Маглена Константинова, или 50 години илюстрации

СБХ представя художничката, илюстрирала над 700 книги и учебници за деца и 100 филателни продукта на "Български пощи"

Маглена Константинова
Маглена Константинова
Маглена Константинова    ©  Маглена Константинова
Маглена Константинова    ©  Маглена Константинова
Темата накратко
  • Маглена Константинова представя първата си самостоятелна изложба след 50 години творчество.
  • Тя е илюстрирала и оформила над 700 книги и учебници за деца и 100 филателни продукта на "Български пощи".
  • Изложбата "50 години в рисувания свят на Маглена Константинова" с илюстрации и пощенски марки продължава до 12 април 2024 г. в галерията на СБХ - "Шипка" 6.

"Не съм мислила за изложби досега, поне не съм планирала... и защо, като моята работа е навсякъде, тя се вижда", казва илюстраторката Маглена Константинова. В една от залите на "Шипка" 6 попадаме в нейния рисуван свят по повод 50 години от началото на творческия ѝ път. В изложбата са показани илюстрации и графичен дизайн на учебници, книги, пощенски марки, също и няколко картини. Разглежда се бавно, макар залата да не е голяма. Към таблата с марки са прикачени филателни лупи, за да се видят фините детайли в изображението и дребният шрифт. Има и малък щанд, на който се продава каталог на Маглена Константинова и детски книжки на издателство "Захарий Стоянов", за което художничката работи от години.

Нарисувано с тънко перо

Маглена Константинова е родена в София и днес живее в центъра на града. Постъпва в Художествената академия, специалност "Графика и илюстрация", без да е завършила художествена гимназия, което е много рядко за времето. Успява да навакса с усърдие и много работа и дори изпреварва колегите си по успех. Неин професор е знаменитият график и илюстратор Петър Чуклев (р. 1936). Естествения стремеж към имитация професорът възпира с думите: "Ще рисуваш като себе си."

Така започва борбата за доказване на младата художничка. Първата изява и ключов момент за нейната кариера е дипломната ѝ работа. Илюстрира "Каменни легенди" на Херувим Рачев, с което печели симпатията и признанието на самия Любен Зидаров. С него се засичат за кратко в края на 70-те в издателство "Народна просвета". Но поради голямата им възрастова разлика познанството с големия илюстратор никога не прераства в приятелство. И сега изложбата ѝ за няколко дни съвпадна с неговата в същата галерия.

Художничката е убедена, че липсата на гимназиална подготовка по рисуване ѝ е помогнала да изгради много по-категорично своя стил. "Нейната рисунка разпознаваме лесно. Тя обича чистите цветове - ясни и звънки. А когато поведе линията по листа, знае, че децата харесват картинки, които могат да прочетат и да разглеждат в подробности. Всичко при Маглена е нарисувано с тънко перо и много нагледно. Така картинката не само е близка до детето, но тя и организира, насочва, развива неговата психическа енергия, учи го да наблюдава с внимание", пише доц. Ружа Маринска. Това, което никога не променя в начина си на работа, е, че всичко рисува на ръка. Не приема работата на компютър и дигитализацията в изкуството и най-вече в илюстрациите за деца.

Букварче другарче

Маглена Константинова е позната най-много с илюстрациите и оформлението на учебници за детските градини и учениците от 1-ви до 4-ти клас. Един от двата илюстрирани буквара, актуален и сега, претърпява няколко издания и по него се ограмотяват над 600 000 първокласници. Благодарение на работата ѝ като илюстратор на учебници сътресенията в книгоиздаването след 1989 г. не я засягат.

Имах късмет, казва, но споделя, че оттогава художниците биват пренебрегвани и техният труд - омаловажаван дори и от най-близките им хора. Смята, че децата я харесват и на това дължи успеха си като художник на детски илюстрации. Разбира светоусещането на детето и отговорността да създаде разбираем, добронамерен свят - и реален, и фантастичен, с безброй хуманизирани животни и растения, но и с измислени същества от приказния свят. В голямата дискусия, която се води през годините за характера на рисунката в книгата за деца, Маглена Константинова е категорична в своя възглед - тя не гледа на детската илюстрация като на експериментално поле за лично творчество. Тя мисли за децата и се обръща към тях, по думите на Ружа Маринска.

