Ще харчим, пък ще видим

Правителството ударно обещава милиони от неприетия бюджет 2021. Това ще раздуе дефицита, а ефектът е спорен

Темата накратко
  • Правителството ударно раздава милиони от все още неприетия бюджет 2021.
  • Сметката дотук надхвърля 3 млрд. лв. Част от разходите са оправдани, а друга - откровен популизъм.
  • Ако се залитне в твърде голям дефицит, свиването му ще отнеме години, а това означава още дълг и/или вдигане на данъци.

"Понеже 11 години всяко наше правителство, с всеки наш финансов министър сме държали да е на излишък бюджетът, никой не може да ме обвини в предизборно харчене." С тези думи премиерът Бойко Борисов обяви поредната доза допълнителни разходи, които се планират с бюджета за следващата (изборна) година - 10% увеличение на заплатите в публичния сектор, актуализация на пенсиите и обещаното още в началото на мандата удвояване на възнагражденията на учителите. Няколко дни по-рано пък стана ясно, че детски надбавки ще взимат всички родители, разширява се и обхватът на помощите за първокласници и осмокласници. Дотук грубата сметката е за над 3 млрд. лв. Нищо чудно обаче, докато бъде публикуван този текст, в нечий кабинет (или джип) да е решена поредната доза нови милиони, които финансовият министър да трябва някак да намести.

Стремежът да се увеличат пенсиите, помощите за деца, заплатите на учители и лекари като цяло звучи добре - на теория, когато и да се случи, винаги ще е закъсняло в "най-бедната страна от ЕС". Въпросът обаче е как (и за сметка на кого) се случва това. Както и доколко зад подобни обещания стои целенасочена държавна политика със смислени цели или просто властта (въпреки уверенията на Борисов в обратното) все пак е решила да харчи като за последно преди предстоящите парламентарни избори. Последните прогнози са за по-малък спад на икономиката през тази година (между -4 и -5.5%), но и за по-бавно възстановяване след това. Затова и въпросът дали няма да се залитне в твърде голям дефицит през предизборната 2021 г. си стои. Защото свиването на минуса ще отнеме няколко години, а начините той да се покрие са нов дълг и/или вдигане на данъците.

Милиони без посока

Анонсите на властта за повече социални разходи и увеличение на пенсиите (виж карето) идват седмици преди Министерството на финансите да представи официално визията на властта за бюджета за следващата година. По информация на "Капитал" към момента бюджет 2021 се планира с дефицит около 4% от БВП. На фона на състоянието на публичните финанси в почти всички останали държави от ЕС подобно число не изглежда притеснително, а и критиките за повечето разходи по-трудно се защитават при сравнение с щедро раздаваните пари навсякъде наоколо.

Сметката дотук

- Детските надбавки за всички семейства. В момента се дават по 40 лв. за едно дете в семейството, 90 лв. - за две, 135 лв. - за три, по 75 лв. за всяко от деца близнаци. Условието е официалният доход на член от семейството да е под 410 лв. на месец, а при доход между 410 и 510 лв. се взима 80% от надбавката. В момента тези пари се дават на около 550 хил. деца от общо 1.2 млн. деца в страната.

- Еднократна помощ за първокласници и осмокласници. Отменя се подоходният критерий при отпускането ѝ и се увеличава от 250 на 300 лв. Нужните допълнителни средства за разширяване на обхвата на тази и на горната мярка са почти 400 млн. лв.

- Трета поредна година ръст от 10% на бюджетите за заплати в обществения сектор. Той би трябвало да обхване около 550 хил. души, от които близо 100 хил. са администрация - централна и общинска. Сметката миналата година беше за около 1 млрд. лв. За тази все още няма публични разчети.

- Увеличение на заплатите на учителите до удвояването им през 2021 г. Разчетът е за 360 млн. лв.

- По 50 лв. към пенсиите на всички до март. Ръст на минималната пенсия с почти 30% до 300 лв. от 1 януари 2021 г. Увеличение с близо 10% на пенсиите между 300 и 369 лв. и с 4.8% на всички останали от 1 юли догодина. Таванът на пенсиите става 1400 лв. (с 200 лв. повече). Сметката е 1.825 млрд. лв., като не става ясно дали в това число влизат и парите, нужни за 50-те лева добавка.

Същественият въпрос обаче е дали с тези пари ще се постигне някакъв ефект, или Борисов ще направи това, от което се оплакваше преди десет години, когато пое властта - да завещае на следващите управляващи договори и обещания за милиарди, скрити по чекмеджетата.

Най-спорна е идеята за детските надбавки. "Ако детските помощи ще са за всички, би било по-добре въобще да не се събират парите от данъкоплатците. Защото сега средствата се взимат, завъртат се през администрацията, изплащат се заплатите в публичния сектор и остатъкът се връща на същите хора, от които са взети парите първоначално", казва Зорница Славова от Института за пазарна икономика (ИПИ). Тя допълва, че принципната идея на социалните политики е да достигат до най-нуждаещите се, както и да се оценява ефектът от тях - доколко помощта извежда хората от крайна бедност. Славова обръща внимание, че започнат ли да се изплащат веднъж, подобен вид помощи трудно могат да се отменят.

