🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Общественият транспорт в Пазарджик става на практика частен

"Хебърбус" на Михаил Тиков придобива 70% от акциите на тролейбусното дружество, с което вече контролира всички транспортни опции в града

Пазарджик е напът да се раздели със своя тролейбусен транспорт така, както преди години направи и Пловдив и да превърне "Хебърбус" на Михаил Тиков в монополист в града
Пазарджик е напът да се раздели със своя тролейбусен транспорт така, както преди години направи и Пловдив и да превърне "Хебърбус" на Михаил Тиков в монополист в града
Пазарджик е напът да се раздели със своя тролейбусен транспорт така, както преди години направи и Пловдив и да превърне "Хебърбус" на Михаил Тиков в монополист в града    ©  Анелия Николова
Пазарджик е напът да се раздели със своя тролейбусен транспорт така, както преди години направи и Пловдив и да превърне "Хебърбус" на Михаил Тиков в монополист в града    ©  Анелия Николова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • В проведения търг за 20% от акциите се включи очаквано само дружеството, което вече притежаваше 50%
  • "Хебърбус" изпълнява и автобусните превози в града и е на път да се превърне в монополист в обществения транспорт
  • Общината се раздели със своите активи малко преди да се отворят европрограмите, по които може да се финансира модернизацията им

Последната общинска част от градския транспорт на Пазарджик - тролейбусната мрежа, става частна. На 21-ви юли бе проведен търг за 20% от общо 50-те процента, които общината притежава в дружеството "Тролейбусен транспорт-Пазарджик".

Без изненада в търга имаше само един участник и той беше другият акционер - "Хебърбус" на Михаил Тиков, собственик на веригата болници "Булфарма". Тиков е голям играч в областта, който чрез различни свои фирми печели немалко търгове и изпълнява редица обществени поръчки в града. Но в случая по-важното е, че "Хебърбус" вече притежава монопола в обществения транспорт на града, като оперира всички автобусни линии. Така компанията на практика става монополист в транспорта в Пазарджик.

Причините само "Хебърбус" да подаде оферта са няколко. От една страна, едва ли има друга фирма, която би се съгласила да купи такъв малък пакет акции на дружество в толкова лошо финансово състояние, като няма да може да влияе върху решенията, а "Хебърбус" по този начин получава мажоритарен пакет. От друга страна, размерът на депозита се равнява на 90% от цялата цена или малко над 550 хил.лв., което вероятно е възпрепятствало някои фирми да вземат участие.

Няколко дни след това, на сесията на общински съвет от 29-ти юли извънредно беше одобрен победителят и кметът беше упълномощен да сключи договор. Гласуването завърши с 25 гласа "за" и 7 "против". Срещу предложението гласуваха от БСП, които се противопоставиха още при даването на ход на процедурата в края на февруари.

"Ние не подкрепяме безразборни продажби на общинско имущество, особено когато е в ущърб на обществения интерес и без сериозни мотиви. Имаме притеснения за съществуването на екологично чистия тролейбусен транспорт и за апортираните общински имоти. Пазарджик има печален опит с това да остане без действаща автогара, която попадна в частни ръце и беше продадена от собственика", коментира Велина Георгиева от групата на общинските съветници.

Предстои в срок до 30 дни от датата на решението общината да прехвърли акциите на "Хебърбус", но за момента промяната не е заявена за вписване в Търговския регистър.

Търгът за тролеите

Началната тръжна цена за общият брой предложени акции - 955 748, беше малко над 620 хил. лв. или 0,65 ст. на акция - "на цената на половин билетче за тролейбус", както отбеляза Велина Георгиева.

Ниската цена се дължи преимуществено на лошото финансово състояние на дружеството. Според отчета за 2021 г. дружеството е с по-ниски нетни приходи от дейността в сравнение с 2020 г. и е на загуба от 240 хил. лв. Основната разлика се дължи на повишените разходи за материали и особено за външни услуги, които са се покачили тройно. Интересното е, че поне част от тези разходи са за свързани с "Хебърбус" фирми - има над 15 сделки, за което са разходвани 60 хил .лв. за реклама, настаняване, наеми и транспортни услуги. С фирма на Тиков е свързана и друга сделка - през 2016 г. имот от 2,5 дка, собственост на общинското дружество, е прехвърлен на "Изток Плаза". Към този момент "Хебърбус" вече е бил притежател на 50% от акциите.

