🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седем стъпки към по-чист въздух в Пловдив

След години бездействие общината изведнъж трябва да постигне резултати бързо

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След години бездействие общината изведнъж трябва да постигне резултати бързо.
  • Програмата за подмяна на отоплителните уреди е добро начало.
  • Това е предизвикателство, но и огромен шанс за Пловдив да реши дългосрочни проблеми.

Може ли за една година да свършиш нещо, което си отлагал 17? Община Пловдив ще трябва да отговори на този въпрос в следващите 12 месеца, след като съдът реши, че местната власт във втория по големина град в България ще трябва да изчисти въздуха в този срок.

Задачата не е особено лесна. "Капитал" разговаря както с независими експерти, така и с представители на местната власт. Всички те са единодушни, че дори да положи максимални усилия, общината няма да успее да изпълни съдебното решение. От една страна, това се дължи на специфичните климатични и топографски особености на Пловдив, които допринасят за задържането и натрупването на фини прахови частици в градския въздух. От друга страна обаче, бездействието по много от ключовите мерки досега е обрекло на провал бързите решения.

Дори и частичен успех обаче би бил постижение за Пловдив. Първо, защото би означавал ангажираност и реални действия на местната власт по една от болезнените теми за града и послание към останалите градове. Второ, защото това е най-добрият възможен PR за един град, който се намира в битка за хора не само в България, но и в Европа. И трето, защото тези действия, подкрепени от поведението на самите граждани и бизнеса, могат да мултиплицират ефекта и да решат други, дългосрочни проблеми.

Дори без никакви съществени действия от администрацията и при бурния ръст на индустрия и строителство, нивата на фини прахови частици през 2020 г. например са почти двойно по-ниски от тези през 2011 г. Според Боян Рашев, експерт по управление на околната среда и управляващ партньор в denkstatt, причината за това е, че стандартът на живот се е покачил и някои хора са преминали към отопление на газ или към топлофикации.

Базирано на разговорите ни с експерти, общинари и примери отвън, ето няколко ключови неща, които Пловдив може и трябва да направи, за да се възползва от този шанс.

1. Пунктове за измерване на замърсяването

Първата стъпка за изчистването на въздуха е точното и постоянно измерване на замърсяването. За да се справиш с някакъв проблем, все пак е добре да знаеш точно какъв е. В Пловдив функционират три автоматични измервателни станции (АИС), което покрива европейските изисквания. Те обаче са недостатъчни за отчитане на замърсяването във всички квартали на града. В центъра например станция няма.

Платформата Airbg, която се основава на стотици хора, "осиновили" сензори и подаващи данни от всякакви точки на страната, предоставя подобна информация. Сензорите на платформата обаче не са толкова прецизни, колкото автоматичните измервателните станции. Наскоро Столичната община се сдоби с нова система за измерване качеството на въздуха - проекта Airthings, финансиран по програма "Балкани - Средиземно море" 2014 - 2020. С половин милион лева бяха купени и поставени 22 сензора, които най-накрая трябваше да дадат ясна картина за качеството на въздуха в столицата.

PR-ът на пловдивската община Елена Янева каза, че подобни планове се обсъждат и там. Засега обаче няма информация, че дирекция "Екология" разработва конкретно предложение.

2. Подмяна на уредите за отопление:

Без никакво съмнение основният проблем в града е битовото отопление на дърва и въглища. Според данните на самата община то допринася най-много за замърсяването на въздуха с фини прахови частици (над 70%).

Общината вече е предприела стъпки за разрешаването на този проблем. През 2019 г. стартира проект за безвъзмездна подмяна на отоплителни уреди, които се захранват на въглища и дърва, с екологични алтернативи. Проектът е на стойност 13.8 милиона лева и цели да подмени отоплителните уреди на 3500 домакинства на два етапа. Първият етап е проучвателен и включва информационна кампания, която да насърчи повече пловдивчани да кандидатстват. Вторият етап ще продължи до края на 2023 г. и включва същинския процес по подмяна на уредите.

По информация на Елена Янева първият етап е приключил на 31 май и документацията по него е изпратена на ОПОС за коментари и поправки. Очаква се подмяната на отоплителните уреди да започне в началото на следващата година. Общината предлага няколко варианта: печки на пелети, газови конвкетори и котли, климатици. За домакинства, разположени по топлофикационната или газопреносната мрежа, се предлага поемането на разноските по присъединяване и поставянето на радиатори. Къщите, които подменят уредите си, все още ще могат да се възползват и от енергийни помощи.

Изчисленията на общината сочат, че подмяната на уредите на дърва и въглища на 3500 домакинства би довела до спестяване на близо 80 тона, или 8 милиарда микрограма фини прахови частици годишно. Според еколога Рашид Рашид обаче, дори такъв голям спад няма да доведе до навлизане в нормите, тъй като климатичните особености на Пловдив създават предпоставки за дългосрочно натрупване на фини прахови частици във въздуха.

