🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ремонтите в София са поскъпнали заради грешни сметки

Общината е увеличила стойността на няколко обществени поръчки с общо 16 млн. лв след установени технически разминавания

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как се случва така, че ремонтът на две улици в район "Илинден" поскъпва двойно? Защо цената на реконструкцията на бул. "Първа българска армия" скача от 3 млн. лв. през 2018 г. на близо 10 млн. лв. без ДДС през 2020 г.? От гражданската организация "Спаси София" обявиха, че ремонтите само на четири улици в капиталовите програми на общината са поскъпнали с общо 16.5 млн. лв. в рамките на една година.

Причината се оказват грешни сметки на кметството, заради които се налага повторно пускане на обществени поръчки, вече с по-висока прогнозна сума. Това поставя под въпрос експертността на хората в администрацията, чиято работа е да изчислят какви ще са и колко ще струват използваните материали и техника. От четирите примера се забелязва, че пропуските в документите са най-вече в частите за ВиК и електромрежа. Другият проблем е, че при спирането на стари и обявяването на нови процедури така или иначе дългоочаквани ремонтите се бавят с още години, защото при пускането на нова поръчка отново трябва да се извърви същия административен път.

От Столичната община обясниха за "Капитал" на какво се дължи разминаването между залаганите в капиталовата програма суми за ремонта на четирите улици, посочени от "Спаси София". Ето какви са причините:

1. Ремонт на ул. "Кукуш" и ул. "Йосиф Щросмайер" в район "Илинден"

Прогнозната стойност, обявена в обществената поръчка през 2019 г., е 4.6 млн. лв. Година по-късно, при започването на нова процедура, тя се увеличава до 7.2 млн. лв. От общината отбелязват, че в ремонта влиза и осигуряване на носимоспособност на настилките, съоръженията и отводняването, както и възстановяване на ВиК мрежите. Първоначално е преценено, че кандидатите трябва да посочат сами ВиК материалите и диаметъра им.

В резултат на това те са подали двойно по-високи оферти от обявената прогнозна стойност. Чак тогава кметството решава да изработи инвестиционен проект, в който да остойности конкретните строително-монтажни работи на пътни габарити и всички ВиК дейности и обявява процедурата наново. В момента предстои да бъде избран изпълнител между общо 12-те кандидата, които се явиха.

  • Кога ще е готово: Ако ремонтът започне тази година, по план ще продължи до 2022 г. По поръчката не е осигурено финансиране, но в проекта за бюджет за 2021 г. са отделени 1 млн. лв.

2. Ремонт на бул. "Първа българска армия" в район "Сердика"

Когато през 2018 г. е обявена за първи път поръчката, предвидените средства са 3 млн. лв. без ДДС. Впоследствие настъпват "съществени изменения в проектната документация, които водят до несъответствия в особено големи размери". Те засягат предимно електро и "ВиК" частта, като само за една от позициите в електронната част се налага добавянето на допълнителни 16 км. тръбна мрежа. "Съществени са и непредвидените количества в част "ВиК", казват от общината.

След прекратяването на процедурата е възложено на общинското "Софинвест" да извърши проверка и да остойности количествените сметки към проекта. Тогава то излиза с тройно по-висока стойност - 9.9 млн. лв., каквато е прогнозната за изпълнението на поръчката.

В момента е в ход процедурата за избор на изпълнител, като предстои отваряне на ценовите предложения на деветимата участници.

  • Кога ще е готово: Преасфалтирането на булеварда се обещава от 2018 г., но после кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че той фигурира в програмата за 2020 г. Тогава всъщност беше пусната обществената поръчка, като средствата за най-много 180 дни. В проектобюджета за 2021 г. са заложени 2 млн. лв. за започването му.

3. Реконструкция на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" и транспортния тунел при НДК

"Цената вече е 16 млн. лв., като само година по-рано Столична община го оценяваше на

12 млн. - с една трета по-малко. "През 2018 г. пък, когато кметът Фандъкова ликвидира трамвай 6 до Лозенец, цената на този ремонт беше едва 7 млн. лв.", написаха в свое прессъобщение от гражданската организация "Спаси София".

От общината обаче уточняват, че преди три години в поръчката не е бил включен ремонта на тунела и затова не може да се направи съпоставка. Иначе причината за поскъпването се крие в лошото състояние и носимоспособността на съществуващата покривна плоча на тунела в участъка, където предстои да бъда изграден новия релсов път, както и на влошаващото се състояние на хидроизолацията. В момента е възложено обследване, за да се установят точните дейности, които ще трябва да се извършат.

"Очакванията на експертите са, че обследването ще покаже нужда от допълнителни дейности по носещата конструкция и хидроизолацията на съоръжението", казват от общината. След като получи резултатите от обследването и получи преработения идеен проект, общината ще обяви нова обществена поръчка.

  • Кога ще е готово зависи от това кога ще стартира процедурата. Възможно е това да се случи тази година, след като по предложение на кмета Йорданка Фандъкова е заложила 2.16 млн. лв. в проекта за бюджет за 2021 г

4. Ремонт на ул. "Николай Коперник" и ул. "Атанас Узунов" в район "Слатина"

Когато през 2018 г. общината обявява процедурата за основен ремонт на ул. "Николай Коперник", тя предвижда, че това ще струва около 2.8 млн. лв. с ДДС. Друга обаче е преценката на четиримата кандидати, които са предложили цени между 4.38 и 4.64 млн.

В крайна сметка, без да спира процедурата заради разминавания с прогнозната стойност, общината решава да сключи договор със строителната "Щрабаг", която е предложила цена от 4.4 млн. лв. Тъй като е нямало как средствата да се осигурят наведнъж, общината е заложила етапност на изпълнение и въвеждане на експлоатация по различно време.

  • Кога ще е готово: През 2020 г. беше извършен ремонт на първия етап, обхващащ ул. "Николай Коперник" от бул. "Цариградско шосе" до бул. "Шипченски проход". Предстои изпълнението на останалите два етапа: от бул. "Шипченски проход " до ул. "Гео Милев" и т ул. "Манастирска" до ул. "Калиманци". В проекта за бюджет за 2021 г. са предвидени 1.7 млн. лв., с които евентуално да бъде извършен ремонта на втория етап.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 4

    Е не ни стигаха ремонтите на ремонта на ремонта, ами сега и "ремонт" на сметките!
    #ОСТАВКА

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 3

    Само калинките оцеляват при ГЕРБ, затова и ремонтите на ремонтите нямат край.

    Нередност?
Нов коментар