"При сегашните размери на надбавките те нямат някаква особена роля да променят бедността на семействата с деца. Може да имат ефект върху потреблението, но няма да има ефект от гледна точка на демография или социална политика", посочва и Георги Ангелов от "Отворено общество". Той дава за пример Полша, където размерът на детските надбавки е много по-голям, но засега и там няма доказателства, че вдигат раждаемостта.

Стои и въпросът доколко удачно е да се планира ново увеличение на заплати в целия публичен сектор - вече бяха вдигнати с 30% възнагражденията на куп администрации, които работят на първа линия. А и когато държавата вдига заплатите, натискът се пренася и към частния сектор.

"Не сме в тази депресия, в която бяхме преди десетилетие. Сега по-скоро възстановяването ще е по-бързо. Догодина по-скоро икономиката ще расте, съответно ще се увеличават и възнагражденията в частния сектор. И публичният сектор не трябва да завива в другата посока и да замразява заплатите. Това го правихме преди десет години, защото издавахме облигации на 8% лихва, сега издаваме на 0.4%. Преди бяхме наказвани от пазара, защото бяхме периферия и трябваше да орязваме разходи, което допълнително забавяше възстановяването. Сега това не е нужно", казва Ангелов. Той обаче допълва, че увеличението на заплатите трябва да се насочи там, "където има по-голяма полезност", т.е. към IT специалисти, медицински сестри, учители. "Това е по-скоро голямата грешка - не се увеличават заплатите там, където има проблем и където има най-голямо текучество, а на всички поравно. Така не се решава структурен проблем", допълва Ангелов.

Пенсионни маневри

Най-голямото перо от всички извънредни разходи обаче е това за пенсиите (виж карето). А начинът, по който се планира да бъдат увеличени те, предполага отново да бъдат задраскани правилата за осъвременяване на пенсиите, записани в Кодекса за социално осигуряване: индексацията от 1 юли всяка година би трябвало да се случва по т.нар. швейцарско правило - 50% от нарастването на средния осигурителен доход и 50% от инфлацията. За 2021 г. формулата би произвела покачване с 4.8%. Вместо това вероятно с цел да се угоди на малките коалиционни партньори се планира доста по-драстично увеличение на минималната пенсия до 300 лв., и то още от 1 януари. "Проблемът е, че когато на един пенсионер пенсията не му стига да живее нормално, на тези хора трябва да се помага, но не чрез пипане на осигурителния модел, така обезсмисляме мотивацията на хората да работят и да се осигуряват", посочва пред bTV бившият социален министър Иван Нейков.

В същото време от години бюджетът на Държавното обществено осигуряване (ДОО) е на дефицит, а недостигащите приходи от осигуровки се допълват с постъпления от други данъци. Наскоро НОИ публикува свой доклад за рисковете пред системата, в който отново се посочва, че един от тях е влошаващата се демография в България. "При законодателство в сила към 1.01.2020 г. очакванията са балансът на ДОО да остане отрицателен (разходите да останат по-високи от приходите) за целия период от 2019 до 2070 г. При 3.3% от БВП сега дефицитът в ДОО се очаква да нарасне до 4.8% от БВП в края на периода", посочват от НОИ. И допълват, че решенията, свързани с промяна на един или друг от параметрите на осигурителната система, могат или да ускорят, или да забавят влиянието на демографските процеси върху способността на държавата да изпълни ангажимента си към сегашните и бъдещите осигурени лица и пенсионери. Или по-просто казано, конюнктурните решения, които взимат политиците, имат пряко влияние върху състоянието на системата години напред.

"Имаме реален проблем с бедността сред възрастните хора и той трябва да се реши. От тази гледна точка по-скоро подкрепям минималната пенсия да е 300 лв.", твърди Ангелов. Той допълва, че трябва да се мисли и как останалите пенсии да се вдигат по-бързо. "Бих препоръчал по-бързо вдигане на пенсионната възраст - така или иначе имаме демографски проблем, а пазарът на труда търси тези хора - в момента може би имаме около 300 хил. работещи пенсионери", допълва икономистът.

А бюджетът?

От обясненията на властта към момента става ясно, че една част от тези нови разходи ще са за сметка на дефицит през 2021 г., който ще се покрие от взетия вече дълг. Ако тук трябва да се приведе що-годе добра новина, то тя е, че в предизборна година властта няма да посмее да увеличи данъчната тежест. И дори идеята да се вдигне максималният осигурителен праг (в момента 3 хил. лв.) бързо беше отхвърлена. Така при равни други условия държавният бюджет ще продължи да е на минус през следващите няколко години. Световната банка изчислява, че това ще доведе и до ръст на дълга на страната - от 20.4% от БВП през 2019 до 32.2% през 2022 г. И тук идва другата (и може би последна) добра новина - задлъжняването започва от добра изходна позиция и засега не носи макрорискове.

