🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Регулаторът в САЩ наказа Ким Кардашиян заради скрита реклама на крипто токен

Риалити знаменитостта е глобена с 1.3 млн. долара, защото не е разкрила, че й е платено да хвали EthereumMax в Instagram

Риалити звездата Ким Кардашиян има голямо влияние в социалните мрежи със стотици милиони последователи.
Риалити звездата Ким Кардашиян има голямо влияние в социалните мрежи със стотици милиони последователи.
Риалити звездата Ким Кардашиян има голямо влияние в социалните мрежи със стотици милиони последователи.    ©  Shutterstock
Риалити звездата Ким Кардашиян има голямо влияние в социалните мрежи със стотици милиони последователи.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Нарушението на правилата на SEC е ставало в Instagram, където тя има над 200 млн. последователи
  • Звездата не е декларирала плащане от 250 хиляди долара за реклама на EthereumMax
  • Споразумението е важно, тъй като в момента се раследват и други подобни казуси в САЩ

Ким Кардашиян се е съгласила да плати 1.25 милиона долара глоба, за да уреди обвиненията на Комисията за ценни книжа и борси (SEC), че е нарушила правилата на САЩ, рекламирайки крипто токен, без да разкрива, че е получила плащане за неговата реклама.

SEC обяви, че на Кардашиян са платени 250 000 долара, за да публикува в своя акаунт в Instagram информация за EMAX токен - крипто актив, предлаган от EthereumMax. Кардашиян нито призна, нито отрече обвиненията на регулатора като част от споразумението. Отделно тя се съгласява да не рекламира никакви цифрови активи в продължение на три години. Споразумението е важно, защото може да промени изхода на много други вече водещи се дела, свързани с измами и злоупотреби с криптовалута, в някои от които са замесени известни личности и инфлуенсъри.

По-рано през годината финансовият регулатор на САЩ предупреди, че знаменитостите, рекламиращи криптовалути, които смята за ценни книжа, трябва да уточнят на инвеститорите дали им се плаща за подкрепата. През 2018 г. регулаторът глоби боксьора Флойд Мейуедър и музикалния продуцент DJ Khaled за това, че не са разкрили плащанията, които са получили за рекламиране на ICO на множество монети.

"Този случай е напомняне, че когато знаменитости или влиятелни личности одобряват инвестиционни възможности, включително ценни книжа на крипто активи, това не означава, че тези инвестиционни продукти са подходящи за инвеститорите", каза председателят на SEC Гари Генслер в изявление днес, цитирано от Bloomberg и FT. "Насърчаваме инвеститорите да обмислят потенциалните рискове и възможности на инвестицията в светлината на собствените си финансови цели."

През лятото на миналата година Кардашиян попита своите 225 милиона (към днешна дата са над 330 млн.) последователи в Instagram: "Имате ли крипто??? Това не е финансов съвет, а споделяне на това, което моите приятели току що ми казаха за Ethereum Max." Публикацията отдавна е изтрита, а рекламирания токен е закубил над 90% от стойността си от момента на рекламата. Според SEC през 2021 г. Кардашиян е включила "#AD" в долната част на публикацията. Въпреки това SEC каза, че инвеститорите не са били уведомени, че тя е била платена за рекламата.

Инвеститорите съдиха нея, бившата звезда от NBA Пол Пиърс и суперзвездата боксьор Флойд Мейуедър младши по-рано тази година заради техните промоции за EthereumMax, обвинявайки ги в изкуствено завишаване на стойността на актива. За Пиърс и Мейуедър няма все още решение или споразумение.

Главният регулатор на Уострийт отдавна твърди, че много виртуални токени са ценни книжа и са под негова юрисдикция. За да определи дали нещо е ценна книга, SEC прилага правен тест, който произтича от решение на Върховния съд от 1946 г. Съгласно тази рамка даден актив може да бъде под контрола на SEC, когато има инвеститори, които вкарват пари в него с намерението да спечелят от усилията на ръководството на организацията.

Рекламата беше разглеждана от финансовия регулатор на Обединеното кралство миналата година, като част от репресиите срещу одобренията на крипто от инфлуенсъри. Чарлз Рандел, тогавашен председател на Органа за финансово поведение, каза, че публикацията на Кардашиян в Instagram "може да е била финансовата реклама с най-голям обхват на аудиторията в историята".

Все още няма коментари
Нов коментар