"Холсим" и "Европейски пътища" в спор за концесията на кариерите до Белащица

Съдът позволи те да бъдат удължени, но в казуса се намеси "Басейнова дирекция"

Разстоянието на кариерите до селото намалява с времето и сега последната къща е на около 400 метра от площадките, а камионите, които извозват материал преминават по улиците на населеното място
Разстоянието на кариерите до селото намалява с времето и сега последната къща е на около 400 метра от площадките, а камионите, които извозват материал преминават по улиците на населеното място
Разстоянието на кариерите до селото намалява с времето и сега последната къща е на около 400 метра от площадките, а камионите, които извозват материал преминават по улиците на населеното място    ©  ИК "Стоп на кариерите"
Разстоянието на кариерите до селото намалява с времето и сега последната къща е на около 400 метра от площадките, а камионите, които извозват материал преминават по улиците на населеното място    ©  ИК "Стоп на кариерите"
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Споровете за удължаване започнаха в началото на годината след нови протести на жителите на селата в родопската яка
  • Пловдивският съд и ВАС се произнесоха в полза на концесионерите 'Холсим" и "Европейски пътища"
  • Басейнова дирекция учреди санитарно-охранителни зони на територията на кариерата, с която на практика спира дейността й

Концесията на кариерите в пловдивското село Белащица ще трябва да бъде удължена. Това стана ясно след наскоро излязло решение на Върховния административен съд (ВАС). Така от компанията концесионер "Холсим" ще могат да продължат да използват кариерата, която е постоянен обект на протести и недоволство от страна на жителите на селото. За другия концесионер - "Европейски пътища", също беше отменено решението за спиране на процедурата по удължаване на концесията, но още при неговото обжалване в пловдивския административен съд.

Междувременно се намеси и "Басейнова дирекция" . Институцията стартира процедура за учредяване на санитарно-охранителни зони около два каптирани естествени извора в района, които обхващат и площадките на кариерите и на двамата концесионери. И на практика забранява дейността по добиване на материали.

Съдебният спор по концесията започна в началото на годината. Тогава отново протести разбуниха духовете заради постъпило инвестиционно намерение в РИОСВ Пловдив от стария концесионер "Холсим". То е за удължаване на неговите права за експлоатация на кариерата над село Белащица.

Разстоянието на кариерите до селото намалява с времето и сега последната къща е на около 400 метра от площадките. А това логично провокира недоволството на местното население.

Протестите

"Две години след изтичане на концесията отново сме там, от където започнахме. Кариерите работят, тежките камиони летят през селото, а държава и община няма", написа в групата на инициативния комитет "Стоп на кариерите", Павел Гимишев, който е и негов председател.

Съобщението му е свързано именно с излязлото на 21 октомври решение на ВАС. На практика с него върховните магистрати отхвърлят решението за блокиране на инвестиционното намерение на "Холсим" за продължаване срока на концесията за следващите 15 години. Правното основание за това е, че не са установени твърдените от РИОСВ пречки за изготвяне на оценка, след която може да се пристъпи към удължаване на концесия.

"Първоинстанционният административен съд е постановил неправилно определение. Същото следва да бъде отменено, като се постанови ново по същество на спора, с което да бъде отменен незаконосъобразният административен акт", се казва още в мотивите на съда.

В началото на февруари протести блокираха пътя над село Белащица и ограничиха достъпа на камионите на концесионерите до самата кариера. Блокадата продължи часове наред и спря както натоварени камиони слизащи от кариерата, така и празни, отиващи към нея.

Обещанията на политиците

На място тогава при протестиращите дойдоха бившият областен управител на Пловдив Йордан Иванов и тогавашният министър на околната среда и водите Борислав Сандов. И двамата заявиха подкрепа, че продължаващите дейности по добив на материали от кариерата са незаконни, защото договорът на "Холсим кариерни материали Пловдив" беше изтекъл преди повече от половин година.

От фирмата концесионер обаче посочиха, че кариерата не се експлоатира след приключване на договора, а само се извозват добитите преди неговото изтичане материали.

