🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

А някой кара колело

Шест години след старта на услугата Бургас остава единствената община със система за велосипеди под наем

Управителят на общинското предприятие "Транспорт" Андрей Рунчев се надява скоро да има велоалея от Поморие до Созопол
Управителят на общинското предприятие "Транспорт" Андрей Рунчев се надява скоро да има велоалея от Поморие до Созопол
Управителят на общинското предприятие "Транспорт" Андрей Рунчев се надява скоро да има велоалея от Поморие до Созопол    ©  Надежда Чипева
Управителят на общинското предприятие "Транспорт" Андрей Рунчев се надява скоро да има велоалея от Поморие до Созопол    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Големият ефект е, че бургазлии започнаха масова да карат колела и коренно промениха облика на града.

Бургас не е Амстердам. Също както при холандската столица обаче, велосипедът започва да се превръща в негов символ. Единствената в страната система за отдаване на велосипеди под наем, която функционира в града от няколко години, е успяла да промени нагласите на бургазлии към този вид транспорт и той става все по-популярен. Дори може да се каже, че има бум на манията да се кара колело, която се прехвърля и към туристите - през летните месеци те са 50% от ползвателите.

Въвеждат се нови модели, включително електрически колела, а се работи и по мащабна велоалея, която да свързва Поморие и Созопол.

Най-хубавото е, че този ефект е постигнат с неголяма инвестиция от страна на общината - по-малко от милион лева (за сравнение - промяната на градския транспорт струва 130 млн.), и е безспорно доказателство, че хората започват да спортуват щом им се създадат условия.

Въпреки това този модел все още не се прилага в София и другите големи градове.

Идея в развитие

Първоначално, през 2013 г., проектът започва като социален - да осигури заетост на хора в неравностойно положение, които лично отдават и приемат байковете от велостанциите. Още първото лято обаче става ясно, че това не е добра идея заради горещините, на които са подложените служителите. "Впоследствие, като придобихме повече опит, започнахме да развиваме системата електронно. Направили сме 4 надграждания, за да стигнем до това, което имаме сега. Но няма да спрем дотук. Всяка година продължаваме да обогатяваме проекта", разказва Андрей Рунчев, който е управител на общинското предприятие "Транспорт".

Към момента системата разполага със 100 нови велосипеда OBIKE, 70 Cross, които се ползват от началото, както и 14 велостанции. Старите модели са български и са модифицирани за целите на системата, докато новите, които се въвеждат от миналата година, са конкретно създадени за системата за отдаване под наем. Има и 7 електрически колела, които също са нова придобивка. Интересното при тях е, че се модифицират на място според изискванията и очакванията на гражданите, защото готовите модели все още са доста скъпи, а и също така изискват допълнително оборудване. Те нямат предавки, а максималната им скорост е изкуствено намалена, за да се избегнат инциденти. "Това не са типичните електрически велосипеди, с които просто можеш да се возиш, а трябва да се въртят и педалите. Идея ни е хората все пак да спортуват", казва Рунчев и допълва, че тези колела са изключително подходящи за начинаещи колоездачи със слаба физическа подготовка. През тази година предстои да бъдат пуснати още няколко.

Всички велосипеди могат да се ползват денонощно всеки ден през годината, като разликата в натовареността между пролетно-летния сезон и есенно-зимния е над 10 пъти. Това обаче може да се промени с реализацията на идеята за комбинирано пътуване с автобус или с платеното паркиране в синя и зелена зона.

Кражбите намаляват

При старта на системата най-големите опасения на общината са били свързани с кражбите. Такива наистина е имало, но като цяло са били доста под очакванията. От началото на 2019-а пък няма нито един такъв случай. "По-скоро проблемите ни са свързани с вандализма. Като всяко нещо, което не е лично наше, а общо, всеки си прави каквото иска", казва Рунчев и дава пример, че през първите години дори е имало случаи да се влиза в морето с тях. Проблемът в тези случаи е, че най-често става дума за дребни щети, с които полицията или прокуратурата не искат да се занимават въпреки пуснатите сигнали. Много често лицата, които чупят, са непълнолетни или дори малолетни и това прави търсенето на отговорност почти невъзможно.

За последно например трима младежи на по 15 години са увредили три велосипеда за общо 1000 лева. Но при кражбите има няколко осъдителни присъди, при които щетите са възстановени.

Интересното е, че се наблюдава известна промяна в поведението на хората и посегателствата стават все по-малко, въпреки че броят на велосипедите се увеличава. Самите велостоянки и автоматите за плащане пък са застраховани.

Екип на "Вело Бургас", както се нарича общинското поделение, прави ежедневни сутрешни обходи и извършва ремонт, ако е възможен, на самата велостанция. В противен случай велосипедите се прибират в базата, в която има специализиран механик и техника.

Скритият ефект

Въпреки огромния ръст в използването на велосипеди системата все още има нужда от общински субсидии. От една страна, това е заради цените, които с отстъпките за ученици или семейства са 50 ст./час. В същото време един велосипед струва около 2000 лева, най-вече заради GPS модулите и системите за заключване. Самите велостоянки също са скъпи, тъй като освен автомат с тъчскрийн и софтуер включват системи за зареждане на електробайкове и видеонаблюдение.

По-добра възвръщаемост според Рунчев би могла да се постигне при голяма инвестиция в броя на велосипедите и станциите за наемане. "В Европа дори се налага тенденцията за т.нар. dockless велосипеди, които могат да се взимат и оставят навсякъде. Това спестява огромни средства от цялата тази инфраструктура за отключване и заключване, но още е трудно за прилагане у нас", смята още той.

Голямата печалба за общината от велосипедите под наем обаче е друга. Те постигат огромен социален, екологичен и имиджов ефект, който не се измерва в числа. "Когато открихме системата през 2013 г., в Бургас имаше едва 10 магазина за велосипеди. Сега са над 30. Просто бургазлии започнаха да карат колела", споделя с вълнение Рунчев. Много семейства наемат велосипеди от чисто любопитство, колкото да видят как е, но след това се запалват по карането и си купуват свои. Даже сега една от основните теми на разговор сред местните жители била къде да си държат велосипедите, които стигат до 4 на брой в едно семейство.

"Ние сме най-щастливи от това, което се постигна като ефект за града", казва Рунчев. И макар да няма точна статистика, мнозина са на мнение, че в Бургас вече има най-много велосипеди на глава от населението в България.

С колело от Поморие до Созопол

Паралелно се развива и мрежата от велоалеи. Тяхната дължина вече е над 60 км, което за територията на града е впечатляващо постижение. Но плановете са дори още по-амбициозни. Велоалеята, която стига до кв. "Крайморие" (на 15 км от центъра града), например ще бъде удължена чак до Черноморец и Созопол, а тази до кв. "Сарафово" (също на около 15 км от града) ще продължи до Поморие. "Искаме в близко бъдеще да свържем Поморие и Созопол с велоалея, която минава буквално по брега. След това ще продължим инвестициите и в по-малките населени места по Южното Черноморие", обяснява Рунчев и посочва, че при всеки ремонт на вътрешните улици в Бургас също се обособяват велоалеи.

Цените

С SMS или банкова карта - 1 лв./час

Ползване на велосипед с велокарта - 80 ст./час

Пакет "Семейство" с велокарта - 50 ст./час

За ученици, учещи и пенсионери с велокарта - 50 ст./час
Все още няма коментари
Нов коментар