©  Димитър Марков

Държавата отпусна още 75 млн. лв. за стадионите на "Ботев" и "Локомотив" (Пловдив)

Парите дойдоха по общинския фонд към бюджета, а общата сума за двата стадиона ще достигне 151 млн. лв. - най-голямата подобна държавна инвестиция

   ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • От общата сума 151 млн. лв. субсидии за двата стадиона 92 млн. лв. са за "Христо Ботев" и 59 млн. лв. за "Локомотив".
  • Първоначалните изчисления и за двата стадиона бяха сбъркани, което доведе до многократно допълване към поръчките.
  • Предстои изготвянето на нови обществени поръчки за довършването и на двата обекта, които се очаква да бъдат завършени през 2026 г.

Коя е футболната столица на България? Ако съдим по инвестициите на държавата, Пловдив.

След като първоначално за двата стадиона "Христо Ботев" и "Локомотив" бяха отпуснати 76 млн. лв., сега към тези пари ще се добавят още 75 млн. лв. Вчера Министерството на регионалното развитие и благоустройството пусна съобщение за окончателно одобрените общински проекти, преди министър Андрей Цеков да сдаде поста си на служебния министър Виолета Коритарова. Сред тях личат топ 3 на единичните инвестиции - 60 млн. за варненската библиотека, 42 млн. лв. за "Локомотив" и 33.5 млн. за "Христо Ботев".

Това са две от общо седемте споразумения, които пловдивският кмет Костадин Димитров е подписал. Извън тях повечето останали са за пътища и само един засяга културна институция - този за облагородяването на кино "Космос".

С тези пари общата сума за двата пловдивски стадиона ще достигне 151 млн. лв. - най-голямата подобна държавна инвестиция. За сравнение - дотук най-високите спортни инвестиции от държавата бяха "Арена София" (бивша "Армеец"), която струваше между 90 и 100 млн. лв., и бургаската спортна зала срещу 64 млн. лв. Тези нови пари ще трябва да бъдат разпределени и с нови поръчки, които се очаква да тръгнат до няколко месеца и ще бъдат първият сериозен тест за това как новата пловдивска администрация прави състезания.

Основен въпрос е дали това са най-приоритетните проекти за Пловдив, който се задъхва от проблеми с транспорта и въздуха си (и който от години чака за градска железница). Идеята на Асен Василев за общинския списък към държавния бюджет беше така преформатирана и размита, че в крайна сметка влязоха 1700 проекта за над 4 млрд. лв. и МРРБ беше превърнато само в мокър печат върху кметските сметки. Неофициално от министерството признаха, че ръцете им са вързани и ако даден проект има количествено-стойностни сметки и декларация от кмета, няма какво да се направи, освен да се отпуснат парите. Пловдив очевидно е бил единственият голям град с готов проект за стадиони. Сред одобрените проекти има още три за стадиони - в Девня, Самоков и Летница, но та са с десетократно по-малки стойности.

"Колежът" - най-скъпият стадион в България и не само

101. Това не са далматинци, а милионите, които в крайна сметка ще струва стадион "Христо Ботев" на българските данъкоплатци. Досега заделените за изпълнението 68.5 млн. лв. включват инвестиции от четири отделни източника: Цветан Василев през 2014 г., община Пловдив, МРРБ и руските собственици на ПФК "Ботев". Те трябваше да са крайните такива "с лъжици, вилици и всичко", както коментира в началото на 2023 г. Илиян Филипов, собственик на изпълнителя на проекта ПИМК. От тези 68.5 млн. обаче около 10 млн. лв. са частни инвестиции - на Василев и на сегашните собственици на клуба.

Община Пловдив има да изплаща още 12 млн. лв. през следващите две години за довършването на т.нар. Първи етап, който включва изграждането на стадиона и затварянето му с козирка и фасада.

Новите 33.5 млн. лв. обаче не могат да се използват за покриване на разходи към вече избрани изпълнители, тоест те ще бъдат изцяло за нови дейности. Не е напълно ясно какво включва тази допълнителна сума: от МРРБ (където днес се сменя властта) досега не са отговорили на въпросите. Пред "Капитал" инж. Тошо Пашов, зам.-кмет по строителството в община Пловдив, коментира, че средствата са отпуснати за завършване на стадионите, а обществената поръчка вече се подготвя и трябва да бъде пусната до края на май.

