Напред към третия мандат

Двете най-малки парламентарни групи може да се окажат ключ към разплитане на възела с правителството

Ако в рамките на 48-я парламент се състави кабинет, все по-вероятно е той да бъде с третия мандат
Ако в рамките на 48-я парламент се състави кабинет, все по-вероятно е той да бъде с третия мандат
Ако в рамките на 48-я парламент се състави кабинет, все по-вероятно е той да бъде с третия мандат    ©  Георги Кожухаров
Ако в рамките на 48-я парламент се състави кабинет, все по-вероятно е той да бъде с третия мандат    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В популярната игра на карти "3-5-8" най-облагодетелствана е позицията на последния - онзи, който трябва да направи едва три ръце. Той зависи от първия и втория, но поради ниските очаквания към него противниците му често се оказват в ситуация да диктува следващите раздавания.

Близка до това е ситуацията в България две седмици след изборите, които произведоха разпокъсан парламент и патови варианти за конфигурации, които минират възможността за съставяне на правителство. Стеклите се обстоятелства могат да поставят двете най-малки парламентарни групи в позицията окончателно да разрешат този въпрос.

Първата политическа сила ГЕРБ удовлетвори желанието на Бойко Борисов за "негова, морална победа", но пък остава все така неприемлива за коалиция за останалите формации с изключение на ДПС, които още в изборната нощ направиха заявка, че биха участвали във властта. Още преди сформираната от ГЕРБ "контактна група" да изпрати покани до партиите, "Продължаваме промяната", "Демократична България" и БСП отказаха.

Клинчът на двете големи формации

Предварителните пазарлъци на Борисов за "експертно правителство", от което политиците да се дръпнат назад, също бяха отклонени от ПП, ДБ и БСП. Така засега съществува теоретична възможност 48-ият парламент да излъчи кабинет с мандата на ГЕРБ, но това няма да е желаната от Борисов легитимация с "евроатлантическа коалиция", а някакъв вид експертно правителство или на малцинството, което да разчита на неудобни за имиджа на ГЕРБ партии.

Коалицията на промяната от предишния състав на парламента също не може да се повтори, защото ПП, ДБ и БСП имат 98 депутати. Втората политическа сила ПП към този момент не казва какво ще стори с мандата, който трябва да ѝ връчи президентът, в случай че ГЕРБ не успяват да съставят кабинет. Всички публични изяви на представители на "Продължаваме промяната" отклоняват въпроса и твърдят, че ако се стигне до такъв вариант, ще "свикат органите на партията и ще решат".

По неофициална информация на "Капитал" в ПП все още няма решение какво ще правят с мандата, ако стигне до тях, но засега обмислят предложения, които биха затруднили реакцията на ГЕРБ. "Най-вероятно ще става дума за високи социални разходи и много засилена социална политика", твърдят запознати. Друг вариант бил да се предложи състав само от представители на ПП.

Така, ако Бойко Борисов не реши почти на инат да подкрепи кабинет на промяната (само за да го свали по-късно), и вторият мандат за съставяне на правителство изглежда обречен. Така разрешаването на ситуацията стига логично до третия мандат, който според конституцията президентът сам решава на кого да връчи, без да е обвързан с големината на парламентарната група.

Изглежда, че и в президентството смятат, че ако изобщо има шанс за съставяне на правителство в този парламент, то той е с третия мандат. Поне това се разбра от думите на проф. Александър Маринов, председател на Стратегическия съвет към президента. В сряда пред "Нова телевизия" той изрази съмнение дали партиите наистина искат да се сформира редовно управление, или става дума за преструвки. Това е и първата официална реакция от екипа на държавния глава по следизборната ситуация.

Малките партии

"Не бива да отписваме категорично първия и втория мандат. Когато първите два мандата официално бъдат приключени неуспешно, тогава ще разсъждаваме за третия. Що се отнася до това дали е резонно той да отиде в ръцете на най-малката парламентарно представена партия "Български възход" - това е една от една от възможностите", каза Маринов.

В сходни ситуации досега президентът Румен Радев винаги е връчвал третия мандат на БСП. Обичайно това е бил изборът му по ред причини: издигането му за държавен глава, а после и естествената близост в посланията на Радев и левицата. След разрива с Корнелия Нинова, който в последните месеци ескалира публично, обаче става вероятна възможността този път изборът му да е различен.

Източници на "Капитал" от президентството твърдят, че Радев няма да даде мандата нито на антизападната "Възраждане", нито на Движението за права и свободи. Затова пред него остават три варианта: да постъпи както винаги и да връчи мандата на БСП или да избере някоя от двете най-малки формации в парламента: "Демократична България" и "Български възход" на Стефан Янев.

Удобният Янев

Янев беше два пъти премиер в служебен кабинет на Румен Радев миналата година и е приеман за негов близък още от общите им години в армията. Той дори остана като министър на отбраната в редовния кабинет на "Продължаваме промяната" (преди отношенията между ПП и президента да се обтегнат). Впоследствие Стефан Янев беше освободен заради публичните му проруски позиции в началото на войната в Украйна, а по-късно обяви собствения си политически проект. Според представители в БСП "Български възход" е политически инженеринг на Радев, от президентството отричат подобно нещо и дори неофициално говорят за "скарване" и "вражда, равносилна на тази с Нинова", между държавния глава и бившия му премиер.

