Новият в АПИ: Венцислав Ангелов поема агенцията заради "бавна скорост" на поръчките

Считано от днес Пътната агенция е с ново ръководство, от което министър Иван Шишков очаква пускане на милиардите за пътна поддръжка

Новият ръководител и председател на Управителния съвет на АПИ Венцислав Ангелов
Новият ръководител и председател на Управителния съвет на АПИ Венцислав Ангелов
Новият ръководител и председател на Управителния съвет на АПИ Венцислав Ангелов    ©  МРРБ
Новият ръководител и председател на Управителния съвет на АПИ Венцислав Ангелов    ©  МРРБ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Нов шеф на АПИ назначи от днес министър Шишков, с което се прави третата рокада само за тази година
  • Причините според министъра са бавна работа и несправяне с всички поставени задачи
  • Новият председател на Управителния съвет на агенцията ще има няколко големи поръчки, с които да се заеме

Един от най-горещите столове в държавата има нов собственик. От понеделник, 12 декември, Венцислав Ангелов поема поста председател на Управителния съвет на Агенция "Пътната инфраструктура" (АПИ). Ангелов заменя назначения през август Иво Иванов, който също беше избор на действащия служебен министър на регионалното развитие Иван Шишков. Това е поредната смяна на ръководството на ключовата агенция само за тази година.

От съобщението на регионалното министерство става ясно, че смяната е направена "по преценка" на министър Шишков. А в отговор за "Капитал" министърът посочи своите мотиви за рокадата. "Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Иво Иванов е освободен не заради несправяне с работата, а поради това, че АПИ не работеше със скоростта, с която на мен ми се искаше. Не мога да кажа, че не се е справил, защото много неща свършихме, но и не мога да кажа, че се е справил с всичко, което му бях поставил като задачи", поясни арх. Шишков.

А като конкретна задача, с която Иванов не се е справил в срок, министърът посочи обявяването на обществените поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища. "Това трябваше да стане още преди месеци", каза служебният министър.

Въпросните поръчки бяха причина и за сменята на ръководството на агенцията през август, когато с поста се раздели бившият депутат от ИТН Тодор Василев (назначен от Гроздан Караджов), който беше заместен от Иво Иванов. Тогавашната рокада пък се случи точно ден, след като беше обявена мегапоръчката за 2.4 млрд. лв. за поддръжка на пътната мрежа, но това не беше съобщено като официална причина за извършените промени. Последните обявени обществени поръчки за ремонт и поддръжка бяха спрени в началото на ноември месец отново заради неточности в условията по тях.

Рокадите сега се случват в момент, когато се правят опити за сформиране на кабинет с мандат на ГЕРБ.

Новият ръководител

Според официалната информация от МРРБ, Венцислав Ангелов е завършил Строителен техникум "Ангел Попов" във Велико Търново и е инженер от бившето военно, сега гражданско висше строително училище "Любен Каравелов" - София. Впоследствие придобива диплома и по специалност "Стопанско управление" във ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий".

Той има две магистратури - от Русенски университет "Ангел Кънчев", специалност "Технология и управление на транспорта" и от НВУ "В. Левски", със специалност "Защита на населението и инфраструктурата".

Според посочената информация, има дългогодишен опит в сферата на строителството, като е работил 4 години и във "водеща пътностроителна фирма" в Германия (не е уточнено коя). Работил е над 10 години в Областното пътно управление на Велико Търново, от които последните 4 като директор. Предвид, че местните звена на АПИ не се славят като най-работещите и ефективни структури, предстои да се види дали Ангелов ще се справи на по-високото ниво.

Поредният директор на агенцията, през която минават милиарди левове към строителите, ще трябва да отговори на очакванията на Шишков за повече действия. "Подчертавам обаче, че проблемите в агенцията не са от скоро, те са от 2018-2020 г., и за да бъдат отстранени трябва да се работи на изключително висока скорост", добави в коментара си за "Капитал" действащият министър, който е и принципал на пътната агенция.

Извън големите договори за поддръжка, в последните седмици МРРБ активно подготвя за пускане и първата голяма поръчка след кабинетите на ГЕРБ - за продължение на южната дъга на Околовръстното шосе на София до магистрала "Струма". Отделно трябва да се пусне поръчка за последния лот на магистралата Русе-Велико Търново, да се избере изпълнител на пътя между Царево и Малко Търново и кой да укрепи свлеченото трасе на "Струма" при тунела Железница.

Предишните двама

Тодор Василев беше начело на пътната агенция от месец декември 2021 година до август 2022. Назначението му беше направено от тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството и съпартиец на Василев - Гроздан Караджов. Името му се свързваше с пернишката строителна фирма "ДЛВ" ЕООД.

Приемникът му Иво Иванов дойде на поста като шеф на АПИ, след като преди това оглавяваше Националното тол управление (назначен от Виолета Комитова).

В представената от МРРБ информация няма други промени и в Управителния съвет за сега остават Теодора Христова Чочева-Василева, която е била представител на ГЕРБ в Общинската избирателна комисия в община Съединение и от 2016 г. до 2018 г. е била назначена за председател. Третият член на Управителния съвет за момента е Николина Чапанова - юрист и дългогодишен служител на агенцията.