Леда и нейната илюстраторка

Маглена Константинова се среща като илюстратор с над 50 български и чужди автори на произведения за деца, между тях са Дора Габе, Елисавета Багряна, Валери Петров, Иван Гранитски, Павел Павлов, Ангел Каралийчев, Шандор Фодор, Любомир Пеевски и др.

Но една от тези срещи се оказва съдбовна. През 1995 г. издателство "Христо Ботев" подготвя книжка със стихове на Леда Милева. Директорът Иван Гранитски представя Маглена на писателката, жива легенда в детската литература и авторитетна личност в културния живот на страната. Става дума за илюстрирането на "Зайченцето бяло", този символ на детството, превърнат в най-популярната песничка от композитора Петър Ступел.

Споделената творческа работа с Леда Милева бързо преминава в приятелство. Заедно издават 35 книги със стихотворения, приказки и малки поеми, както и няколко пиеси за деца, биографии. Художничката говори с възхищение за аристократичността на приятелката си поетеса, за караниците и творческите находки, за споделените часове и чаши розе, за несъстоялия се 93-ти рожден ден на Леда и необлечената празнична рокля по модел на Маглена. През тези години "Зайченцето бяло" неколкократно претърпява трансформации под четката на художничката.

С времето и натрупания опит тя е започнала да усеща автора, "неговата душевност", и това променя подхода ѝ в илюстрирането. "Какво толкова му харесват на това "Зайченце бяло", пита веднъж поетесата. Маглена отговаря, че то е символ на крехката детска същност и беззащитност. "Леда знаеше какво се харесва на книжния пазар, разбираше границата между стойностното и пошлото и вярваше, че детето трябва да чете това, което вижда, и да вижда това, което чете", казва тя.

За големите, за класиците, древността и митовете

Едва през последните десетина години Маглена Константинова се отдава на "по-сериозни илюстрации" - така определя илюстрирането на художествена литература на няколко десетки български и чуждестранни автори. Сред тях са Христо Фотев, Асен Босев, Евтим Евтимов, Драгомир Шопов, Анжел Вагенщайн, Павел Павлов. Художничката е силно привлечена от историята от древни времена до нашето Средновековие. С "бащата на телевизионния театър" Павел Павлов, близък неин приятел, работят върху трилогия за Светослав Тертер. Повечето илюстрации са черно-бели, с ефекта на гравюри в синхрон с епохата. Романа "Окървавената палитра: Караваджо" го преживява лично. "Каквото виждаха нашите взори, пленявахме в слово и рисунък", така описва работния процес писателят.

Този интерес към миналото на света Маглена подхранва с много четене, с издирване на стари книги и преводи на класически автори - Платон, Херодот, с пътувания по места, които пазят предисторически тайни. Това знание тя изобразява в няколко картини, представени в изложбата - всеки детайл в изображението тя може да обясни, да разкаже, да разрови надълбоко. Има планове за бъдещ проект, но той също е забулен в тайни.

Запазена марка

Маглена Константинова е позната сред филателистите не само в България. Тя е проектирала 50 пощенски марки и още толкова други филателни продукти. През 1986 г. Японските пощи награждават марката "120 години жп линия Русе - Варна". Получава признанието на българските филателисти за най-красива пощенска марка на България и за 2009, и за 2010 г. Има Сребърен медал на Международната филателна изложба "Балканфила - Пловдив" (2009), както и публикации във филателни издания на Англия, Русия, Франция, Германия и други страни. През 2015 на филателния конкурс Nexofil, Испания, жури, съставено от 50 президенти на национални федерации и филателни академии от 37 страни от Америка и Европа, между които академични членове на престижната Европейска филателна академия и на Кралската академия по филателия, награждава филателното издание "Европа 2014 - народни музикални инструменти" с художник Маглена Константинова. То става едно от трите най-красиви пощенски марки на офсетов печат в света за 2014 г. В изложбата са показани всички наградени марки и последната ѝ, валидирана през 2023 - "Китайска Нова година - Година на Черния воден заек".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар