🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Глобалният NFT пазар се възстановява с повече търговия и нови играчи

След лошата 2022 г. се появяват катализатори за растеж, а моделите стават по-умни и лесни за използване

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Криптозимата изтри огромна част от стойността на всички NFT в обращение, но сега нещата се променят.
  • Компании като McDonald's, Coca-Cola и други навлязоха в сектора, за който 2023 г. е от изключително значение.
  • Китай планира своя система за незаменими токени, с което реално разрешава търговията с тях.

През 2021 г. в разгара на криптоеуфорията пазарът на NFT летеше към небето - средната цена беше огромна, а вълни от нови колекции и токени наводняваха екосистемата. През януари 2022 г. общата стойност на сделките беше 17 млрд. долара, но до ноември същата година тя падна до едва 400 млн. долара, което представлява срив от над 95%. Спадът на пазара на криптовалута изтри огромна част от общата стойност на всички NFT в обращение. През последния месец обаче се наблюдава обръщане на тенденцията - секторът се съживява, пускат се нови колекции, все повече брандове създават собствени NFT, че дори и бившият президент на САЩ Доналд Тръмп, а в сегмента навлизат и инвестиционни фондове.

Сега онези, които не се притесниха от спадовете, гледат философски на случилото се, приемайки го за пречистващо събитие. И както написа профила си в Twitter Шива Раджараман, вицепрезидент на OpenSea, най-големият NFT пазар в света: "Публичността беше страхотна за бизнеса, но хората разбраха NFT по грешния начин - да направят бързи и лесни пари, което отклони вниманието от полезността на технологията."

Сривът в криптосектора обаче не спря глобални компании да наводняват пазара с NFT в опит да спечелят пари от утвърдената си марка, а може би и в опит да променят пространството за по-добро... Криптоборсата Binance например наскоро пусна колекция от NFT в сътрудничество с Кристиано Роналдо, а Warner Bros публикува NFT версия на The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Това, разбира се, е малка капка в океана от марки като Nike, Adidas, Puma, Dolce & Gabbana, Gucci, McDonald's, Coca-Cola, The NBA, The NFL и други, които вече използват NFT за брандовете си и продават за стотици милиони.

Катализатори за възстановяване

Тенденция е нагоре за целия месец декември и първата седмица на януари, като досега всяка седмица е била с поне 2 пъти повече обем на търговия, отколкото през ноември. Сега мнозина очакват да има страхотно първо тримесечие за NFT, тъй като има много катализатори за това.

Част от дългоочакваните проекти, които променят сектора, са разпространението на токени на новия пазар за NFT - Blur.io, Captainz минтна на 9GAG, новия проект на Yuga Labs, партито за една година от първата колекция на Аzuki, на което ще се раздават награди, но не на последно място китайска Нова година. Една от най-големите истории дни преди Нова година беше съобщението, че Dust Labs и тяхната основната колекция DeGods ще се преместят от Solana към Ethereum.

Друг катализатор е информация в China Daily, че Китай ще пусне свой собствен NFT пазар за "цифрови колекционерски предмети" през януари. Сега подкрепена от правителството платформа ще позволи на потребителите да търгуват с цифрови активи като авторски права на колекционерски предмети и права на собственост. До този момент продажбата на NFT в Китай беше забранена. Новата платформа ще работи на основен блокчейн, наречен China Cultural Protection Chain.

Блокчейнът, който захранва китайската платформа за търговия с цифрови активи, е описан като "единствената надеждна платформа за депозитни услуги за търгуеми цифрови активи" в Китай. Той ще предоставя услуги като регистрация на цифрови активи, потвърждение на права, депозиране, мониторинг и защита на авторските права за институции и отделни потребители. Платформата също така си партнира с Digital Collection Home, която е първата платформа за кредитна оценка и агрегиране на цифрова колекция в метавселената в Китай, разработена от Zhongrong Global Holdings Co. Това партньорство ще даде на потребителите на платформата достъп до данни, свързани с метавселената и цифровите колекции.

Стана ясно още, че инвестиционният гигант Fidelity, който управлява активи за над 4.5 трлн. долара, е подал заявки за три нови търговски марки през декември 2022, които покриват продукти и услуги, предлагани в Metaverse. Те включват услуги за препращане за инвестиционни съвети и финансово планиране в метавселената, инвестиране във виртуални недвижими имоти, криптотърговия и услуги за обмен.

Връщат ли се биковете в кошарата на NFT

Мнозина си задават този въпрос - връща ли се бичият пазар. Данните от IntoTheBlock и DuneAnalytics показват, че действително има увеличение на обема на търговия с NFT през последния месец, но растежът все още не е стабилен - графиката показва по-скоро зигзагообразен модел от върхове и спадове.

Дневният обем на търговия в началото на декември e 33 млн. долара, а в седмицата до 31 декември това число възлиза на 47 млн. долара, което е около 42% увеличение на обема на търговия за 30 дни в Ethereum и Solana. Въпреки това намаляването на мащаба и разглеждането на 7-дневната графика показва по-възходящо движение. Започвайки от 20 млн. долара на 25 декември, има повече от 100% увеличение на дневния обем през последните две седмици. Това обяснява подновената сила на пазара на NFT, но не означава непременно, че бичият пазар на NFT отново е в разгара си.

Според IntoTheBlock броят на новите адреси, които купуват NFT, намалява, което все пак се дължи и на по-високата база за сравнение. В сряда, 4 януари, само около 6000 нови адреса използват NFT, достигайки почти двегодишно дъно. Последният път когато това е било така, е през февруари 2021 г., когато незаменимите токени все още се опитваха да се наложат на криптопазара.

Все по-творчески екосистеми

Тъй като състоянието на криптопазара остава несигурно през следващата година, проектите се адаптират да работят по-умно, за да успеят. Това включва превръщането на холдърите им в жива реклама, лансирайки своите NFT притежания. Много успешни проекти използват лицензионни споразумения за интелектуална собственост (IP), за да създадат нови потоци от приходи за притежателите и да ускорят растежа на техните марки.

Yuga Labs, NFT стартиращата компания зад Bored Ape Yacht Club, предостави правата за IP на всичките си проекти, включително CryptoPunks и Meebits, на притежателите, позволявайки техните NFT герои да се използват за брандиране на камиони за храна, телевизионни предавания, музикални групи и т.н. Други проекти като Moonbirds и Goblintown са приели лиценза CC0, който по същество поставя използването на техните герои в обществено достояние дори за търговски цели.

Създателите на NFT също гледат отвъд изкуството и изграждат цели светове около своите герои. През 2023 г. Yuga Labs измества фокуса си към изграждането на The Otherside, геймифицирана инициатива за метавселена, която позволява на потребителите да превърнат своите NFT в герои, които могат да се играят.

Като се има предвид темпото, с което се движи пазарът на NFT, е почти сигурно, че през 2023 г. ще се появят нови тенденции. Възможностите за използване на NFT ще продължат да се разширяват и ще се създават нови инструменти за експериментиране и творческо сътрудничество - както 2021 г. беше свързана с реклама в сектора, а 2022 г. с преосмисляне какво е Web3 преди всичко.

Rippleиска парче от баницата

През ноември главният технологичен директор на Ripple Дейвид Шварц обяви началото на нов NFT стандарт в основната мрежа на XRP, който беше активиран чрез изменение, наречено XLS-20.

Пазарът onXRP NFT, който се основава на XRP Ledger, е отбелязал общ обем на продажбите над 7.3 млн. XRP, еквивалентни на около 2.45 млн. долара. Дейвид Шварц предположи, че използването на незаменими токени може да надхвърли сферата на дигиталното изкуство. NFT фондът на компанията на стойност 250 млн. долара наскоро подкрепи проекти, които използват NFT в областта на билетите, музиката и филмите. Освен това Шварц заяви, че внедряването на изменението XLS-20, което активира използването на NFT в основната мрежа на XRP, ще улесни свързването на външни проекти с технологията на Ripple и ще се възползва от ниски такси и стабилна мрежа.

Reddit NFT аватари

Като работеща и огромна по големина общност Reddit покани NFT в своята платформа. Незаменимите токени (NFT) на Reddit, наречени "колекционерски аватари", придобиха популярност след пускането им през лятото на 2021 г. Тези NFT са минтвани на Polygon, а огромната част от първоначалната дистрибуция е безплатна. Засега са минтнати над 7 млн. Reddit NFT, с повече от 5.3 млн. уникални притежатели. Успехът на стартирането на NFT на Reddit се счита за значително постижение за приемането на Polygon и NFT индустрията като цяло.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    meteowrite avatar :-P
    meteowrite
    • + 2

    NFT - модерни покемони и порастнали деца дето набиват пари в тях.

    Нередност?
  • 2
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred
    • - 3
    • + 3

    Пълни глупости

    NFT се ползва само за пране на пари защото с прозрачните блокчейн е трудно и лесно доказуемо кога си купил крипто и какъв профит си направил при продажбата

    За това е създаден NFT защото никой не може да ти оспори ако си купил една картинка за 10 долара и си я продал за 10 милиона :))

    Нередност?
Нов коментар