3. Реорганизация на трафика

Вторият най-голям източник на фини прахови частици в Пловдив е транспортният сектор. Ограничаването на емисиите от него би могло да се постигне чрез два основни типа мерки. Първият са мерки, които окуражават гражданите да използват екологични алтернативи (пешеходство, колоездене, градски транспорт, електромобили). Вторият тип мерки ограничават възможността на гражданите да използват замърсяващи превозни средства.

През 2012 г. консултантската фирма Mott MacDonald изготви Генерален план за организация на движението в Пловдив по поръчка на общината. Докладът обобщава, че основният проблем в транспортната система на града е провеждането на транзитното движение през централните градски части, в които въздухът е най-замърсен.

Всеки, който е минавал през Пловдив или живее там, знае, че в годините от 2012 г. насам трафикът е повишил интензитета си. Транзитът все още не е изведен от центъра заради липсата на цялостен пръстен от трасета, които минават извън него.

Пловдив се опитва да направи това сега - до 2023 г. През 2020 г. общината обяви обществена поръчка за изграждането на Югоизточния обход на града, който ще е дълъг 4.8 км. Търгът обаче беше прекратен заради нито една годна оферта. През май тази година общината обяви и друг мащабен инфраструктурен проект, целящ затварянето на вътрешния ринг. За целта първоначално беше предвиден заем от 100 млн. лв., който впоследствие падна до 40.

4. Велоалеи и общинска система за велосипеди под наем

Пловдив е един от първенците в България със своите 52 км велоалеи, които са част от проекта за интегриран градски транспорт. Не само дължината, а фактът, че са свързани през различни части на града и центъра, ги прави истински ползваеми за разлика от тези в София.

В момента се обсъжда и предложение от частни компании за внедряване на споделена система за наем на електрически велосипеди със зарядни станции. "Стараем се да мотивираме ползването на електрически тротинетки", коментира зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов пред "Капитал". По негова оценка градът може да поеме велобум, защото инфраструктурата е с голям размер и с добро изпълнение.

За общински велосипеди под наем в Пловдив се говори още от 2016 г., когато тогавашният зам. кмет по спорт и младежки дейности Георги Титюков обяви, че общината смята да закупи 600 велосипеда. Това така и не се случи и Бургас остава единственият град с такава система.

"Нашите консултанти постоянно препоръчват на гражданите да използват колела и ще продължим да ги насърчаваме", коментира Чонов.

5. Добър, бърз и модерен обществен транспорт

За да има адекватни алтернативи на колите, Пловдив трябва да развива обществения транспорт и да направи много по-добра свързаност и мрежа. Това е проблем, защото градският транспорт в града е изцяло частен (дори контактната мрежа на тролеите). Това лишава общината от възможност да прилага пряк контрол над подбора на превозни средства - наскоро имаше скандал с автобуси, които са с ЕВРО 3 и 4 вместо изискваните ЕВРО 6. Частните дружества пък нямат достъп до финансирането по оперативни програми, което би дало на общината възможност да закупи нискоемисионни превозни средства.

Пловдив така и не може да реши как да се справи с тази ситуация. Градът дори не участва в битката за пари от Плана за възстановяване с нито един проект за градската си среда. По информация, която Елена Янева предостави за "Капитал", през 2020 г. е започнала подготовката на проект за създаване на общинско дружество за модерен екологичен градски транспорт. Целта е след 2-3 години общинското дружество да поеме две нови градски линии, а впоследствие да обслужва и други линии. Общината е вече е направила анализ за ползите и рисковете при създаването на общински превозвач.

Според Добромира Костова, общински съветник от "Демократична България", идеята за общинско дружество е била дискутирана в заседания на общинския съвет и мнозинството от съветници са против нея. Според Костова това се дължи на силни лобистки интереси сред колегите ѝ.

6. Привличане на хората

Основната задача, която общината има обаче, за да се случат всички по-горни, е убеждаването на хората, че са жизнено необходими. И то не на "хората" като някаква аморфна група, а на отделните групи хора, засегнати от всяка от мерките.

Например Националната програма за подобряване качеството на въздуха казва, че 6248 души в Пловдив се отопляват на дърва, а 10 959 души използват въглища. От тези 17 хил. към момента в общината са постъпили едва 1500 декларации за участие (и одобрени 846). Това означава, че общината не е успяла да стигне до повечето от тези хора и да ги убеди защо програмата е важна, нужна и ще им помогне.

