Новото ръководство на АПИ търси фирми за зимно почистване за 280 млн. лв.

Компаниите имат срок от 2 седмици да подадат документи, а поръчките са за срок от 7 месеца и са отделни от тригодишните договори за пътна поддръжка

Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки, за да може да гарантира все пак някакви дейности за идващия сезон
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки, за да може да гарантира все пак някакви дейности за идващия сезон
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки, за да може да гарантира все пак някакви дейности за идващия сезон    ©  АПИ
Зимното почистване на републиканската пътна мрежа влезе в отделни обществени поръчки, за да може да гарантира все пак някакви дейности за идващия сезон    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Новите поръчки за снегопочистване са обявени по ускорена процедура за кандидатстване с краен срок 1 септември.
  • Срокът за изпълнение на дейностите по поръчките е ограничен до 7 месеца.
  • Опит за разширяване на кръгът на възможните участници е предвиден в тръжните процедури.

С обявление в Регистъра на обществените поръчки от 22 август новото ръководство на АПИ пусна спешни поръчки за зимно почистване за тази година. Това се случи 10 дни след тихото обявяване на обществените поръчки за 2.4 млрд. лв. за поддръжка и ремонт на пътищата, което пък беше направено от старото ръководство на агенцията на 10 август. Ден по-късно, то беше сменено.

Обикновено зимното почистване е включено в поръчките за ремонт и поддръжка или така наречените ТРП, но тъй като големите поръчки са свързани с разбиването на монопола в пътното строителство и евентуално - с дълги обжалвания, служебният министър Иван Шишков реши да отдели снегопочистването за тази зима. Така според него ще се избегне критичната ситуация по посрещане на предстоящия сезон, като едновременно се спрат дейностите по порочните стари договори, където държавата е в спор за над 2 милиарда лева плащания.

Зимните поръчки са със спешен кратък срок - до 1 септември, като са на стойност малко над 280 млн. лв. за всички области на страната.

Към момента са публикувани само 6 от поръчките. За разлика от прекопираните търгове за пътна поддръжка тези за зимно почистване са по ускорена процедура за кандидатстване. За Северен централен район, чиято документация още не е пусната, срокът е до 5 септември.

Срокът за изпълнение на дейностите по поръчките е ограничен до 7 месеца и ще започне да тече от момента на възлагане и сключване на договор с избрания изпълнител.

Новите критерии за подбор

"В обявените процедури е разширен кръгът на възможните участници в тръжните процедури", твърдят от Министерството на регионалното развитие, които са принципал на АПИ. Отпаднали са изискванията за доказване на годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност на участниците, както и изискването за доказване на икономическо и финансово състояние.

Позволен е по-широк кръг от дейности - потенциалните кандидати следва да са изпълнили зимно поддържане на 150 км автомагистрала, пътища от републиканската пътна мрежа (което облагодетелства досегашните изпълнители) или на пътища от общинската мрежа, градски улици, или такива извън страната.

Изискване в предходните процедури беше участниците да имат опит в изпълнение на подобни дейности само на републикански пътища.

Интересно е да се види дали като ограничителни няма да играят роля техническите средства, с които трябва да разполагат фирмите, за да извършват конкретните дейности по снегопочистване. Такива например са наличието на поне 14 снегорина за област Пловдив (което е една обособена позиция от поръчката за Южен централен район), както и на 29 пясъкоразпръсквача за същата област. И това е при положение, че кандидатът участва само за една обособена позиция. Ако участва за повече от една такава, според документацията "трябва да представи различни инструменти, съоръжения и техническо оборудване за всяка една обособена позиция, за които представя оферта".

Определящ за оценката критерии ще бъде най-ниската цена.

АПИ: нов шеф, стари поръчки

Старото ръководство на агенцията с изпълнителен директор Тодор Василев, което беше назначено от бившия министър Гроздан Караджов, побърза да обяви най-напред големите поръчки, които се чакат от строителите, вероятно с идеята заради забавянето по тях да бъдат удължени и договорите със старите фирми, които да подсигурят зимата.

Изненадан от действията на подопечната му институция, министър Шишков смени веднага ръководството на АПИ. "Не съм очаквал поръчките за ТРП да бъдат пуснати сега", поясни в разговор за "Капитал" преди две седмици министърът. "Дадох ясни указания за бързото изготвяне на поръчки само за зимно почистване", посочи още той.

От съобщението на МРРБ става ясно, че въпреки махането на ръководството на АПИ обявените в началото на месеца поръчки няма да се спират. В разговор за "Капитал" тогава министър Шишков посочи също, че се надява поръчките да са изготвени както трябва и чак "ако видим, че продължаваме да си играем на лоши поръчки, ще преценяваме юридически всички възможни варианти".

Но независимо дали ги спрат или не, "няма да се приключи с избора на изпълнител и подписването на нови договори до 30 септември, когато изтичат настоящите споразумения с пътоподдържащите дружества", се казва в настоящето съобщение на ведомството.

Така новите зимни поръчки "минимизират рисковете републиканските пътища да останат без поддържане през зимните месеци", се казва още в съобщението.

Пари и пак пари

Според заложените в обявленията стойности, държавата ще плати на фирмите, които ще чистят снега, над 280 млн. лв. Те са разделени в 7 отделни поръчки - 6 за районите за планиране и една за трите автомагистрали. В тази сума обаче и по неизяснени причини не влиза необявената все още поръчка за Северен централен район, която по информация от МРРБ трябва да излезе тези дни.

Индикативната стойност на обществените поръчки е определена съобразно бюджета на АПИ за поддържане на 20 000 км. републиканска пътна мрежа. Това е интересно, защото в годишния бюджет на АПИ, когато беше приеман, беше оповестено, че общите средства по програма "Поддържане и снегопочистване на РПМ" (републиканска пътна мрежа) са около 1.2 млрд. лв. - повишение от почти милиард спрямо 2021 г. Ако сегашните поръчки отразяват само зимното почистване, то поддръжката на пътната мрежа за година е била оценена на около милиард лева.

Ако поръчките на АПИ влязат в сила, новите договори за поддръжка и ремонт ще са тригодишни и трябва да стартират от пролетта, където в сумата от 2.4 млрд. лв. влиза и зимното поддържане.