Така се стигна до проверка от екоинспекцията, която установи, че едната трошачно-сортировъчна инсталация, която е разположена на частен терен на "Европейски пътища", е незаконна, тъй като не е минала оценка на въздействието върху околната среда. Разпореждане за спиране на работата дойде и от МОСВ, които потвърдиха необходимостта от извършването на екологична оценка.

Категоричното мнение на министър Сандов тогава беше, че концесията на тази кариера не бива да се подновява. "Концесия на това място се ползва за добив вече 50 години и второ, защото Пловдив е на първо място по замърсеност на въздуха и една от причините за това са работещите кариери", каза тогава министърът.

В крайна сметка дейността на "Холсим" на кариерата в Белащица беше спряна. Компанията оспори това решение пред пловдивския административен съд, който отхвърли жалбата на концесионера, а "Холсим" в отговор се обърна към върховната инстанция.

Още съдебни въртележки

По същото това време на протести и институционални решения изтече и концесията на другия концесионер на кариерата в Белащица - тази на "Европейски пътища". С изтичането на тяхната концесия през февруари те също трябваше да прекратят дейност на площадките на кариерата. Освен това становището за необходимостта от процедура по ОВОС засягаше и техни зони, намиращи се на терените на кариерата.

Недоволни от разпореждането на РИОСВ, те също атакуваха органа пред Пловдивския съд. За тях обаче той се произнесе, че са в правото си и отмени решението на еколозите. РИОСВ от своя страна се обърнаха към висшата инстанция (ВАС), но тя само потвърди становището на пловдивския съд.

Така на практика въпреки различното постановяване на една и съща инстанция и последващото потвърждение на ВАС, и двамата концесионери се оказват в правото си да продължат своята процедура по удължаване на ползването на обекта. "Холсим" за 15 години, а "Европейски пътища" - за 25 години.

Това е напълно в разрез със становището на министър Сандов и това на бившия областен управител Йордан Иванов, но тях и двамата вече ги няма. Спирането на работата на кариерите пък е каузата на жителите на няколко села от Родопската яка.

Кой е на ход сега

Междувременно "Басейнова дирекция" стартира процедура за учредяване на санитарно-охранителни зони около каптираните естествени извори "Калоян дере 1" и "Калоян дере 2", които всъщност обхващат площадките на кариерите и на двата концесионера. На 12 септември е издадена заповед от сегашния директор Васил Узунов, в която детайлно са описани координатите на зоните заедно с поясите в Белащица, които влизат в действието на заповедта.

Подобен механизъм беше използван от същата Басейнова дирекция "Източнобеломорски район" преди няколко години, за да попречи на добива на волфрамови руди край Велинград. Проектът там беше на "Ресур-1", част от групата КЦМ. Тогава със заповед на дирекцията бяха въведени нови санитарно-охранителни зони точно в площта на концесията, много след като процедурата по ОВОС беше започнала. А в такива зони не се допуска добив на подземни изкопаеми.

В случая с Белащица са обособени два пояса на действие, за които категорично е записано, че се забранени "всички дейности с изключение на дейностите, свързани с добива на подземна вода". В отговор за "Капитал" обаче от Басейнова дирекция Пловдив потвърдиха, че заповедта вече се обжалва от "Холсим" и "Европейски пътища" пред Административен съд Пловдив. "В жалбите са направени искания за спиране на изпълнението на заповедта. Административен съд Пловдив се е произнесъл в закрито заседание, като е отхвърлил искането за спиране на изпълнението", се посочва още в отговора на институцията.

"Заповедта за учредяване на СОЗ е общ административен акт и обжалването не спира изпълнението й, т.е. тя е в сила от 12.10.2022 г , когато е изтекъл едномесечния срок за обявяване", казват от дирекцията, но в разговор с нас Павел Гимишев посочи, че и в момента на кариерите има дейност. Точно по тази причина от инициативния комитет заявиха, че започват нови протести от тази седмица, които ще продължат до прекратяване на всякаква дейност в района на кариерите.

От "Холсим" не отговориха на въпросите на "Капитал" за намеренията си и за това дали продължават да извършват дейност на терените и площадките на кариерите.

"Европейски пътища" пък заявиха, че единствените дейности, които извършват и към този момент са по извозване на добития преди изтичането на концесията материал. Тя изтече още през февруари.