🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Renault започва да предлага наемане на автомобили в града

Френският автомобилен производител създава отделна компания за тази дейност

Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители
Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители
Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители    ©  Reuters
Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители.
  • Mobilize предлага няколко типа превозни средства - от малки електрически автомобили за максимум двама пътници до по-големи автомобили за семейства.
  • През последните години градовете в цяла Европа прилагат нови мерки за ограничаване на употребата на автомобили.

Renault създава отделна компания за предлагане на мобилни услуги в градовете. Mobilize ще даде на клиентите възможността да използват автомобили под наем, без да се налага да ги купуват. Групата си е поставила за цел до 2030 г. приходите на Mobilize да са 20% от общите.

"Убедени сме, че мобилността ще се промени и все повече клиенти ще търсят временна употреба вместо собственост, особено в градовете", каза Клотилд Делбос, заместник главен изпълнителен директор на Renault и главен изпълнителен директор на Mobilize, пред Euractiv.

Делбос приписва промяната в предпочитанията на клиентите на новото отношение към използването на автомобили сред младите хора, по-високите цени за електрически и хибридни модели автомобили и мерките на местните власти в голяма част от света за ограничаване на използването на автомобили в градските центрове.

"Трябва да разберем нуждите на потребителите. Ако гласуват за кметове, които подкрепят решения за ограничаване на колите, това означава, че са съгласни с тях", добавя тя. "Мисля, че по-младото поколение не вижда автомобилите като символ на статут, както беше преди, особено в градовете. Във Франция средната възраст, на която получавате шофьорска книжка, сега е около 26. В миналото хората държаха да получат шофьорска книжка на 18."

Технологична компания, базирана на автомобили

Въпреки че Renault все още очаква семейства от предградията да купуват автомобили, компанията вижда Mobilize като допълнителна услуга, до голяма степен насочена към градските жители.

"В големите градове не можете да паркирате, имате затруднения с достъпа до центъра с някои автомобили - неелектрическите превозни средства ще бъдат забранени на някои места още през 2030 г. - и има все повече и повече задръствания. Париж е пример за градовете, които намаляват броя на лентите, които можете да използвате, защото искат повече място за велосипеди или за кафенета или ресторанти", казват още от ръководството на Renault по време на конференцията Global Mobility Call в Мадрид.

Според Делбос много жители на града се задоволяват да използват обществен транспорт или да ходят пеша и да карат колело за ежедневни пътувания, като оставят използването на автомобил за уикенда или за празниците. За да се приспособи към този нов модел на мобилност, компанията вижда възможност за промяна.

"Не искаме да продаваме автомобили, искаме да продаваме услуги за мобилност... Преди бяхме автомобилна компания, използваща технологии. Сега искаме да бъдем технологична компания, базирана на автомобили."

Mobilize предлага няколко типа превозни средства - от малки електрически автомобили за максимум двама пътници до по-големи автомобили за семейства.

"Автомобилите, които ще използваме за Mobilize, изобщо не са като тези, които бихме предоставили на хората, които искат да притежават кола", обясни Делбос. "Досега ни наричаха производител на автомобили, но в края на краищата какво предлагахме на клиентите? Начин да бъдат мобилни. Начин за достъп до работни места. Начин да имат свободата да отидат на почивка и да транспортират семейството си. Мисля, че все още имаме тази отговорност, но тъй като нуждите са се променили, ние трябва да променим себе си", каза тя.

По-малко коли навсякъде

Ходът на Renault не е изненадващ. През последните години градовете в цяла Европа прилагат нови мерки за ограничаване на употребата на автомобили в отговор на нарастващите опасения относно замърсяването на въздуха и шума. Граждански групи също призовават за повече пространство за отдих.

Пандемията ускори тази трансформация към улици без автомобили. В ирландския град Корк например 18 улици, които бяха използвани за хранене на открито по време на пандемията, ще останат пешеходни. Местни ресторантьори приветстваха този ход като спасителен за индустрията, пише Irish Times.

Брюксел по подобен начин даде приоритет на пешеходците и велосипедистите по време на разгара на пандемията, решение, което обяви, че ще запази, но и ще увеличи през следващите месеци. Градът вече е предприел стъпки, за да затрудни преминаването на автомобили през центъра, като планира да разпредели спестеното пространство за нови зелени площи и да разшири предлагането на обществен транспорт.

В Париж кметът Ан Идалго си постави за цел да превърне френската столица в един от най-големите градове за колоездене в света. Като част от това пространството, достъпно за автомобили, ще бъде драстично намалено, за да се побере планираната разширена велосипедна инфраструктура.