Добромира Костова, която е графичен дизайнер и общински съветник от "Демократична България" в Пловдив, отдава това на слабата информационна кампания. Тя е изпълнена в изключително кратък срок. Общината сключи договор с изпълнителя чак на 12 април тази година, а информационната кампания е част от първия етап. Следователно цялата кампания, както и анализът по нея са протекли в срок от месец и половина.

Това е стар проблем на българските местни власти - те не са добри в комуникацията с граждани и не успяват да работят добре със заинтересовани групи. Според Александър Христов, изпълнителен директор на PR агенцията "Параграф 42", е важно да се говори в позитивен, а не назидателен тон, който е дотегнал на хората. "Този тип комуникация трябва колкото е възможно по-малко да идва от официални източници - местна или централна власт. Би било чудесно и доста по-работещо да се мобилизират локални лидери на мнение или малки граждански сдружения, които в своите си общности да говорят за ползата от промяната. Ако щете, таксиджии, фризьори, активисти в малки фейсбук групи, примери на домакинства, които да бъдат изкарани напред."

Бидейки лидер в доста други отношения, Пловдив би трябвало да започне да променя и това.

7. Работа с околните общини

Друга слаба точка. Местните власти тук работят изключително трудно с партньорите си от други общини. За проблеми като въздуха това е ключово - въздушните потоци не познават граници. А за Пловдив е от особена важност - общината обхваща само града без агломерацията около него, която е отделена в други две общини. Те са предимно селски и там проблеми като отоплението на твърдо гориво са особено видими. Без работа с тях и съвместни дейности този проблем няма как да бъде изчистен.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • + 1

    Явни за мен да няколко неща:
    1. Авторът не е от Пловдив. Ако беше щеше да знае, че едната измервателна станция я преместиха от кръстовището на Чифте баня (центъра) в едно паркче до Евмолпия ( края на центъра). Това бе нескопосан опит да се реши проблема с отчитаните високи нива на замърсяване.
    2. Проблема с отоплението не е от вчера. Примерно поради липса на капацитет по социализма Топлофикация Пловдив не бе покрила голяма част от центъра и не само. Хората се отопляваха на нафта и калорифери. Днес включването на цели блокове би станало много по-трудно.
    3. Ако ми подменят печката на твърдо гориво с такава на пелети - как ще си ги плащам, като са 2,5 ПЪТИ по-скъпи ? Не че тези горящи боклуци са кандидатствали по програма, но все пак - мислете !!
    4. Категорично не съм съгласен с идеята, че отоплението е основния замърсител - На 90% от дизеловите автомобили са им премахнати катализаторите. Става още при автотърговците. После се заваряват разни керамични пластини за да лъжат при преглед.
    5. Пловдив има специфичната особеност да има много улици на паваж . Това не е задължително нещо лошо ,но колко често се мият за да не се вдига прах.
    6. Поради липса на средства липсва цялостна визия за развитието на транспортната инфраструктура за да се изнесе движението от центъра или да се ускори. Нужно е построяване на второ ниво на бул. Руски (там няма да има светофари) и изграждане на мост на Централни гробища -така би се свързал моста на Адата с жк. Тракия - оттам ще се изнесе значителна част от трафика от Цар Борис III. Липсва концепция за изграждане на жп. пръстен включващ - Централна гара, гарата на Тракия и тази на Филипово.

    Нередност?
  • 2
    bfc23648472 avatar :-|
    bfc23648472
    • - 1
    • + 2

    С половинчати мерки нема да се реши проблемът с мръсния въздух, нито пък само с такива на общинско ниво. В големите градове поне, отопление с твърдо гориво е несъвместимо с чистия въздух и требва да се изкорени напълно. Независимо дали е на пелети, цепеници, въглища, с котли за централно отопление и пр. Новите печки могат само да намалят проблема, но не и да го решат, така че защо да се насърчава използването им с подмяна на старите?
    Нека се сложи изискване за задължителен филтър в комина, ако искаш да се грееш на твърдо гориво, и всеки да си го плаща сам. Това ще откаже повечето желаещи. Оттам насетне, помощи за домакинствата за друг тип отопление. Да се спрат напълно тези за дърва и да се превърнат в такива за газ, парно, ток, термопомпи и т.н.

    Вторият основен проблем са старите дизелови автомобили и такива без катализатори. Поетапно ги спираш от движение и забраняваш вноса им, увеличаваш данъка им. До степен след време хората и сами да се отказват от тях. Паралелно да се субсидира покупката на нов автомобил. Без електрически, разбира се, те се търсят само от по-заможни клиенти и ще е нелепо бедният работник с данъците си да плаща за капризите на средната или богата класа.

    Всекакви други мерки са хубави като допълнение, но без основните нема да променят нищо. Редовно миене на улиците, затревяване и залесяване, забрана на т.нар. био ТЕЦ-ове в и около градовете и т.н.

    Нередност?
Нов коментар