🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Опасната игра на България за Шенген

Макар Шенген и Механизмът за сътрудничество и проверка да не са пряко свързани, има реална опасност последният да остане препъникамък за движението без паспорти в ЕС за България

България изпадна отново в позицията да се аргументира защо не може да се пребори с корупцията.
България изпадна отново в позицията да се аргументира защо не може да се пребори с корупцията.
България изпадна отново в позицията да се аргументира защо не може да се пребори с корупцията.    ©  © Shutterstock
България изпадна отново в позицията да се аргументира защо не може да се пребори с корупцията.    ©  © Shutterstock
Темата накратко
  • Механизмът за сътрудничество и проверка неформално е приключил за България през 2019 г., но беше използван като мотив от Нидерландия да спре влизането ни в Шенген
  • Европейската комисия може официално сама да прекрати мониторинга, но страхувайки се от политическата реакция, ще предложи гласуване в Съвета
  • Ако до гласуването (очаквано през юни), България не е убедила партньорите си, че спазва върховенството на правото и се бори ефективно с корупцията, може допълнително да усложни пътя си за Шенгенското пространство

Няколко месеца след неуспешния опит за присъединяване към Шенген, България влиза в опасна игра, за да успее да прескочи ветото на Нидерландия. Според информацията, събрана от "Капитал", страната ще се бори за одобрение от другите държави членки, с което да затвори официално механизма за мониторинг, въведен с влизането в съюза пред 2007 г. Неформално, механизмът е приключил за България през 2019 г., но беше използван като мотив от Нидерландия да спре влизането ни в Шенген. Сега, при изпълнението на нужните реформи, ЕК ще препоръча официалното сваляне на мониторинга да стане с гласуване в Съвета. Засега се очаква това да се случи през юни.

Това обаче заплашва да вкара София в ситуация, подобна на тази с Шенген. ЕК може вече препоръча свалянето на мониторинга, но ако една или две държави - например Нидерландия гласуват против, страната няма да може да излезе от механизма, който по същество отдавна вече не функционира и не носи особени ползи нито за едната, нито за другата страна.

В същото време подобно стечение на обстоятелствата може и да е официалният начин, по който Румъния да се "освободи" от България по пътя към Шенген, защото ако се съди по битката за влизане в края на миналата година, Букурещ вече е убедила останалите, че е постигнала устойчив напредък в правораздаването и борбата с корупцията и мониторингът може да бъде свален за нея, което ще е още по-унизително за България. Ако дотогава парламентът не е прокарал реформите от Плана за възстановяване, които засягат съдебната власт и борбата с корупцията, София ще остане официално изолирана в ЕС.

Защо сега и защо отново МСП

В отговори до "Капитал", Европейската комисия потвърждава: "последният доклад от октомври 2019 г. заключава, че България е постигнала достатъчен напредък в изпълнението на ангажиментите си към момента на присъединяването си към ЕС и че всички показатели могат да бъдат задоволително затворени."

Комисията уточнява, че наблюдава ситуацията в страната чрез годишния доклад за върховенството на закона, поредният от който се очаква към средата на годината. "България е изразила желание да приеме предложението на Комисията за контакти след доклада за Върховенството на закона и препоръките му и за завършване на реформите по Плана. Изпълнение на ангажиментите на България и Румъния и продължаването на положителния темп на реформи ще гарантират, че постигнатият напредък е устойчив и необратим." Това ще позволи механизмът за мониторинг и двете да бъде успешно затворен, казват от комисията за "Капитал".

За окончателното решение в близките месеци, казва Комисията, ще потърси мнението на Съвета, както и на Европейския парламент.

Принципно, решение на Комисията за отпадане на мониторинга още в края на миналата година бе достатъчно за официалното му приключване (тъй като тя го е започнала, тя може да го отмени). Още повече, изпълнителния орган разполага с ограничен ресурс, който подготвя и заместващия инструмент на Европейския съюз- годишните доклади за върховенството на закона.