Затова и спекулациите на тема "третият мандат при Янев" са в двата полюса.

"От момента, когато Стефан Янев тръгна по своя собствен път, той е политически лидер, който има същите правомощия, макар и на най-малката политическа сила. Тя единствена не поставя никакви червени линии и казва, че всичко е възможно", коментира Александър Маринов. С което подхрани тезата, че в ситуация, в която партиите на промяната не желаят да колаборират с лагера на статуквото, общото кратно може да бъде най-малкият парламентарен играч, който вече е декларирал, че е готов на всякакви варианти.

Има ли вариант с ДБ

И макар да звучи логически оправдан, подобен ход може да се окаже доста рисков заради антилибералните и фактически проруски позиции, които "Български възход" защитава от сформирането си.

Затова не може да се изключи и сценарият, в който Румен Радев да предостави възможността за сглобяване на правителство на "Демократична България". Подобна стъпка би била неочаквана най-вече заради различните им геополитически позиции. Президентът произнася думите "война" и "Русия" в изключително крайни случаи и отказа да подкрепи предложението за интегриране на Украйна в НАТО. ДБ пък е политическата сила, която най-категорично настоява за ясна позиция на България в подкрепа на Украйна, включително и военна.

Рационалната страна на подобен ход е, че може да ангажира повече партии в парламента (без ДПС и "Възраждане") да влязат в преговори. "Продължаваме промяната" и БСП не могат да откажат разговори с ДБ заради партньорските си отношения в правителството "Петков" и декларираните сходни позиции срещу корупцията и модела на ГЕРБ.

Стефан Янев вече е казал, че би разговарял с всички, а Бойко Борисов неведнъж е изтъквал, че "чувства ДБ като най-близки". Тоест, ако ГЕРБ не подкрепят ПП и могат да обяснят това с противоборството си, то политически много по-трудно ще аргументират защо не подкрепят кабинет с мандата на ДБ.

В такава ситуация "Демократична България" има шанс да постави ултиматум за постигане на широк кръг от антикорупционни мерки и най-вече да постави въпроса (с ясни гаранции) за приемане на изменения на конституцията. ПП са техен естествен съюзник в тази област, БСП са декларирали подкрепа за това, а ГЕРБ в кампанията се обявиха отново "за" реформа на съдебната система.

Проблемът е, че партията на Борисов веднъж е правила подобен ход, след което бламира промените заедно с ДПС, а общо в трите мандата на ГЕРБ проблемите в съдебната система се задълбочиха. Отделно е въпросът с наивността на предположението, че лидерът на ГЕРБ би подкрепил стъпки за качествена смяна на главния прокурор, която да се обърне срещу самия него.

И все пак БСП

Разбира се, възможно е Радев да не рискува и да връчи третият мандат както обикновено на БСП, независимо от конфликта си с Корнелия Нинова.

Този ход би бил по-скоро дежурен и без реална цел да доведе до съставяне на кабинет. Заради позицията си по войната в Украйна (БСП още не е дала оценка за незаконните референдуми в четири окупирани области) левицата става все по-неприемлив вариант за "Демократична България". Липсата на позиция би смутила и "Продължаваме промяната". Нинова твърдо е заявила, че няма да преговаря за коалиция с ГЕРБ, и така възможностите й остават ограничени.

Ако президентът връчи мандата именно на левицата, това ще подскаже, че той дава знак по-скоро за нови избори, което ще удължи и управлението на служебното му правителство.

Политическият инженеринг

Засега действията на Радев подсказват, че той би работил за съставяне на редовен кабинет. Вместо да свика парламента бързо, този път той остави повече време за разговори между формациите. Друг е въпросът, че ако се вярва на неофициалната информация от партиите, преговори не се водят.

"Румен Радев се придържа към конституционните си правомощия, няма да събира партиите и да играе политическо лего", каза Александър Маринов на въпрос дали президентът ще посредничи за създаването на правителство.

Опитът с кабинета "Петков" обаче говори, че Радев почти със сигурност ще опитва да влияе и на следващото правителство. Преди седмица Борисов индиректно му обеща пай от властта с мандата на ГЕРБ, говорейки на няколко пъти за качествата на вицепремиера по еврофондовете Пеканов. От своя страна Радев (чрез служебния кабинет) направи поредица ключови назначения на хора от ГЕРБ. От тези ходове се вижда, че сложната ситуация за съставяне на правителство всъщност е удобна за договорки и политинженеринг.

Опитът сочи, че от тях се раждат правителства тип "Беров" и "Орешарски". Дали към тези ще се добави и нова фамилия ще стане ясно следващия месец.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fpd1488699386518396 avatar :-|
    Ivan Mitev
    • - 1

    Употребяваният неправилен основен метод за държавна финансова политика е водеща причина за сегашната инфлация.
    Правителството взима заеми за да плаща щети от своята грешна финансова политика. Поради държавната грешка – правителството има сегашните дългове.

    Защо е необходим този парадокс?: С мълчаливо поведение за употреба на неправилен основен метод за държавна финансова политика правителството причинява сегашната инфлация, ала публично предлага някакви подходи за компенсиране на щети от своето лошо поведение.
    Защо правителството не прекратява своята, за всеки съдбовна държавна финансова грешка?

    Възможна е полезна промяна. С подобрен основен метод за държавна финансова политика е с прекратена сегашната инфлация.

    Нередност?
Нов коментар