Капиталът на тролейбусното дружество е оценен на 3 млн. лв., като отчетите в Търговския регистър показват ясна тенденция към ежегодно намаляване на стойността на дълготрайните активи.

За момента по думите на Велина Георгиева не е известно "Хебърбус" да имат намерения да правят някакви инвестиции в подобряване качеството на услугата.

Като Пловдив, не като Плевен

Решението на Пазарджик е още по-странно, предвид че тепърва се отварят европейските програми, по които градове като него могат да кандидатстват, за да подобрят транспорта си и да закупят електрически превозни средства. Това ще е много по-сложно, ако дружеството е частно, а не общинско.

Нека вземем за сравнение Плевен, с който лесно може да се направи съпоставка предвид факта, че с Пазарджик се близки по население. Плевен е третият град, в който преди години се въвежда тролейбусния транспорт след София и Пловдив, а там дори и днес тролейната мрежа е добре развита и тролеите са предпочитано средство за придвижване. Превеса на тролеите пред автобусите в града се потвърждава и от отчетите на общинското дружество "Тролейбусен транспорт", което за последните няколко години е с печалба между 1-1.5 млн. лв., като според ГФО за 2021 г. тя е 1.34 млн. лв.

В приключилия програмен период Плевен, наред с няколко други града (Варна, Стара Загора, Бургас) успя изцяло да поднови своя парк като се сдоби със 70 нови тролейбуса - по програми с европейски финансиране на приблизителна стойност 50 млн. лв.

На обратния полюс е Пловдив, който съумя да затрие изцяло своя тролейбусен транспорт именно чрез приватизацията му, а по-късно и с влизане в несъстоятелност на дружеството. По настоящем не само целия тролеен транспорт, но дори контактната мрежа в града е частна собственост и въпреки, че не се ползва, с нея нищо не може да се направи.

С тролей или автобус, все с "Хебърбус"

Досега Михаил Тиков чрез "Хебърбус" (с предишно име "Транспорт инвестмънт") притежаваше само половината от акциите на тролейбусното дружеството. Неговата фирма придобива тази част от тролейния бизнес в града след като в края на първия си мандат през 2011 г. сегашния кмет Тодор Попов предлага увеличаване на капитала на "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" с 50%, като всички акции са записани именно от фирмата на Тиков.

Сега след новия търг е възможно общината изцяло да изгуби контрол върху вземаните решения. Въпреки че общината все още притежава 30% от акциите на дружеството, което ѝ позволява да блокира решенията на другия акционер, промяната в съотношението лесно може да се направи - отново чрез продажба на акции или увеличаване на капитала, като и за двете е нужно решение на Общинския съвет, където Тодор Попов има своето мнозинство.

Това доказват примерите за подобно публично-частно партньорство в Пловдив - от градския транспорт през Стария град до парк "Отдих и култура".

"Увеличаването на дяла на частното лице в дружеството създава предпоставки за монопол на градския транспорт в Пазарджик - тролейбусен и автобусен, като се явява сам конкурент със себе си", категорична е Велина Георгиева.

По този начин "Хебърбус" ще се превърне в единствената фирма, предлагаща публичен транспорт в града. Фирмата оперира и по всички 14 автобусни линии в града, като последователно през 2015 г. и 2020 г. печели обществени поръчки, с които си осигурява извършването на тази услуга за срок поне до 2025 г. И в тези обществени поръчки "Хебърбус" са единствен участник.

Докато обаче "Тролейбусен транспорт" е в лошо финансово състояние, частното дружество "Хебърбус" отчита нетни приходи в размер на 3.8 млн. лв. и печалба над 500 хил. лв.

От община Пазарджик, както и от "Хебърбус" за пореден път оставиха поставените от "Капитал" въпроси без отговор.