Въпреки това, комисията усеща настроенията в държавите членки. И преди ново поставяне на темата за Шенген в Съвета, нещо за което България и Румъния, подкрепени от европейските институции продължават да се борят, въпросът за официалния край на мониторинговите доклади ще се наложи да бъде гласуван от държавите членки, коментират източници на "Капитал".

Има риск Румъния да се "освободи" от нас

На въпрос дали Нидерландия наистина подкрепя Румъния за присъединяването и за Шенген или това е само фасада, в интервю за румънска телевизия евродепутатът Зигфрид Мурешан заяви миналата седмица, че нидерландското правителство е "било справедливо".

"Миналата година Нидерландия ни каза от какво се нуждае по отношение на оценките на Европейската комисия. Имаше 2 мисии на място, които направиха оценка на външната граница на Румъния и констатираха, че страната спазва всички технически стандарти, добре защитава външната граница. Нидерландското правителство също ни предупреди, че трябва да издигнем МСП като политически аргумент, а положителният доклад им позволи да да кажат "да" на присъединяването на Румъния към Шенгенското пространство (...), но за момента нямат мандат да гласуват в полза на присъединяването на България", допълни той.

В капана на собствените си грешки

Така вместо да оползотвори добрата воля на Комисията и на стечението на обстоятелствата, които облагодетелстват разширението на Шенген, България изпадна отново в позицията да се аргументира защо не може да се пребори с корупцията.

Служебният кабинет вече е получил нотификация от комисията вследствие на констатации в минали доклади за върховенството на закона и трябваше да извърши серия от реформи чрез Плана си за възстановяване, за да избегне негативните последици. Липсата на парламент и липсата на напредък определено не играе позитивна роля.

Според източник от правителството, запознат със ситуацията, два закона ще бъдат ключови - за промените в НПК за статута на главния прокурор и антикорупционният закон. Ако мониторингът бъде свален през юни, през октомври София ще може да постави темата за Шенген, заедно с Румъния. Освен ако последната вече не е окончателно разделена от България.

В доклад на Civil LIberties Union for Europe от 21 февруари за върховенството на правото в ЕС, България отново бе критикувана за заради правосъдната система, SLAPP делата срещу журналисти и назначенията в ключови институции и агенции. "Новите проекти за промени в Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт имат потенциал да подобрят съдебната система, ако бъдат приети. Ключовият законодателен акт обаче се сблъска със силна опозиция от страна на защитниците на статуквото и не постигна значителен напредък. Не бяха разгледани нито функционирането на Инспектората към Висшия съдебен съвет, нито проблемният състав на Висшия съдебен съвет.", пише в доклада.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ros341009797 avatar :-|
    ros341009797
    • - 1
    • + 2

    Никой не казва защо всъщност ни спират.
    Ако ни приемат в Шенген част от наркотиците пристигащи в най-големите депа за наркоразпределение Нидерландия и Белгия ще заминат за. Констанца и част за България.
    Наркориците са огромен бизнес за сторици милиарди и всяка държава иска част пт парите.

    Нередност?
  • 2
    mvx33545439 avatar :-|
    mvx33545439

    Никой не казва защо точно ни спират. България е избрала път за излизане от ЕС и НАТО и интеграция с руZката федерация. Това е ясно на партньорите от ЕС и тези отвъд атлантика, и страната ще бъде брутално изритана за назидание от съюза, без споразумение. "Патриотите" ще се погрижат да премахнат борда и да превърнат лева в тоалетна хартия, за да можем да приемем другата тоалетна хартия - рублата. Унищожаването на 80% стокооборот с ЕС ще превърне икономиката в руини. Стандарта на живот ще е под този на страните от третия свят, а населението ще намалее с 3 милиона души за 5 години.

    Нередност?
  • 3
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев

    Ми да се обесим още сега?

    Нередност?
Нов коментар