В нея по-подробно ще бъде описано как ще бъдат разпределени тези 33 млн. лв., но Пашов обобщи, че трябва да се обособят помещения вътре, да се довършат осветлението и асансьорите. Вероятно се предвижда и изграждането на подземен или надземен паркинг. Това по думите на зам. кмета е нужно, за да получи стадионът категория 4, което е изискване на УЕФА за провеждане на международни мачове.

По този начин пловдивското спортно съоръжение ще се превърне не само в най-скъпия български стадион, но и един от най-скъпите проекти от този размер в Европа, със средна стойност около 2800 евро на седалка. За сравнение - цената на седалка на стадион "Нагйердей" в Дебрецен, Унгария, е 2000 евро, а на стадион "Стожице" в Любляна, Словения, е 2681 евро.

Интересно е дали досегашният строител ще кандидатства и за новата поръчка. След поредица от скандали Илиян Филипов и екипът му още преди година заявиха, че не биха искали да бъдат повече част от дейностите след завършването на поетите от тях ангажименти през 31 май тази година. "Не. Не. Категорично не. Никога повече стадион няма да се хвана да работя. Искам да ви кажа, че хвърлих толкова усилия и време. Да не говорим, че финансовият резултат от този проект е минусов, а с индексация се надявам да излезе поне 0:0", коментира Филипов през февруари миналата година.

И 42 млн. лв. за "Локомотив"

Когато беше пусната първоначално поръчката за довършване на последната трибуна на стадион "Локомотив", това беше направено по съмнителни начини, за безпрецедентно кратък срок и стойност 42 млн. лв., която беше финансово необоснована, тъй като това означаваше, че последната трибуна ще струва над двойно повече от останалите три.

Като се допълни към тези неща, че самата обществена поръчка беше пусната без знанието и одобрението на никого от зам.-кметовете, а чрез упълномощаването от бившия кмет Здравко Димитров, дадено на гл. юрисконсулт в отдела по обществени поръчки на община Пловдив Христо Андонов, притесненията за нагласена поръчка бяха големи.

Тогава самите фенове и управители на клуба призоваха "завършването на стадион "Локомотив" да бъде изпълнено така, че да се защити максимално общественият интерес, тъй като става дума за публични средства, условията за прозрачност, отчетност, рационално, ефективно и ефикасно изразходване на тези средства трябва задължително да бъдат спазени".

Поръчката впоследствие премина през обжалване пред КЗК, но беше спряна от ВАС и върната за преразглеждане. Оттогава като че ли недоволството изчезна, но решението тя да се изпълни остана. Сега МРРБ официално обяви отпускането на 42 млн. лв. за довършването на стадион "Локомотив", с което общата му стойност ще достигне 59 млн. лв.

Тошо Пашов коментира пред "Капитал", че нещата със стадион "Локомотив" са доста по-изостанали и там предстои изграждането на трибуна, голям паркинг, трафопостове и електрически инсталации.

Дейностите по двата стадиона трябва да приключат до края на 2026 г., с което Пловдив окончателно ще се превърне в най-модерния център за футбол в България.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baldur avatar :-|
    Non serviam
    • + 2

    Така се купуват избори, така се купува безвремие, така се купува бедност!

    Нередност?
  • 3
    _username avatar :-|
    _username

    1. Сметките за стадион "Христо Ботев' според числата в статията нещо не излизат. Пише, че досега за дадени 68,5 млн. лв. и сега са заделени още 33,5 млн. лв. Тоест общо 102 млн. лв. Също така пише, че 10 млн. са частни средства, тоест публичните следва да са 92 млн. лв. Тогава как така стадионът е струвал на данъкоплатците 101 млн. лв?

    2. По проект няма планиран подземен паркинг на стадион "Христо Ботев". Това, което остава за довършване са помещенията под централната трибуна. Това включва както търговски площи, така и функционални помещения като съблекални, зали за провеждане на оперативки (пожарна, полиция), зали за пресконференции.

    3. Инвестицията не е една, а две отделни, така че е съвсем възможно Арена "Армеец" все още да е най-скъпата такава.

    4. Съвсем нормално е централната трибуна на който и да е стадион да е значително по-скъпа от останалите, точно заради по-горе споменатите помещения. Това не изключва възможността поръчката за стадион "Локомотив" да е била нагласена, но не е редно да се очаква цената да е съпоставима с тази за останалите три трибуни.

    Нередност?
  • 4
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Дойде Бойко на власт чрез служебните министри ... и започна даване на пари за стадиони и спортни съоръжения ... нали и той е голям футбалер ...

    Нередност?
Нов коментар