По темата работи и Лилия Игнатова

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 15
    • + 1

    Аз до сега когато ви чета вярвах, че правителстовто е корумпирано. Ама сега като започна да се замислям то пък с това правителство държавата бе приета за член на валутно-курсовия механизъм ERM II и банковия съюз и е в чакалнята за Еврозоната. Че това правителство докара държавата до висок кредитен рейтинг, който никога не е имала. Това правителство удвои БВП. Това правителство купи и плати дългоочакваните бойни самолети за българската армия. Това правителство ако се случат енергийните проекти и потоци ни прави регионален енергиен фактор в региона. Успоредно с това има пари за всеки и всичко. Какво е това корумпирано правителство? Замислям се вече :(

    Нередност?
  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 14

    До коментар [#1] от "scuby":

    Защо бъркаш корупция с икономически развитие?

    Икономическото развитие е ВЪПРЕКИ правилтеството, не благодарение на него. И това пак е спорно, защото докато ние увеличаваме БПВ на човек с 30% за изминалите 11 години, Румънция са го увеличили с 60%.

    Но да го оставим на страна. Проблемът е, че нищо не се свърши в толкова много сфери. Виждаме как големи градове като Бургас и Варна са на ръба на водна криза. И не, това не е отговорност на местната власт (макар да се управлява от кметове на ГЕРБ). Когато данъците се събират на национално ниво, правителството е отговорно за ВИК стратегия.

    Второ, електронните услуги, 2 млрд. по-късно, са доникъде. Отиваш на лекар, МВР, държавна администрация - навсякъде губиш време, събираш бележки и после ти дават още бележки.

    Образование - продължават учениците ни да бъдат на последно място в Европа по функционални умения. Накрая, страда икономиката от липсата на достатъчно и качествени кадри.

    Медиите - продължава да има практически монопол върху медиите. Благодарение на ГЕРБ вестниците са изцяло на Пеевски, БНТ и Нова са откровено про-правителствени. И колкото да може да пише каквото си поиска, скандалите със записите или некомпетентността на прокуратурата сякаш бягат от полезрението на контролираните медии.

    Финанси - КТБ ни струваше 4 млрд. лв. Тя стана толкова голяма по време на управлението на ГЕРБ (парите на държавните енергийни компании бяха там неизменно от 2009 година до края на банката). Българска банка за развитие раздава стотици милиони на близки до властта мафиоти като Вълка.

    Има и други сфери като транспорт, където се правят постоянно ремонт върху ремонт, а парите отиват в 3-4 близки до властта фирми като ГБС, ДжиПи Груп, Трейс.

    Нередност?
  • 3
    evpetra avatar :-@
    evpetra
    • - 2
    • + 9

    "Това правителство удвои БВП."

    Първо, това не е вярно, и, второ, нарастването на БВП пълни само чекмеджето на мутрата, но не стига до хората, които масово живеят в мизерия!

    Нередност?
  • 4
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo
    • - 1
    • + 3

    Относно пенсиите, ще се увеличат само минималните, другите само с 5%, чак през юли, сега се дават по 50 лева месец за месец, след изборите ще ги спрат, който и да дойде на власт, до юли пенсионерите ще бъдат с по-ниски доходи от сега.

    Нередност?
  • 6
    sfasaf avatar :-?
    sfasaf

    Изобщо не съм щастлив, че ГЕРБ купуват индулгенции предизборно с тези разходи.

    Ако трябва да бъдем честни, обаче - ако ще се харчи ударно, по-добре да вдигнат пенсиите и заплатите спрямо алтернативни разходи. В крайна сметка това е посоката, в която сме се насочили като държава (конвергенция). В този смисъл разходите на ГЕРБ сега не вредят толкова, колкото ако ремонтираха градинки например.

    Всички тези действия ще имат антицикличен ефект и това от макроикономически план е добре. Освен това ГЕРБ са доказали, че имат финансови министри колкото корумпирани, толкова компетентни. Така че аз имам доверие, че тези хора взимат правилните решения, когато не са водени от корупционни мотиви.

    Отново - 10 пр. п. нов дълг към БВП, изхарчен за антициклични мерки посредством повишаване на доходите е нещо преодолимо и даже необходимо. Да не забравяме, че дългът покрай КТБ го заличихме като пр. п. спрямо БВП сравнително бързо.

    За нас остава по-важната работа, да разкараме корумпетата от ГЕРБ на изборите и да ги сменим с нещо, което не е статукво прим.

    Нередност?
  • 7
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#3] от "evpetra":

    Нарастването на БВП не пълни ничии джобове пряко. Това е общо усилие и успех на всички българи и трябва да бъдем горди с него. Заплатите се качват, до колкото могат - въпреки властта.

    Чекмеджетата ги пълнят данъците ни и еврофондовете, благодарение на политиците, които си избираме. Данчъните приходи нямаше да се увеличават, ако бизнеса не беше по-успешен, ако българите не взимаха повече пари.

    Българи, гордейте се със своите успехи! Не позволявайте на некадърни политици да ви отнемат вярата в бъдещето!

    Нередност?
  • 8
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "Нарастването на БВП не пълни ничии джобове пряко. Това е общо усилие и успех на всички българи и трябва да бъдем горди с него."

    С какво да се гордеем, бе

    Нередност?
Нов коментар