да тестват в реални условия технологията по забавяне на скоростта при обратно навлизане в атмосферата и приземяването с двигателите Raptor. Защото, според Мъск, Spaceship ще каца по коренно различен начин в сравнение с по-ранните ракети Falcon 9 и орбиталните совалки на NASA. Космическият апарат ще забавя скоростта си по подобие на полет на скайдайвър, като едва във финалната фаза ще каца вертикално, използвайки тягата на своите двигатели.

Едва когато (и всъщност ако) SpaceX усвои новия метод на приземяване, може да очакваме реални полети на Spaceship в открития космос и около Земята. Това, според Мъск, вероятно ще се случи, едва когато прототипите Mark 4 и Mark 5 бъдат готови най-рано през пролетта на следващата година. Милиардерът твърди, че основното забавяне може да дойде заради скоростта, с която SpaceX е способна да произвежда космическите двигатели Raptor. В момента сглобяването на всеки от тях отмена 8 до 10 дни. Мъск се надява този производствен процес да бъде намален до 24 часа през първото тримесечие на следващата година.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов
    • - 3
    • + 1

    Този добре се забавбява.

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 1

    Ех, ако повече хора имаха такива забавления...

    Нередност?
  • 3
    tbs59625460 avatar :-?
    HTA Ltd.
    • + 1

    Мъск е велик, много велик човек. И показва на целия свят какво може да се постигне само от един човек, който никога не е спирал да мечтае...

    Нередност?
Нов коментар